وزارت ارتباطات: گوگل پلی بدون اخطار قبلی پلتفرم های ایرانی را محدود کرد/ بلافاصله اعتراض کردیم اما پاسخی از گوگل دریافت نکردیم/ شبهه سیاسی بودن این اقدام گوگل بسیار قوی است.

وزارت ارتباطات: گوگل پلی بدون اخطار قبلی پلتفرم های ایرانی را محدود کرد/ بلافاصله اعتراض کردیم اما پاسخی از گوگل دریافت نکردیم/ شبهه سیاسی بودن این اقدام گوگل بسیار قوی است.

روز جدید وزارت ارتباطات در اطلاعیه ای اعلام کرد: پلتفرم گوگل پلی متعلق به شرکت گوگل با استفاده از موقعیت انحصاری خود در گوشی های اندرویدی و بدون اطلاع قبلی در اقدامی غیرعادی، روند محدودسازی برخی برنامه ها و پلتفرم های پرکاربرد ایرانی را به بهانه پشتیبانی از آن با حفظ حریم خصوصی کاربر آغاز شده است.

متن این پیام به این شرح است: در روزهای اخیر شاهد موج جدیدی از محدودیت‌ها برای تریبون‌های آمریکایی در مواجهه با رویدادهای اجتماعی و برنامه‌های محلی ایران عزیز بودیم. حذف مطالب و هشتگ های مربوط به شهدای مظلوم حادثه تروریستی حرم شاه چراغ (ع) در تریبون های آمریکایی و مشخصا حذف مطالب مربوط به کودکان مظلوم آرتین و آرشام و از سوی دیگر اجازه انتشار و حتی … تبلیغ ویدیوهای تحریک آمیز حاوی خشونت آشکار. ، سطح جدیدی از استانداردهای دوگانه را در این سکوها در تفسیر آزادی بیان و حقوق بشر نشان داد.

افزون بر این، پلتفرم گوگل پلی متعلق به شرکت گوگل با استفاده از موقعیت انحصاری خود در گوشی های اندرویدی و بدون اطلاع قبلی در اقدامی غیرعادی، به بهانه حفظ حریم خصوصی، اقدام به محدودسازی برخی از پرکاربردترین برنامه ها و پلتفرم های ایرانی کرد. از کاربران این اقدام غیرمسئولانه در خصوص برنامه های پرمخاطب ایرانی که عمدتا حاصل تلاش جوانان نخبه این مرز و بوم بوده و مورد استقبال میلیون ها کاربر قرار می گیرد، در حالی صورت گرفت که طبق بررسی های این وزارتخانه برنامه های فوق اخطار قبلی از گوگل دریافت نکردند و با وجود اینکه بلافاصله به این رفتار غیرمسئولانه اعتراض کردند اما هیچ پاسخی از طرف گوگل دریافت نکردند. لازم به توضیح است که اقدامات یاد شده محدود به یک یا دو برنامه خبری نبوده و در دو هفته اخیر بر روی چند اپلیکیشن ایرانی دیگر نیز اعمال شده است.

بر اساس اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، علیرغم پیشینه سیاسی اقدامات یکجانبه شرکت های آمریکایی و همچنین تاکید توسعه دهندگان این پلت فرم ها بر رعایت اصول حرفه ای بر اساس استانداردهای بین المللی، این شبهه وجود دارد که اقدام گوگل از نظر سیاسی قوی است اما با توجه به اهمیت موضوع و حفظ حداکثری حقوق کاربران ایرانی در برابر هرگونه سهل انگاری یا خطای احتمالی، وزیر ارتباطات دستور داد در صورت دریافت اسناد ادعایی گوگل در خصوص پلتفرم های ایرانی، کمیسیونی متشکل از کارشناسان و کارشناسان فنی مستقل تشکیل می‌شود تا این ادعاها را به تفصیل بررسی کند و نتایج بررسی‌ها در اختیار مردم و به‌ویژه نهادهای ذیربط از جمله مرکز ملی فضای مجازی قرار گیرد.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بر اساس تعهدات قانونی و مأموریت خود برای حمایت از اکوسیستم فناوری اطلاعات کشور، کاملاً پشت سر پلتفرم‌ها و شرکت‌های ایرانی توسعه‌دهنده خدمات در حوزه اقتصاد دیجیتال است و اجازه راه‌حل‌ها و استانداردهای ضد ایرانی را نخواهد داد. . این دو شرکت آمریکایی تلاش جوانان این منطقه را برای رفع نیازهای تکنولوژیکی مردم به حاشیه خواهند برد و از تمام ظرفیت فنی و قانونی خود برای حفظ حقوق مصرف کنندگان ایرانی استفاده خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید