رویای خرگوش ساترا تازه آغاز شده است/ ساترا دیگر بهانه ای برای مجوز و نظارت ندارد


ساعت: 10:00
تاریخ انتشار: 1401/06/18
کد خبر: 1761658

پس از دو سال جنگ بین ارشاد و ساترا بر سر نظارت فضای مجازی و شبکه تلویزیونی خانگی، ساترا اکنون مجوز ساخت و ساز صادر می کند و آن شبکه را کنترل می کند. اما به نظر می رسد شهوت قدرت در او فروکش کرده است و او نیز از درد غیرقابل کنترلی رنج می برد.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ زندگی شبکه نمایش خانگی در ایران به یک دهه می رسد; شبکه ای که با سریال هایی چون یخ زده و قهوه تلخ در دل مخاطبان جای گرفت. سریال هایی که از ارشاد مجوز تولید گرفتند عملاً از نظر مضمون و محتوا و همچنین لباس و گریم از آزادی بیشتری نسبت به تلویزیون برخوردار بودند و این امر در نهایت منجر به عدم نظارت بر محتوای این سریال ها و ترویج مضامین خاصی شد. همانطور که خیانت، فحاشی، تجمل گرایی و خشونت بی اساس صدای اعتراض کارشناسان فرهنگی و خانواده ها را برمی انگیزد.

داستان همین است ابتذال فرهنگی با ورود VOD ها به این شبکه و افزایش عدم نظارت، از مجوز تولید و تولید تا خروجی پس از انتشار، این امر ادامه یافت.

در یکی دو سال اخیر به دلیل تولید این سریال ها و حجم خشونت ها، روابط گسسته و آشکار، میزان مصرف سیگار و مشروبات الکلی و موارد دیگر، انتقادات مختلفی به وزارت آموزش و پرورش وارد شده است که مسئول آن بوده است. برای تولید و پخش این محتوا و در نهایت مدتی مجوز ساخت سریال توسط ارشاد لغو شد و سرپرست و سرپرستساترا» به عنوان سازمانی برای تنظیم صدا و تصویر در فضای مجازی ایجاد شد. سازمانی زیر نظر صدا و سیما و بر اساس قانون باید بر این فضا و محتوای تولید شده در آن نظارت داشته باشد.

ساترا دیگر بهانه ای برای اجازه و نظارت ندارد

ارشاد مجددا مجوز ساخت سریال را صادر کرد شبکه نمایش خانگی منتشر شد و ساترا مسئولیت نظارت بر محتوای این سریال ها را بر عهده داشت که آغاز نبردهای جدید بود. سریال جدیدی پخش خود را در VOD آغاز کرد و در اواسط پخش با سانسور ساترا مواجه شد و اعتراض عوامل سازنده و بلاتکلیفی مخاطبان نتیجه این نبرد بود.

اما ساترا با استناد به قوانین جدید معتقد است که مسئولیت تولید محتوای حرفه ای برای فضای مجازی به آنها محول شده است و از ابتدای سال جاری اقدام به ایجاد و تشکیل شوراهای محتوایی در این زمینه کرده است. ریاست این شورا بر عهده علی اصغر پورمحمدی، یکی از مدیران ارشد سازمان صدا و سیما است. محسن مهاجرانی (از مدیران سابق صداوسیما)، عبدالکریم خیامی و محمدرضا جعفری جلوه (مدیر شبکه دو سیما) از دیگر اعضای این هیئت هستند که در زیر مجموعه آن 3 کارگروه مستند، سریال و برنامه ترکیبی وجود دارد. درخواست ها در این کارگروه ها بررسی می شود و به طور خلاصه طرح تایید یا مشروط یا به طور کلی رد می شود..

اکنون علاوه بر نظارت بر محتوای این سریال ها و هر آنچه در فضای مجازی تولید می شود، پروانه ساخت نیز به ساترا سپرده شده است و دیگر بهانه ای برای عدم نظارت قبلی و کم کاری وجود ندارد. اما به نظر می‌رسد تشنگی ساترا با تمام این خلع‌ها از بین رفته است و داستان “بدون نظارت” ادامه دارد.

رویای خرگوش ساترا تازه شروع شده است

سریال هایی که یکی پس از دیگری با انواع و اقسام مطالب فتنه انگیز، ترویج خشونت بی اساس، روابط سست دختر و پسر، رابطه با زنان متاهل و… شبکه نمایش خانگی و آزادانه هر محتوایی با عنوان «محدودیت سنی» را تبلیغ و نمایش می‌دهند و ساترا نیز از راه دور آنها را تماشا می‌کند و به نظر می‌رسد ترجیح می‌دهد با عوامل سازنده سریال سر و کار نداشته باشد و چشمانش را به این انزجار فرهنگی بسته است. ساترای که دیگر نمی تواند توپ را در زمین مدیریت پرتاب کند و باید پاسخگوی تمامی محتوای تولید شده در فضای مجازی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید