آیا واردات خودرو خلاء بازار را پر می کند؟ / رویای خرگوش تولیدکنندگان داخلی


ساعت: 11:18
تاریخ انتشار: 91/02/24
کد خبر: 1838653

کرایه سنگینی که خودروسازان برای تولید خودروی نامرغوب می گیرند

دولت سیزدهم با آزادسازی واردات خودرو علاوه بر ایجاد فضای رقابتی در کشور و کاهش قیمت این کالاها، دست مستاجران و اوباش خود را که در میان مدت مزایای این اتفاق میمونی را احساس خواهند کرد، کوتاه خواهد کرد. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ شبکه خبری تهران نیوز – نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بهمن و اسفند سال گذشته موضوع واردات خودرو را به صورت جدی در دستور کار قرار دادند که نمایندگان در بررسی بودجه 1401 اعلام کردند که بودجه ای برای آزادسازی واردات خودرو و ترخیص 70 هزار خودرو با درآمد 60000 میلیارد تنی پیش بینی شده است.

بر این اساس واردات 50 هزار دستگاه خودرو، 20 هزار دستگاه خودروی دوگانه سوز، 10 هزار دستگاه کامیون، 10 هزار دستگاه اتوبوس برون شهری، 5 هزار دستگاه معدن و راهسازی و هزار دستگاه یخچال نهایی و به تصویب مجلس رسید.

اسفندماه سال گذشته و پیش از تصویب نهایی واردات خودرو، رئیس جمهور سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت را موظف به رفع مشکل انحصار خودرو، افزایش رقابت پذیری و جبران کمبود تولید کرد. .

همچنین دولت پیش بینی می کند که با افزایش صادرات خودرو و قطعات آن، حجم صادرات نیز افزایش یابد و با واردات خودرو و بازار رقابتی تر، می توان به صادرات خودرو و قطعات آن فکر کرد.

در این بین شورا حسب مورد موضوع گنجاندن 70 هزار خودرو در متن نهایی قانون بودجه را حذف کرده است.

برخی کارشناسان با حذف بند واردات 70 هزار خودرو در کشور گفتند که با این شرایط واردات خودرو نیز حذف شد!

واردات خودرو در سال 1397 توسط دولت دوازدهم به بهانه مدیریت منابع ارزی لغو شد و خبری از حمایت از خودروسازی داخلی و احتمال آسیب دیدن خودروهای داخلی با ورود خودروهای خارجی نبود. آنها می خواهند دولت سیزدهم مجبور شود با مدیریت منابع ارزی برای کاهش قیمت، واردات خودرو را آزاد کند.

از سوی دیگر برخی کارشناسان حوزه صنعت و خودرو، مجلس شورای اسلامی را متهم به عدم واردات خودرو کردند در حالی که واردات خودرو در اختیار دولت است و نیازی به مصوبه مجلس ندارد، بنابراین دولت روحانی واردات خودرو را ممنوع اعلام کرد. ناشناخته این امر منجر به جهش قیمت خودروها شد.
هشدار جدی دولت سیزدهم به خودروسازان داخلی

دولت سیزدهم مردم برای تعدیل قیمت خودرو و کاهش قیمت خودرو وارد کرد تا دست رانت داران و برنده ها در بازار خودرو کوتاه شود و از سوی دیگر تولیدکنندگان داخلی در داخل احساس رقابت کرده و سعی در تولید خودروهای باکیفیت دارند.

سیاست دولت سیزدهم در ساماندهی بازار خودرو می تواند باعث اشباع بازار خودرو، کاهش قیمت و تعادل در بازار شود.

خبرنگار اقتصادی تهران نیوز برای بررسی تاثیر بازار خودرو بر کنترل قیمت و رقابت پذیری کرباسیان، معاون سابق وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون سابق وزیر راه و شهرسازی، کارشناس مسائل خودرویی و اقتصادی.


واردات خودرو برای کنترل قیمت بازار هشداری جدی برای تولیدکنندگان داخلی است

یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: با آزاد شدن واردات خودرو تابوی واردات شکسته شد و باید به سمت تولید خودروهای باکیفیت بروند.

دهقانی با تاکید بر اینکه واردات خودرو هشداری جدی برای تولیدکنندگان داخلی برای کنترل قیمت بازار است، افزود: در این بین خودروسازان به عرصه تولید خودرو با کیفیت آمده و با دانش این حوزه با شرکت ها همکاری خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر بازار خودروهای داخلی نیز در حال تغییر است و افرادی که به دنبال خودروهای لوکس خارجی هستند و برای آنها سرمایه گذاری می کنند نیز می توانند از خودروهای داخلی که خودروسازان روی کیفیت آن تمرکز کرده اند در حالی که بازار داخلی اشباع شده است استفاده کنند. .

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: نکته حائز اهمیت این است که خودروهای داخلی به طور متوسط ​​8.1 لیتر بنزین مصرف می کنند و این رقم روزانه 4.1 لیتر است و مالکان خودرو علاوه بر دریافت یارانه. همچنین منابع عمومی را مصرف می کنند.»

دهقانی تصریح کرد: خودروهای داخلی به گونه ای ساخته می شوند که بر محیط زیست تاثیر می گذارند و این به دلیل کیفیت پایین این خودروها است.

وی در پاسخ به این سوال که عوارض گمرکی واردات خودرو کاهش می یابد؟ وی تصریح کرد: واردات خودرو علاوه بر مدیریت بازار، خودروسازان را مجاب می کند که با چه نوع خودرویی و با چه کیفیتی وارد بازار شوند و در نهایت با اشباع شدن بازار، تعرفه خودرو کاهش می یابد.

عضوکمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با واردات خودرو، بازوی مافیا برای اخلال در بازار خودرو قطع می شود و تمرکز بازار بر ارتقای کیفیت، کاهش قیمت و تعادل خواهد بود.


واردات خودرو تاثیر بسزایی در کاهش قیمت این محصول خواهد داشت

جعفر گادری در گفت و گو با خبرنگار سرویس اقتصادی شبکه خبری تهران نیوز، با بیان اینکه واردات خودرو تاثیر زیادی در کاهش قیمت این محصول خواهد داشت، گفت: در این شرایط بازار خودرو رقابتی و داخلی می شود، خودروها با این شرایط رقابتی خواهند شد. عدم امکان فروش خودرو به هر قیمتی، کیفیت شرایطی را به مصرف کننده تحمیل می کند.

گادری گفت: در کنار واردات، دولت و مجلس باید برای صادرات خودرو فکری داشته باشند و با صادرات خودروهای داخلی می توان برای کشور ارزآوری کرد.

نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی در ادامه درباره سرنوشت تعرفه خودرو با واردات این محصول توضیح داد: سوال خوبی پرسیدید. دولت پس از ارزیابی همه شرایط باید تعرفه های جدید را اعلام کند.

گادری تصریح کرد: با افزایش واردات و کاهش انحصار خودرو در داخل می توان امیدوار بود افرادی که خودرو ندارند به سمت خرید بروند اما رقابت در بازار خودرو در کاهش قیمت ها موثر خواهد بود.


استخدام سنگین خودروسازان برای تولید خودروهای بی کیفیت!

معاون اسبق وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در گفت و گو با شبکه خبری تهران نیوز گفت: بحث واردات و صادرات خودرو 40 سال است که مطرح شده و بر اساس سیاست های دولت های مختلف بوده و در گذشته به منظور انجام شده است. برای واردات کالا ابتدا باید آن را در بازار داخلی تولید می کردیم تا جایگزین واردات شود، وی ادامه داد: دلیل دولت های مختلف این بود که از این طریق ارزآوری و خود رضایتی به وجود می آید.

وی افزود: سیاست فوق در حوزه خودرو جدی گرفته شده است اما متأسفانه سیاست اشتباهی بوده است که سال هاست از آن حمایت می شود و دولت ها و مجالس مختلف به دنبال این طرح اشتباه بوده اند.

معاون اسبق وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: حتی کارمندان کشور و مجلس خودرو هم در نتیجه مافیای خودرو، ایران خودرو، سایپا و… سود واردات خودرو را از 100 به 40 درصد کاهش داده اند. . . از رانت های سنگین «به بهانه اشتغال، خودکفایی و… از آن استفاده کردند، بنابراین پروژه واردات خودرو عملاً شکست می خورد و انحصار در اختیار چند خودروساز قرار می گرفت.

کرباسیان می گوید: از سال 89 تا 92 سیدمحمدهادی نژاد حسینیان وزیر وقت صنایع سنگین سیاستی را در وزارت صنعت، معدن و تجارت دنبال کرد و اعلام کرد که واردات خودرو با تولید داخلی برای مدت 10 سال هماهنگ می شود. کیفیت واردات را در بازار متعادل کنید.

وی خاطرنشان کرد: اما سیاست فوق از سال 72 به بعد متوقف شد و این سیاست تاکنون ادامه دارد و شرایط بازار خودرو به جایی رسیده است که علاوه بر افزایش قیمت این محصول، شاهد کاهش کیفیت آن نیز هستیم. .

معاون اسبق وزیر راه و شهرسازی گفت: اصرار دولت های مختلف بر تولید داخلی و عدم رقابت خودروسازان داخلی باعث شده تا بسیاری از هموطنان در جاده ها و شهرها به دلیل افت کیفیت خودرو جان خود را از دست دهند. عدم وجود استانداردهای لازم

کرباسیان گفت: یک خودروی بی کیفیت به ته دره سقوط کرد و مردم جان خود را از دست دادند و اخیرا پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام کرد که ایربگ ها به دلیل کیفیت نداشتن خودروهای داخلی کار نمی کنند. استخراج و تجارت حالت های متفاوتی دارند.

وی با استقبال از سیاست دولت سیزدهم در واردات خودرو برای مقابله با افزایش قیمت و افت کیفیت گفت: سیاست دولت سیزدهم مثبت است و به نظر می رسد در آینده واکنش نشان دهد.

معاون سابق وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در سال 83 زمانی که معاون وزیر راه و شهرسازی بودم عنوان کردم که در کشور کم کامیون داریم و در نهایت با مصوبه دولت 3000 کامیون وجود داشت. من خریدم و بعداً این فناوری را به دست آوردم.

کرباسیان تصریح کرد: ایران در زمینه کامیون و اتوبوس تقریباً خودکفا است و علاوه بر قطعات، قطعات دیگری نیز در ایران تولید می شود و همین امر موجب شکل گیری کامیون ها و اتوبوس های باکیفیت شده است.

وی افزود: متاسفانه این اتفاق برای خودرو افتاد و خودروسازان رانت های بالایی گرفتند و خودروهای بی کیفیت را با گرانی به مصرف کنندگان تحمیل کردند و این رانت باعث افزایش فساد شد و زمانی که اختلاف قیمت زیاد است پول بین گروه های مختلف تقسیم می شود.

معاون سابق وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: دولت باید به شدت بر تصمیم درست برای اجرای این سیاست پافشاری کند تا بازار خودرو به سمت تعادل و اشباع بازار حرکت کند، هرچند ممکن است مافیای خودرو و رانت خواران بخواهند آن را – کفایت در مقابله با سیاست صحیح دولت سیزدهم.

کرباسیان تصریح کرد: کشور پیشرفته ای مانند کانادا از ژاپن، آمریکا، اروپا و … خودرو وارد می کند و در عین حال جزو خودروسازان خوب است یعنی چه مزیت های رقابتی داریم.

وی یادآور شد: به جز کالاهای استراتژیک که با امنیت ملی کشور مرتبط است (مانند مواد غذایی)، در سایر حوزه ها مانند خودرو که جزء کالاهای استراتژیک کشور و مردم نیست، می توان بازار را به بازار عرضه کرد. از واردات اشباع شده است».

معاون سابق وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: باید برای تولید کالاهایی سرمایه گذاری کنیم که بتواند اشتغال و ارزش افزوده ایجاد کند.

این کارشناس خودرو گفت: معتقدم در میان مدت (نه در کوتاه مدت، به دلیل تفاوت نرخ ارز و سود بازرگانی از خودروهای وارداتی) منافع ملی کشور تامین و به نفع مصرف کنندگان و قیمت ها خواهد بود. متعادل باشد. در عین حال، کیفیت در حال بهبود است. «خودروهای داخلی به میزان قابل توجهی آلودگی هوا را کاهش می‌دهند و باعث می‌شوند مردم رانندگی کنند و جانشان در خطر نباشد.

کرباسیان در مورد اینکه تا چه حد می تواند به کاهش تعرفه خودرو با آزادسازی واردات خودرو امیدوار باشد؟ وی پاسخ داد: کاهش تعرفه خودرو قطعا اتفاق خواهد افتاد و خودروسازان داخلی باید در رقابت با خودروهای وارداتی کالای با کیفیت را به مردم تحویل دهند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید