همکاری ساترا و اتحادیه تولید و نشر محتوا در جهت رونق اقتصاد محتوا


ساعت: 15:54
تاریخ انتشار: 1301/05/24
کد خبر: 1890152

در نشست ساترا با هیئت مدیره اتحادیه تولید و انتشار محتوا در فضای مجازی، اشاره شد؛

سعید مقیسه در نشست همفکری جمعی مدیران سازمان تنظیم مقررات رسانه های فراگیر صوتی و تصویری (ساترا) با هیات مدیره اتحادیه تولید و انتشار محتوا گفت: صدا و سیما خود را حامی فرهنگی می دانند. فعالیت در فضای مجازی و از تولید و انتشار محتوای اسلامی – ایرانی در فضای مجازی حمایت می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نشست ساترا و اتحادیه انتشار محتوا در فضای مجازی با حضور سعید مقیسه رئیس سترا، محمد حسام پور معاون نظارت و نظارت و محمدصادق افراسیابی معاون امور مصرفی و اجتماعی ساترا سعید مشهدی مدیرعامل اتحادیه نشر محتوا در فضای مجازی، سیدعلی علوی رئیس هیات مدیره و سایر اعضای هیات مدیره این اتحادیه تشکیل شده است.


همکاری ساترا با نهادها و سازمان های اجتماعی

سعید مقیسه در ابتدای این نشست گفت: سترا از تعامل با تشکل های صنفی و حقوقی استقبال می کند و یکی از راهکارهای تسریع و تسهیل در حمایت ها را همکاری با اتحادیه ها و انجمن های صنفی فوق الذکر می داند.

رئیس سازمان جهانی تنظیم مقررات رسانه های صوتی و تصویری (ساترا) در ادامه به معرفی سامانه بازار محتوای سازمان صدا و سیما پرداخت و اظهار داشت: در بازار محتوای پخش بیش از 26 میلیون رکورد اطلاعاتی و هزاران عنوان برنامه از محتوای شبکه وجود دارد. تمامی شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی و وجود آثار سینمایی داخلی و خارجی و در قالب بسته‌های حمایتی بر اساس نظام رتبه‌بندی پلتفرم‌های دارای مجوز ساترا ارائه می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: ساترا از حامیان فعالیت های فرهنگی در فضای مجازی محسوب می شود و از تولید و انتشار محتوای اسلامی ایرانی در فضای مجازی حمایت می کند.

مغیشه با اشاره به فرآیند تولید محتوای صوتی و تخیل فراگیر گفت: زنجیره های متفاوت، گسسته و موازی ارزش آفرینی در این فرآیند وجود دارد. از ایده گرفته تا پلان، از پلان گرفته تا تولید فیلم و نمایش خانگی، فضای مجازی و… تا پخش و اسپین آف، همه چیز زنجیره ای است.

وی افزود: به نظر من یکی از مهمترین اهداف اتحادیه و مجامع می تواند کمک به هم افزایی و همسوسازی فعالیت های زنجیره ارزش باشد. اگر زنجیره تولید محتوا را به هم وصل کنیم، اثربخشی و کارآمدی تلاش‌های فرهنگی و هنری را بهبود می‌بخشد.

رئیس جمهور ساترا با اشاره به اهمیت حوزه رگولاتوری گفت: در این راستا نیاز به تنظیم و مقررات وجود دارد. قانونگذاری اکوسیستم تولید محتوای فضای مجازی لزوماً محدودکننده نیست، بلکه راه را برای ارائه حمایت و تسهیلات و محتوای دولتی به بخش خصوصی هموار می‌کند و همچنین پایه‌های رشد پایدار را برای همه بازیگران صنعت در رقابتی سالم ایجاد می‌کند.


تلاش برای ترویج اقتصاد محتوا

در ادامه سعید مشهدی، مدیرعامل اتحادیه و دبیر انجمن ناشران دیجیتال اسلامی در خصوص اتحادیه تولید و نشر محتوا گفت: در حال حاضر سه انجمن کودک ناشران دیجیتال، انجمن بین المللی ناشران دیجیتال و انجمن اسلامی دیجیتال فعالیت می کنند. ناشران از اعضای این اتحاد هستند و در آینده نزدیک سه انجمن آموزش، مراقبت های بهداشتی و سیستم های ویدئویی درخواستی نیز به عضویت این اتحادیه در خواهند آمد.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر تولید محتوا در ایران بسیار پررنگ است و در مقایسه با سایر نقاط دنیا شکل متفاوتی دارد. دوستان، دست اندرکاران و فعالان حوزه فضای مجازی برای فعالیت در این حوزه به اتحادیه محول شده اند و بر این اساس حوزه مشاوره مدیریت را نیز اعمال می کنیم.

مشهدی تاکید کرد: یکی از کارکردهای اتحادیه بحث اقتصاد محتوایی است و علاقه مندیم برای رونق اقتصاد محتوا همکاری بین سترا و اتحادیه برای تولید و انتشار محتوا ایجاد و توسعه دهیم.


اتحادیه تولید و نشر محتوا یکی از حلقه های ارتباطی بین دولت و بخش خصوصی است

سیدعلی علوی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه و مدیرعامل پایگاه آخرین خبر در بخشی دیگر از جلسه معرفی ظرفیت اتحادیه برای تولید و انتشار محتوا در فضای مجازی گفت: دو سال پیش، برخی از مسئولان وزارت ارشاد و مرکز ملی فضای مجازی این ایده را مطرح کرده اند که باید یک اتحاد فراگیر ایجاد شود تا شکاف بین دولت و بخش خصوصی پر شود. این اتحاد برای توزیع ظرفیت مدیریت در بخش خصوصی و انتقال ملاحظات بخش خصوصی در حوزه تصمیمات مدیریتی ایجاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: با همکاری ساترا اگر بدانیم شبکه مشکل ساز این سازمان چیست، ظرفیت اتحادیه به رفع مشکلات کمک می کند.


تولید محتوا در حوزه کودک و نوجوان

در ادامه این نشست نظری منش نایب رئیس انجمن ناشران دیجیتال کودک و نوجوان و عضو هیئت مدیره اتحادیه گفت: هم افزایی در تولید محتوای اقتصادی با رویکردی کاملا فرهنگی و متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی. مهمترین هدف تشکیل انجمن ناشران دیجیتال کودک است و این نشست در حوزه زنجیره ارزش محتوای کودک گام های مهمی برداشته است.


مشارکت فعال در آموزش و فرهنگ

در ادامه دکتر امید علی مسعودی، رئیس هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای ایران و یکی دیگر از اعضای هیئت مدیره اتحادیه تولید و انتشار محتوا در فضای مجازی، تفکر مشارکتی سترا را با تولید و انتشار محتوا خواند. فعالان از اقدام بسیار استقبال کردند و گفتند: امیدوارم اتحادیه ها همکاری بسیار خوبی با سترا داشته باشند

وی افزود: تاکید من بر آموزش و فرهنگ سازی در حوزه مصرف کنندگان است و با کمک سترا و هم افزایی سترا و انجمن سواد رسانه ای ایران، انشالله اتفاقات خوبی در این زمینه رخ خواهد داد.

مسعودی با اشاره به لزوم افزایش سواد رسانه ای کاربران بسترهای صوتی و تصویری فراگیر، تاکید کرد: لازم است دولت برای ارتقای سواد رسانه ای کاربران بسترها و استفاده از ظرفیت بسترها برنامه ریزی کند.

وی در پایان با اشاره به برگزاری دو همایش از سه همایش سواد رسانه ای با مشارکت انجمن سواد رسانه ای ایران، گفت: توجه به حقوق کاربران بسترهای صوتی و تصویری فراگیر و سواد رسانه ای، کاربران می تواند یکی از محورهای مورد توجه باشد. چهارمین همایش و امکان برگزاری این همایش با مشارکت انجمن سواد رسانه ای ایران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سترا برنامه ریزی شد.

اتحادیه تولید و نشر محتوا در فضای مجازی یکی از اتحادیه های دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و بر اساس اساسنامه، اعضای هیئت مدیره آن توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید