گزارش وزارت ارتباطات از دستاوردهای سال گذشته؛ افزایش سرعت اینترنت، قفل کودک گوگل و مقابله با فیلترشکن ها

گزارش وزارت ارتباطات از دستاوردهای سال گذشته؛  افزایش سرعت اینترنت، قفل کودک گوگل و مقابله با فیلترشکن ها

روز جدید به گفته وزارت ارتباطات، افزایش سرعت اینترنت، امکان جستجوی ایمن و مبارزه با فیلترشکن ها از جمله دستاوردهای آن است.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گزارشی از فعالیت های یکساله خود به دولت ارائه کرد. در این گزارش با اشاره به آمار وب سایت اسپیدتست، از افزایش سرعت اینترنت همراه و ثابت در یک سال گذشته خبر می دهد. ارائه اینترنت رایگان به اقشار آسیب پذیر پس از افزایش چشمگیر تعرفه اینترنت، بهبود 14 درصدی شبکه ملی اطلاعات و فعال سازی قابلیت جستجوی ایمن موتورهای جستجو از دیگر دستاوردهای این وزارتخانه است. همچنین اعلام شد تشدید مبارزه با ابزارهای فرار از جمله فیلترشکن و VPN از جمله برنامه های در دستور کار وزارت ارتباطات است.

حضور «عیسی زارع پور» در پست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طی روزهای آینده یکساله می شود. در همین راستا، این وزارتخانه خلاصه‌ای از گزارش عملکرد یکساله خود را منتشر کرده است که شامل بخش‌هایی با عناوین «اجرای در راستای وعده‌های تبلیغاتی رئیس‌جمهور»، «اقدامات راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تا مردادماه» و «نکات مهم» است. اقدامات راهبردی در سال اول دولت سیزدهم.

در حالی که اعتراضات به وضعیت اینترنت از نیمه دوم سال گذشته به تدریج آغاز شده که در چند ماه گذشته به اوج خود رسیده است، اما وزارت ارتباطات یکی از دستاوردهای سال خود را ارتقای سرعت اینترنت می داند. عملکرد طولانی

در این گزارش به آمار ارگان های بین المللی از جمله سایت اسپیدتست استناد می شود که بر اساس آن میانگین سرعت اینترنت موبایل نسبت به شهریور 1400 و پایان دولت دوازدهم حدود 22 درصد و متوسط ​​سرعت اینترنت ثابت حدود 10 درصد افزایش یافته است.

دستاوردهای یکساله وزارت ارتباطات

وزارت ارتباطات دلیل این رشد را بهره برداری از فرکانس جدید 2300 مگاهرتز توسط اپراتورهای تلفن همراه و کار پروژه فیبر نوری در چندین شهر می داند. اما گزارش رگولاتوری نشان می دهد که تعداد مشترکان اینترنت فیبر نسبت به گذشته تغییر چندانی نکرده است.

فعال کردن SafeSearch، یکی دیگر از دستاوردهای وزارت ارتباطات

یکی دیگر از نکات قابل توجه این گزارش، اشاره به فعال سازی قابلیت جستجوی ایمن موتورهای جستجو به عنوان دستاورد وزارت ارتباطات است. محدودیتی که به گفته برخی کارشناسان نقض حقوق شهروندی است و می تواند پیامدهای بین المللی برای ایران داشته باشد.

در این گزارش، فعال سازی خودکار جستجوی ایمن، سالم سازی خروجی موتورهای جستجوی خارجی در کشور عنوان شده است که با این اقدام نمایش محتوای سخیف و بسیار خشن از خروجی موتورهای جستجوی خارجی حذف شد و بزرگی گامی در راستای سالم سازی فضای مجازی برداشته شد.

ارائه اینترنت رایگان به سرپرستان خانوارهای سه دهک پایین از دیگر دستاوردهای وزارت ارتباطات است. بر اساس آمار اعلام شده نزدیک به یک میلیون سرپرست خانوار در بین مشمولان طرح ثبت نام شده اند که این بسته از اول مردادماه برای آنها فعال شده است. لازم به توضیح است که چنین تصمیمی پس از گران شدن اینترنت اتخاذ شده است.

در این گزارش افزایش سرعت اینترنت و ارائه اینترنت رایگان از جمله دستاوردهایی است که در راستای وعده انتخاباتی رئیس جمهور است. همچنین تشکیل کارگروه اقتصاد دیجیتال در راستای توسعه اقتصاد دیجیتال و تشکیل دولت الکترونیک و تشکیل دولت هوشمند از دیگر اقدامات وزارت ارتباطات در این زمینه است.

سهم اقتصاد دیجیتال به 7.1 درصد از تولید ناخالص داخلی رسید

همانطور که در این گزارش آمده است، در ابتدای دولت سیزدهم پیشرفت «شبکه ملی اطلاعات» حدود 30 درصد بود که هم اکنون به حدود 44 درصد رسیده است. همچنین پیش بینی می شود تا پایان سال 1401 به حداقل 60 درصد برسد.

همچنین وزارت ارتباطات اعلام کرد: با تشکیل کارگروه اقتصاد دیجیتال در دی ماه سال 1400، سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ملی به 7.1 درصد رسیده که تا افق 1403 به 10 درصد خواهد رسید.

ارتقای امنیت زیرساخت های ارتباطی کشور، تسریع در توسعه صنعت فضایی، هوشمندسازی و نوسازی خدمات بانکی پستی و پستی، توسعه تعاملات بین المللی و مذاکرات دوجانبه با بیش از 15 کشور، بهبود فضای مجازی و افزایش ترانزیت ترافیک اینترنت از خاک کشور به 2.5 ترابیت بر ثانیه یکی از دستاوردهای یکساله وزارت ارتباطات است.

پشتیبانی از پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی داخلی از دیگر دستاوردهایی است که در این گزارش به آن اشاره شده است. بر اساس این گزارش، تمامی توانمندی های کشور در حوزه شبکه های اجتماعی و پیام رسان شناسایی و در قالب یک بسته پشتیبانی، مجموعه متنوعی از پشتیبانی از این بسترها ارائه شده است. این وزارتخانه مدعی است یکی از پلتفرم های منتخب طی 10 ماه گذشته 50 درصد افزایش تعداد کاربران خود داشته است.

راه اندازی سامانه هوشمند کشف کلاهبرداری فیشینگ پیامکی از دیگر اقدامات وزارت ارتباطات است که طی آن بالغ بر 6470 دامنه جعلی و 21 هزار شماره تلفن شناسایی و مسدود شده است.

وزارت ارتباطات به دنبال مقابله با فیلترشکن ها است

در این گزارش به برنامه های وزارت ارتباطات نیز اشاره شده است که تاکنون اجرایی نشده است. به عنوان مثال، در بخش ضدعفونی فضای مجازی به لزوم تشدید مبارزه با ابزارهای غیردولتی مانند فیلترشکن و VPN اشاره شده است.

راه اندازی پورتال خدمات شبکه دولتی (سیماد) برای اتصال مردم به شبکه دولتی از طریق دفاتر پست، ایجاد تمرکز عملیاتی و تسریع در ارتقای امنیت زیرساخت های ارتباطی کشور، برنامه ریزی برای راه اندازی اولین مرکز اقتصاد دیجیتال کشور در پیام ویژه. منطقه اقتصادی از جمله برنامه ها، این وزارت ارتباطات است که به نظر می رسد هنوز عملیاتی نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید