مردم در تنظیم اجتماعی/همکاری و پلتفرم های تنظیم تعاملی ساترا نقش اساسی دارند


ساعت: 14:42
تاریخ انتشار: 1301/08/22
کد خبر: 1910626

سرپرست معاونت بازار و توسعه کسب و کار ساترا با تاکید بر اینکه مردم نقش محوری در تنظیم اجتماعی دارند، گفت: مقررات یک نیاز اجتماعی است که مردم احساس می کنند و یک نهاد نظارتی زمانی موفق است که بتواند این نیاز را برطرف کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ برنامه گفت و گوی فرهنگی به تهیه کنندگی رکیه زهرا پرنداور و اجرای لیلا سلمانی با موضوع چالش های نظارتی اجتماعی در فضای مجازی چهارشنبه ساعت 20 با حضور محمد حسن حلتبری رئیس بازار و بازرگانی معاونت توسعه ساترا و گفت و گوی تلفنی با فرزاد آذری پور، مدیرعامل پلت فرم هاشور، احسان رستگار، منتقد سینما و دکتر محمدصادق افراسیابی، معاون مصرف کننده و مقررات اجتماعی ساترا در رادیو گفتگو انجام شد.

ساترا معاون توسعه بازار و کسب و کار در ابتدای این نمایشگاه درباره تعریف مقررات اجتماعی گفت: از زمانی که دولت های ملی به وجود آمدند، حجم زیادی از نیروی کار به سمت دولت های بزرگ رفته است. دولت‌ها روز به روز بزرگ‌تر می‌شدند و در علوم سیاسی تئوری مقررات‌گذاری وجود داشت که بر اساس آن دولت‌ها از مسئولیت‌پذیری در امور مختلف به قانون‌گذاری روی آوردند.

خلعتبری چالش های تنظیم اجتماعی صدا و تصویر جهانی را برشمرد و خاطرنشان کرد: عدم همگرایی نهادی در برخی لایه های حکومتی، ناپختگی برخی بخش های خصوصی و دولتی و عدم آمادگی نسبی بخش فرهنگی عمومی از چالش های جدی این حوزه است. تنظیم اجتماعی همچنین در دستگاه های دولتی وقتی قرار است کار تقسیم شود همه می خواهند در آن مشارکت داشته باشند اما وقتی نوبت به مرحله مسئولیت و عمل می رسد برخی از دستگاه ها از انجام مسئولیت خودداری می کنند.

وی افزود: امروزه مقررات اجتماعی در اکثر کشورها اجرا می شود و ساترا بر آن استوار است، با نگاه بلندی که رئیس سازمان صدا و سیما به موضوع مقررات دارد، بخش های ساختاری را برای توسعه بازار نیز مناسب دید. به عنوان مقررات اجتماعی و ساختار ساترا بر اساس بازار، صنعت و نیازهای تجاری است.

خلعتبری در ادامه با تاکید بر اینکه مردم در تنظیم اجتماعی نقش محوری دارند، ادامه داد: تنظیم یک نیاز اجتماعی است که مردم احساس می کنند و یک نهاد نظارتی زمانی موفق است که بتواند آن نیاز را برطرف کند. در ساترا، ما سیستم ساپرا را راه‌اندازی کرده‌ایم که در آن افراد می‌توانند سؤالات خود را مطرح کنند، تخلفات را گزارش کنند و برای بهبود محتوای ارائه شده پیشنهاداتی ارائه دهند.

در ادامه این برنامه فرزاد آذری پور با خط تلفن برنامه تماس گرفت و در خصوص موضوع برنامه گفت: علاوه بر سامانه ساپرا (Sapra.ir) که برای دریافت شکایات مردمی ایجاد شده است، اکثر پلتفرم ها دارای سامانه دریافت انتقاد هستند. و شکایات با استفاده از این ظرفیت ردیابی شکایات و انتقادات مستلزم همکاری بین پلتفرم ها و ساترا است. در کل باید گفت که بحث مقررات با تعامل ساترا و سکوها بهتر پیش می رود.

وی افزود: رسانه های مصرف کننده به ویژه باید ابزارهای نظارتی لازم را ایجاد کنند. از سوی دیگر، هم بسترها و هم نهاد نظارتی باید به یکدیگر کمک کنند تا این مسئولیت اجتماعی محقق شود. همه پلتفرم‌ها راه‌های متفاوتی برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود برای رساندن نقطه نظرات خود دارند. در واقع یک چرخه بین مخاطب، تنظیم کننده و پلتفرم است.

در ادامه این گفتگو احسان رستگار منتقد سینما که میهمان تلفنی این برنامه بود، درباره نظارت بر محتوای تریبون ها گفت: در حوزه سینما و شبکه نمایش خانگی لازم است نظارت شود. پلتفرم ها به روش قبلی رگولاتور باید سند راهبردی داشته باشد و یکپارچه باشد. یعنی ساترا نهادی است که صدا و تصویر فراگیر را سازماندهی می کند و تمامی چرخ دنده هایی را که برای تولید و توزیع محتوا فعال هستند تنظیم می کند.

رستگار با انتقاد از برخی موضع گیری های سیاسی دبیر صنفی شرکت های ویدئویی آنلاین گفت: ساترا باید پاسخگوی نتایج خود باشد. اگر در بحث رگولاتوری در مدیریت فرهنگی وحدت نبینیم قطعا مدیریت فرهنگی دیگر تکرار نمی شود و انتقاد من به مواضع سیاستی دبیر اتحادیه شرکت های ویدئویی آنلاین به این دلیل است که می خواهد موضوع را تقسیم کند. از کل تنظیم صوتی و تصویری چندین بخش، این است که ایده او در نهایت به عدم تنظیم ختم می شود.

در ادامه برنامه دکتر محمدصادق افراسیابی معاون مصرف و تنظیم اجتماعی ساترا; یکی دیگر از مهمانان تلفنی برنامه «گفتگوی فرهنگی» گفت: موضوع اصلی در این برنامه رادیویی بحث تنظیم اجتماعی است. یکی از موضوعات مرتبط با مقررات اجتماعی، مسئولیت اجتماعی پلتفرم ها است. هر پلتفرمی در قبال قانون و نوعی مسئولیت اجتماعی در قبال افراد و کاربران خود در قبال مجوزی که از ساترا دریافت می کند، دارد. گاه برخی از سریال‌های نمایش خانگی که در حال حاضر روی سکوها روی آنتن می‌رود، مجوز ساخت خود را از سازمان سینمایی دولت قبل گرفته‌اند، هر چند ساترا اکنون به رسالت و وظیفه خود در حوزه پخش آثار در زمینه ممیزی انتشارات عمل می‌کند، اما این پلتفرم می‌تواند هوشمندانه اجتماعی خود را نیز تخلیه کند. مسئولیت در قبال مردم به گونه ای که در هیچ یک از زمینه های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به جامعه و مردم آسیبی وارد نشود.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای زنجیره تولید که فیلمنامه نوشته می شود تا زمانی که پلت فرم بخواهد اثری را پخش کند، می توان آن را یک مسئولیت اجتماعی برای فیلمنامه نویس، تهیه کننده، کارگردان و تریبون ها در نظر گرفت، در اصل این فیلمنامه را انجام می دهد. که نوشته شده منجر به افزایش آیا برای نسل جوان، نوجوانان و عموم مردم امیدی هست یا خیر؟ آیا سریال های بومی در کشور آینده بهتری را برای کشور رقم می زند؟ با تاکید بر مسئولیت اجتماعی پلتفرم ها، قطعا می توانیم مسیر خلق آینده ای بهتر را طی کنیم.

افراسیابی در پایان تاکید کرد: علاوه بر مواردی که گفتم معتقدم همه پلتفرم ها باید پیوست سواد رسانه ای را برای کاربران و مخاطبان خود ایجاد کنند اما این موضوع قبلا در کمیسیون عالی ارتقای محتوای فضای مجازی ملی تصویب شده است. مرکز و دو سال پیش دستورالعمل الزامات ارتقای سواد فضای مجازی با رویکرد مسئولیت اجتماعی پلتفرم ها به وزارت فرهنگ و رهبری، سازمان صدا و سیما و سازمان تبلیغات اسلامی ابلاغ شد و از آن زمان تاکنون همکاری تشکیل شده است. البته کافی نیست و امیدواریم شاهد هم افزایی بهتری با این دولت دو دستگاه و همین طور با پلتفرم ها باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید