ماموریت اصلی ساترا نظارت بر محتوا، صدور مجوز و مقررات اجتماعی است/ ساترا خلأ قانونی ندارد


ساعت: 16:17
تاریخ انتشار: 08/07/1401
کد خبر: 1906855

در برنامه «گفت و گوی فرهنگی» رادیو دیاوگو به آن اشاره شد.

معاون سازمان تنظیم مقررات رسانه های فراگیر صوتی و تصویری (ساترا) در برنامه گفت وگوی فرهنگی رادیو گفت و گو تاکید کرد: ماموریت اصلی سترا نظارت بر محتوا، صدور مجوز برای رسانه های صوتی و تصویری و مقررات اجتماعی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ برنامه گفت و گوی فرهنگی رادیو دیاوگو به تهیه کنندگی رقیه زهرا پرندآور و اجرای علی هاروش این هفته با موضوع ماموریت ها و مبانی قانونی سترا با میزبانی محسن قائم نسب معاون رئیس جمهور، دکتر محمدصادق افراسیابی سرپرست معاونت سترا برگزار می شود. برای مصرف کنندگان و مقررات اجتماعی و دکتر رضا رسولی، وکیل دادگستری و مدرس حقوق در دانشگاه های تهران. رسولی در این برنامه تاکید کرد: سترا خلاء قانونگذاری ندارد.

نیاز به نظارت سایبری غیرقابل انکار است

محسن قائمی نسب، نائب رئیس سازمان ساترا در خصوص نقش و ماهیت سازمان جهانی تنظیم مقررات رسانه های صوتی و تصویری (ساترا) گفت: تأثیری که مشارکت کنندگان در اکوسیستم صوتی و تصویری بر افکار و روان عموم مردم می گذارند. مشاهده این ناحیه ضروری است امام حسن (علیه السلام) می فرماید: در تعجبم از کسانی که در غذای خود بسیار می اندیشند، ولی در غذای نفس خود نمی اندیشند.
وی افزود: هیچکس نمی تواند منکر تاثیر فضای مجازی بر افکار عمومی شود. لزوم نظارت بر این فضا بر این اساس غیرقابل انکار است; در نتیجه این مشکل و بر اساس قوانین کشور از جمله ماده 7 اساسنامه سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مصوب 1362، ماده 14 قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و اطلاعات. فناوری مصوب 1382 و بند «ب» نظریه تفسیری شورای نگهبان بر اصول 44 و 175 قانون اساسی، رهبر معظم انقلاب 1373 به رئیس جمهور وقت ابلاغ کردند که مسئولیت نظارت بر همه‌جانبه. صوت و تصویر متعلق به سازمان صدا و سیما است. پس از این دستور بود که سازمان صدا و سیما این امر را با صلاحیت رئیس سازمان صدا و سیما به سترا سپرد و بر اساس همین دستور ساترا این کار را بر عهده گرفت.
قائم نسب تصریح کرد: با توجه به اختیارات شورای صدا و سیما و این اختیارات در سال 1352 از سوی رهبر انقلاب به طور کامل به رئیس سازمان صدا و سیما واگذار شد، اجازه ایجاد و تغییر ساختار سازمان صدا و سیما داده شد. توسط رئیس سازمان بر اساس آن سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوتی و تصویری جهانی بود که توسط رئیس سازمان صدا و سیما ایجاد شد.

ساترا خلأ قانونگذاری ندارد

در ادامه برنامه رضا رسولی حقوقدان و استاد حقوق دانشگاه های تهران درباره وضعیت حقوقی سازمان جهانی تنظیم مقررات و ارتباطات صوتی و تصویری گفت: قبل از پاسخ به سوال شما لازم است به دو نکته اشاره کنم. اولاً ساترا یک سازمان نظارتی است که لزوماً نباید با اقدامات منفی انجام شود. تنظیم نیز با تعامل امکان پذیر است. نکته دوم این است که نظارت فقط مختص ایران نیست، کشورهای دیگری مانند انگلیس، آمریکا و فرانسه نیز سازمان های مشابهی دارند. بنابراین ایجاد ساترا یک امر سلیقه ای نیست.
این کارشناس همچنین گفت: در مورد جایگاه سترا باید چند نکته را بیان کنم. اولاً رهبر معظم انقلاب بر اساس اختیارات خود توانایی ایجاد سازمانها و نهادهای جدید را دارند. از سوی دیگر در اساسنامه سازمان نیز آمده است که تأسیس کلیه فرستنده ها و رادیوها بر عهده صدا و سیما است.
رسولی افزود: بر اساس اصل 138 قانون اساسی، رؤسای نهادها و سازمان ها حق دارند برای انجام وظایف خود، نهاد جدیدی تأسیس کنند. بنابراین خلأ قانونی در فعالیت های ساترا وجود ندارد. از سوی دیگر بخشنامه مستقیم قوه قضائیه نیز این مشکل را به رسمیت می شناسد، اما با وجود این مشکلات، اگر فردی فکر می کند که از نظر حقوقی خللی وجود دارد، فرصت دارد نظر خود را اعلام کند تا ساترا پیگیری کند. .
این کارشناس در بخشی دیگر با اشاره به اینکه دوران کنونی را می توان دوران مدیریت پلتفرم دانست، خاطرنشان کرد: در این فضا نمی توان انتظار داشت که پلتفرم ها وجود داشته باشند اما نظارتی بر آنها وجود نداشته باشد. ارسال هر مطلبی در فضای مجازی بدون نظارت صحیح نیست. البته مردم از دولت نیز انتظار دارند که چارچوبی برای محصولات صوتی و تصویری فراگیر ایجاد کند تا معمولاً از تأییدیه سازمان مسئول آن حوزه به عنوان تأییدیه محتوای استاندارد استفاده کنند.

سازمان صدا و سیما مسئولیت نمایش خانگی را بر عهده دارد

معاون مصرف و تنظیم اجتماعی ساترا در ادامه برنامه به مصوبات شورای اسلامی شهر در سال‌های 1400 و 1401 اشاره کرد و گفت: در قانون بودجه سال‌های 1400 و 1401، ساترا به عنوان تنها نهاد متولی صدا و سیمای جهانی تعیین شده است. ویدئویی و بالعکس نظر عده ای که معتقدند شورای نگهبان بند مربوط به سترا را در قانون بودجه سال 1401 حذف کرده است، اینگونه نیست و فقط بودجه ای است که سال گذشته از سال گذشته در اختیار سترا قرار گرفته است. درآمد اپراتورهای نظارت بر فضای مجازی و حمایت از تولید محتوا لغو شد و قانون بودجه سال 1401 نیز تصریح می‌کند که مسئولیت صدور مجوز و وضع قوانین فراگیر صدا و تصویر و نظارت بر آن منحصراً بر عهده سازمان صدا و سیما است.
افراسیابی همچنین به مصوبه شصت و ششمین جلسه شورای عالی فضای مجازی در خصوص نقش سترا در حوزه نمایش خانگی اشاره کرد و گفت: طبق تعریف مرکز ملی فضای مجازی از صوتی و تصویری فراگیر، قطعاً سینمای خانگی به طور قطعی است. نمونه ای از صدا و تصویر فراگیر و علاوه بر آن در سند طرح جامع و معماری شبکه ملی اطلاعات، وظیفه تامین نیازهای محتوایی کشور به صورت ویدیوی درخواستی و خدمات اشتراک ویدئو از طریق سیستم ها و بسترهای داخلی با حداقل ده میلیون مشترک فعال است. به سازمان صدا و سیما واگذار شده است که در ساختار سازمان صدا و سیما و سیما این امر به سازمان جهانی تنظیم مقررات رسانه های صوتی و تصویری (ساترا) واگذار شده است.
وی در خصوص برخی ابهامات مربوط به هشتاد و چهارمین جلسه شورای عالی فضای مجازی و تصویب سند راهبردی فضای مجازی جمهوری اسلامی ایران، گفت: در این سند هیچ اشاره ای به سیستم های نمایش فراگیر صوتی و تصویری و تصویری بنا به درخواست نشده است که دلیل آن است. به نظر من این است که قبلا در شورای عالی فضای مجازی هم در سند شبکه ملی اطلاعات و هم در سایر اسناد و قوانین کشور تکلیف حوزه صوت و تصویر جهانی مشخص شده و وجود دارد. نیازی به استرس مجدد نیست

ماموریت اصلی ساترا نظارت بر محتوا، صدور مجوز و مقررات اجتماعی است

قائمی نسب در ادامه برنامه به تشریح ماموریت سترا پرداخت و گفت: ماموریت اصلی سترا نظارت بر محتوا، صدور مجوز رسانه های صوتی و تصویری فراگیر و تنظیم اجتماعی است. سازمان جهانی تنظیم مقررات رسانه های صوتی و تصویری (ساترا) در حال حاضر سه نوع مجوز صادر می کند که اولی صدور مجوز فعالیت پلت فرم است، سپس پروانه ساخت صادر می شود و آثار درخواستی در هیئت تولید تا مرحله تولید اجرایی بررسی می شود. بنابراین مجوز نهایی، مجوز انتشار محتوا است، به این معنا که پس از تولید محصول، هیئت صدور مجوز ناشران، محصول تولید شده را با درخواست اصلی مطابقت می دهد و در صورت عدم وجود مشکل، اجازه انتشار داده می شود.
وی تاکید کرد: ساترا برای انجام تعهدات قانونی خود نیازمند آیین نامه هایی است که در گذشته با استفاده از پلتفرم ها بازخوانی شده و برای اجرا به صراحت ابلاغ و ابلاغ شده باشد.
معاون ساترا درباره نحوه کنترل ساترا بیان کرد: مهمترین آیین نامه ما «آیین نامه های مربوط به استانداردهای کلی محتوای صوتی و تصویری» است که از همه شرکت کنندگان در این زیست کره دعوت شد تا پیش نویس آن را تهیه و پس از دریافت نظر، این آیین نامه تدوین و سپس ابلاغ شد. فرآیند انجام می شود

ساترا توانایی تصویب مقررات در حوزه فعالیت خود را دارد

رسولی در ادامه در این باره گفت: همانطور که گفته شد، بر اساس اصل 138 قانون اساسی، دستگاه های اجرایی حق دارند در حوزه کاری خود مقررات تخصصی وضع کنند. بنابراین، ساترا اختیار تصویب مقررات در این زمینه را دارد; اگر فردی این مقررات را نقض کند، دستگاه های تخصصی مانند دادسرای فرهنگ و رسانه، دادسرای ارشاد و دادسرای جرایم رایانه ای با این تخلف از قانون برخورد می کنند.
وی یکی از وظایف اصلی سترا را حفظ حقوق مصرف کنندگان دانست و گفت: یکی از این مصرف کنندگان خود ذی نفعان هستند. به عنوان مثال، حق نویسنده، کارگردان یا تهیه کننده باید محفوظ بماند تا کسی حقوق آنها را تضییع نکند و حق چاپ آنها را نقض نکند. از سوی دیگر نظارت صحیح باعث می شود خانواده ها به راحتی به فرزندان خود اجازه استفاده از محتویات این سبد رسانه ای را بدهند.

ساترا از عملکرد قانونی پلتفرم ها پشتیبانی می کند

معاون ساترا در پایان در پاسخ به این سوال که برخی مدعی هستند پیروی از موازین اسلامی باعث تضعیف جایگاه ایران در رقابت با سرویس‌های خارجی می‌شود، گفت: سترا سیاست‌های زیادی برای حمایت از سکوها دارد و حتی معاون دارد. به عنوان جایگزینی برای توسعه بازار بیان شده است و کسب و کار ساترا به گونه ای طراحی شده است که به افرادی که از قوانین پیروی می کنند امتیازات زیادی را بدهد.

به عنوان مثال، آرشیوهای پخش به صورت رایگان برای پلتفرم های مطیع قانون در دسترس هستند تا زنجیره ارزش خود را گسترش دهند. بنابراین ساترا به طور جدی از فعالیت قانونی پلتفرم ها حمایت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید