اعمال استعمار؛ این بار با ایجاد محدودیت برای پلتفرم های داخلی، از طرف گوگل/ با ارائه بسته ترکیبی پشتیبانی هدفمند، قادر به ایجاد یک پلتفرم هسته داخلی هستیم.


ساعت: 09:11
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۱۹
کد خبر: 1907617

یکی از اعضای شورای عالی انفورماتیک ایران با اشاره به کم کاری ایجاد شبکه ملی اطلاعات گفت: گوگل امروز با ایجاد محدودیت در بسترهای داخلی، استعمار را در دستور کار خود قرار داده است اما با ارائه بسته ترکیبی – با پشتیبانی هدفمند، کشور ما توانایی ایجاد یک پلتفرم پایه داخلی بدون نیاز به گوگل را دارد، همانطور که چین انجام داده است.

محمد اطرج، عضو شورای عالی انفورماتیک ایران و رئیس اتحادیه صنف رایانه (نصر اصفهان) در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با توجه اقدامات استعماری آمریکا در فضای مجازی این بار از Google با فعال کردن سپرهای محافظ از جمله دریچه گاز سکوهای ایرانی وی تصریح کرد: طبیعت دنیا به ویژه در حوزه IT این است که وقتی در کشوری دسترسی به بستر اختصاصی و انحصاری داخلی وجود ندارد، باید اصول بازیگر اصلی را رعایت کرد تا ابزار آنها بتواند به نحو مطلوب برای دستیابی به اهداف مورد استفاده قرار گیرد.


چین برای جلوگیری از اعمال فشار و از بین بردن تضاد منافع در فضای مجازی چه کرده است؟



وی ادامه داد: راه فرار از روش اول پیروی از روشی است که برخی از کشورها مانند چین پیش بینی کرده اند در جاهایی که تضاد منافع با قدرت های بزرگ وجود دارد و یا حتی بدون این تضاد امکان پذیر است و صرفاً از سوء استفاده پرهیز می کنیم که سعی در تقویت چنین مواردی داشت. پلتفرم های داخلی

بیشتر بخوانید:
دکل‌سازان ایرانی قربانی بی‌برنامه‌ریزی دولت تدبر و امید هستند

وی توضیح داد که چین برای تقویت شبکه های اجتماعی خود ابزاری شبیه به گوگل ایجاد می کند، هرچند که با مشکلاتی مواجه است. اما این توانایی را ایجاد می کند که داده های داخلی و تجزیه و تحلیل خود را بدون نیاز به ابزارهای خارجی کنترل و استفاده کنید.

این کارشناس ارشد فناوری اطلاعات افزود: با این روند، با وجود اینکه از برخی منابع خارجی محروم هستید و امکان استفاده کامل از آنها را ندارید. اما حداقل اطلاعات شما علیه شما مورد استفاده قرار نخواهد گرفت و برای صرفه جویی در این فرآیند، باید به رویکرد افزایش کاربران بروید.

وی ادامه داد: اولین نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که دیر یا زود مصرف کنندگان با وجود مقاومت این موضوع را خواهند پذیرفت پلتفرم های جایگزین آنها باید از آن استفاده کنند زیرا ما در دوره پس از حملات 2018 با همان مشکل در ابعاد کوچکتر مواجه بودیم.


نیاز به جلب اعتماد مردم هنگام استفاده از بسترهای داخلی



این عضو شورای عالی انفورماتیک گفت: مردم در این مدت نشان داده اند که کمتر به زیرساخت های داخلی علاقه دارند و نتوانسته ایم آنطور که باید نظر مردم را جلب کنیم و مشکل بعدی عدم حمایت از پلتفرم های خصوصی در حال بازگشت است و بیشتر پلتفرم‌های پشتیبانی شده کاملاً خصوصی و اقتصادی نیستند، که همین امر باعث عدم اعتماد مردم می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم تلاش برای جلب اعتماد مردم، گفت: این تضاد منافع تمام نشده است و دولت هایی که در فناوری پیشرو هستند، هر روز می توان به شیوه ای جدید عمل کرد. اجرای سیاست استعماری آنها را در دستور کار خود قرار می دهند و در برخی جاها وقتی احساس خطر می کنند، سعی می کنند با اجرای این سیاست ها، کشورها را از روندی که چین به سمت آن حرکت کرده است، بازدارند.

وی توضیح داد: بخشی از فشارهای فعلی بر گوگل و مهار ایران ممکن است بر همین اساس باشد و کشورهای غربی در تلاش هستند تا اعمال محدودیت ها مردم را وادار به موضع گیری در برابر سیاست شبکه ملی اطلاعات کشور کنیم تا ایران نیز مانند چین موفق به ایجاد شبکه ملی اطلاعات شود. سکوهای داخلی مثل گوگل باشید


در دولت قبل خلأهایی برای دستیابی به نتایج شبکه ملی اطلاعات وجود داشت



رئیس سازمان نصر اصفهان ادامه داد: سال هاست که پیگیر مشکل شبکه ملی اطلاعات هستیم. اما در دوره قبل کاستی هایی در تکمیل این شبکه وجود داشت و اکنون ثمره این کم کاری را می چینیم و باید توجه مسئولان به این موضوع معطوف شود که وقتی توانایی افزایش اطلاعات را پیدا کنیم. شبکه فناوری، نباید این ناحیه از شبکه را حصار بکشیم، یعنی ارتباط خود را با دنیا قطع نکنیم و اجازه دهیم این شبکه به موازات اتصال زندگی و موازی با آن شکل بگیرد.

وی در توضیح خود تصریح کرد: واقعیت این است که ما فناوری نرم افزاری خود را آنطور که باید به روز نکرده ایم و نیاز امروز ما به گسترش این فناوری به طور موثرتر از بودجه مادی افزایش سرمایه انسانی است و من دوست دارم به جای هزینه کردن. بر پلتفرم هایی با ویژگی ها ما بخش خصوصی را قادر خواهیم ساخت تا خدمات فراملی را با منابع انسانی کارآمد، همراه با حمایت هدفمند از ابتکار و نوآوری جایگزین کند.

وی با اشاره به مهاجرت فناورانه نیروی انسانی کارآمد به دلیل کاهش ارزش پول ملی، گفت: بیشتر این مهاجرت ها از خارج و با وعده حمایت های مالی مدیریت می شود، مانند امارات که سال گذشته اعلام کرد میلیون ها نفر را تامین می کند. برنامه نویسان با امکانات ویژه از جمله ویزا.پشتیبانی طلایی و رایگان برای جذب جوانان در حوزه IT.

e0afaf24 257c 469e bea8 528ef69a53ed خبر خاکستری


دارای قابلیت محلی و داخلی سازی پلتفرم های جایگزین گوگل در کشور است



وی افزود: با وجود همه مشکلاتی که ذکر شد، خدا را شکر کشور ما ایران همواره منشأ بهترین نیروهای جوان بوده و همواره نشان داده است که توانایی کسب دستاوردهای بزرگ را از این جوانان دارد و اکنون نیز با دقت نظر و با برنامه ریزی حساب شده، اغراق نیست که می توانیم در میان مدت و بلندمدت با امکانات اولیه ای که در اختیار این جوانان قرار می دهیم و با سرمایه گذاری داخلی بر روی این نیروی انسانی، فناوری اطلاعاتی را که بیش از حد ضروری است، داخلی و بومی سازی کنیم. نان برای کشور

اطرج با اشاره به اهمیت آموزش گفت: آموزش نباید طولانی مدت باشد. ما این توانایی را داریم که با آموزش های کوتاه مدت حتی 6 ماهه نیروی کار کارآمدی را در اختیار بازار کار فناوری اطلاعات کشور قرار دهیم و این مشکل در کشورهای آفریقایی با موفقیت حل شده است. پلتفرم های جدید سازگاری با پلتفرم های موجود در جهان

وی با موضوع ارائه راهکار گفت: بهتر است به دنبال کارشناسان معتبر از شرکت هایی باشید که اطلاعات کافی از آخرین فناوری های روز دنیا دارند و از آنها برای مقابله با شرکت ها و کمک به اصلاح ساختارها استفاده کنید. وزارت ارتباطات، اما به کمک بیشتری نیاز است تا با ارزیابی اشتغال این نیروها بتوانیم با یک بسته حمایتی ترکیبی به هدف سه تا پنج ساله برویم. بومی سازی پلتفرم ها برای رسیدن به موفقیت کامل.

دیدگاهتان را بنویسید