اجرای سیاست های استعماری، این بار با محدودیت در اپلیکیشن روبیکا/ استعمار گوگل در فضای مجازی


ساعت: 14:24
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۱۱
کد خبر: 1907774

پس از دامن زدن به ناامنی کشور از فضای مجازی تحت رهبری خارجی ها و محدود کردن این اپلیکیشن ها و سپس روی آوردن مردم به اپلیکیشن های داخلی، گوگل بیش از یک هفته است که سیاست های استعماری را اجرا می کند و این بار محدودیت هایی را برای اپلیکیشن روبیکا اعمال کرده است. دستور کار او این است که این سیاست ها نشان می دهد که وجود یک پلتفرم مشابه گوگل برای مقابله با تحریم های مجازی ضروری است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر راه دانا; چند روزی است که اندروید برای اکثر کاربران از اپلیکیشن روبیک که یک پیام رسان داخلی است و پس از محدودیت های اعمال شده توسط گوگل مورد استقبال کاربران داخلی قرار می گیرد، هشداری در مورد در دسترس بودن بالای این پیام رسان نشان داده و از آنها می خواهد که این پیام رسان داخلی را حذف نصب کنند.


اعمال سیاست های استعماری، این بار با محدودیت در اپلیکیشن روبیکا

در این اطلاعیه، گوگل پلی به کاربران اطلاع می دهد که این برنامه از اطلاعات شخصی آنها سوء استفاده می کند و بدون اجازه به اطلاعاتی مانند پیام های متنی، تصاویر، فایل های صوتی و سابقه تماس دسترسی دارد.
همه اینها علیرغم اینکه گوگل سال گذشته این برنامه را از سرویس خود حذف کرد. اما چندی پیش شاهد بودیم که این برنامه بار دیگر از طریق این سرویس در دسترس کاربران قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید:
استعمار و محاصره مردم ایران در فضای مجازی و تریبون های خارجی یک تحقیر تاریخی است.

و این در حالی است که پس از مشکلاتی که در 40 روز گذشته برای کشور به وجود آمد و انتشار اخبار سیاه نمایی و تحریک شبکه های مجازی علیه امنیت مردم و ایجاد تفرقه، پس از بی تفاوتی این تریبون ها، محدودیت هایی برای آنها و مردم ایجاد شد. در جاده به اپلیکیشن های داخلی (اپلیکیشن ها) ختم شد و این برنامه ها با افزایش نصب مواجه شدند، گوگل پلی دوباره در اقدامی استعماری گفت که بررسی اطلاعات و داده های مبادله شده نشان می دهد که روبیک به اطلاعات شخصی کاربران دسترسی دارد و از آنها استفاده می کند.

احسان هرمید، رئیس اداره روابط عمومی وزارت ارتباطات در واکنش به این اقدام گوگل در توییتر، چنین رویکردی از سوی گوگل را رقابت و نقض انحصار و همچنین فیلمنامه فرسوده در مواجهه با تشویق کاربر به استقبال اپلیکیشن (روبیک) تحت عنوان


بیانیه روبیکا در پاسخ به اقدامات گوگل




شرکت روبیکا همچنین در این خصوص بیانیه ای صادر کرد و اعلام کرد که آخرین نسخه این نرم افزار که قبلا توسط گوگل پلی بررسی و تایید شده بود و از طریق این شرکت در اختیار مردم قرار گرفته بود، تغییری نکرده و نسخه جدیدی منتشر نشده است.

در بیانیه روبیک فرض بر این است که در مسدود شدن این برنامه انگیزه سیاسی وجود دارد و در نهایت عنوان می شود که متخصصان این شرکت مجددا بررسی دقیق این نرم افزار را در دستور کار خود قرار داده اند تا مطمئن شوند و به کاربران اطمینان داده اند که اخبار منتشر شده توسط Google Play No درست است و اجازه سوء استفاده از این برنامه را نمی دهند.

محمد اطرج، عضو شورای عالی انفورماتیک ایران و رئیس سازمان نظام صنفی فناوری رایانه (نصر اصفهان) در گفتگو با را دانا؛ برای آن شیوه های استعماری در فضای مجازی از گوگل در زمینه محدود کردن پلتفرم های ایرانی، تصریح کرد: طبیعت دنیا به ویژه در حوزه IT که دسترسی به پلتفرم داخلی خاص و تخصصی (مشابه گوگل) در کشوری وجود ندارد، همین است. الزاما باید از اصول بازیگر اصلی پیروی کند و این بستر بتواند سیاست هایی را در کشور برای رسیدن به اهداف خود اجرا کند.


برای مقابله با تحریم های مجازی باید یک پلتفرم مشابه گوگل وجود داشته باشد

این کارشناس فناوری اطلاعات ادامه داد: این نوع فرار نمایندگی استعماری گوگلاز روشی پیروی می کند که برخی از کشورها مانند چین انجام داده اند. چینی‌ها پیش‌بینی کرده بودند که وارد مکان‌هایی شوند که تضاد منافع با قدرت‌های بزرگ وجود دارد یا حتی بدون چنین تضادی و صرفاً برای جلوگیری از گرفتن و سوء استفاده از اطلاعات وارد شوند و سعی در تقویت چنین بسترهای داخلی داشتند.

وی توضیح داد: چین ابزاری شبیه به گوگل برای تقویت شبکه های اجتماعی خود ایجاد کرد، اگرچه مشکلاتی داشت. اما توانایی کنترل و استفاده از داده های داخلی و تجزیه و تحلیل خود را بدون نیاز به ابزارهای خارجی ایجاد کرد.

محمد اطرج افزود: با این روند اگرچه از برخی منابع خارجی محروم هستید و فرصت استفاده کامل از آنها را ندارید. اما حداقل اطلاعات شما علیه شما مورد استفاده قرار نخواهد گرفت و برای صرفه جویی در این فرآیند، باید به رویکرد افزایش کاربران بروید.

وی با تاکید بر لزوم تلاش برای جلب اعتماد مردم گفت: این تضاد منافع تمام نشده است و دولت هایی که پرچمدار فناوری در این حوزه هستند هر روز می توان به شیوه ای جدید عمل کرد. اجرای سیاست استعماری آن‌ها را در دستور کار خود قرار می‌دهند و در جایی که فکر می‌کنند با اجرای این سیاست‌ها در خطر هستند، سعی می‌کنند کشورها از روندی که چین در پیش گرفته است پیروی نکنند و برای جلوگیری از آن دست از هیچ چیز نمی‌کشند.

این کارشناس ارشد فناوری اطلاعات تصریح کرد: ممکن است بخشی از فشارهای فعلی بر گوگل و محدودیت ایران بر همین اساس باشد و کشورهای غربی با این محدودیت ها تلاش می کنند مردم را در مقابل سیاست شبکه ملی اطلاعات کشور موضع گیری کنند، بنابراین ایران از آن پیروی نمی کند. همان مسیر چین در ایجاد یک شبکه ملی اطلاعات یا پلتفرم های داخلی مانند گوگل موفق باشید.

وی افزود: با وجود همه مشکلاتی که ذکر شد، خدا را شکر کشور ما ایران همواره منشأ بهترین نیروهای جوان بوده و همواره نشان داده است که توانایی کسب دستاوردهای بزرگ را از این جوانان دارد و اکنون نیز با دقت نظر و با برنامه ریزی حساب شده، اغراق نیست که می توانیم در میان مدت و بلندمدت با امکانات اولیه ای که در اختیار این جوانان قرار می دهیم، با سرمایه گذاری درونی در همین نیروی کار، فناوری اطلاعات را که ضرورت بیشتری دارد، درونی و بومی سازی کنیم. از نان برای کشور می تواند برنامه های کاربردی (روبیک) به مردم نشان دهد که نیازی به چنین نمونه های خارجی نخواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید