وزارت ارتباطات: افزایش تعرفه اینترنت اپراتورها تصویب شد/ سال گذشته با توجه به قانون بودجه امکان افزایش قیمت وجود نداشت; این ممنوعیت قانونی در سال جاری برداشته شد

وزارت ارتباطات: افزایش تعرفه اینترنت اپراتورها تصویب شد/ سال گذشته با توجه به قانون بودجه امکان افزایش قیمت وجود نداشت;  این ممنوعیت قانونی در سال جاری برداشته شد

صادق عباسی شاهکوه رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه مرجع تعرفه ها کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است، گفت: آخرین تعرفه اینترنت همراه مربوط به سال 95 و اینترنت ثابت مربوط به سال 96 است.

وی به تعیین کف و سقف قیمت ها بر اساس تصمیم کمیسیون تنظیم مقررات و اپراتورها اشاره کرد و افزود: کمیسیون تنظیم مقررات نسبت به رعایت حدود قیمتی بسیار حساس است و هرگونه افزایش حداقلی در مقررات باید کاملا توجیه شود و تداوم داشته باشد. خدمات و بهبود کیفیت شبکه.

رئیس رگولاتوری ادامه داد: سازمان تنها در یک مورد سفارش می دهد و آن هم زمانی است که اپراتور قیمت ها را بالاتر از سقف قانونی یا زیر کف قرار دهد. اگر از سقف بالاتر باشد باید فوراً برگردند، اگر از کف کمتر باشد معمولاً دستور نمی دهیم که بالاتر از کف سرویس دهند، اما طبق مقررات آنها حداقل سه سال عمر می کنیم. بنابراین دستور افزایش نمی تواند توسط رگولاتوری صادر شود.

وی افزود: شاید این سوال پیش بیاید که چرا از حداقل قیمت پایین نمی آید، دلیل آن این است که اپراتورهای قوی تر با کاهش قیمت ها رقبا را کنار نمی گذارند. زیرا آنچه واقعاً بازار را تنظیم می کند رقابت است. یادآور می شوم سیم کارت موبایل قبل از مسابقه با قیمت رسمی 440 هزار تن و شیفت یک ساله عرضه می شد.

عباسی شاهکوه با اشاره به افزایش هزینه‌های شبکه در سال‌های گذشته، گفت: در سال‌های 96 و 97 طبق اطلاعات ما اپراتورها سالانه حدود یک میلیارد دلار برای شبکه‌های خود هزینه می‌کردند، اما این رقم در حال حاضر به دلیل افزایش هزینه‌های شبکه است. قیمت دلار به حدود 300 تا 400 رسید. به یک میلیون دلار رسید که به ریال هم بیشتر است، اما میزان تجهیزات قابل تهیه بسیار کمتر است. با توجه به اینکه درآمد ریالی است، اگر این روند حفظ شود، در در آینده هیچ شبکه با کیفیتی وجود نخواهد داشت که در مورد ارزان بودن یا قیمت بالای آن صحبت کنیم.

وی افزود: سال گذشته به دلیل قانون بودجه امکان افزایش قیمت حتی در مصوبات کمیته وجود نداشت در حالی که اپراتورها مدام تلاش می کردند با افزایش قیمت موافقت کنند و نگرانی های خود را مطرح کردند اما امسال که ممنوعیت اعلام شد. لغو شد، مطابق با مصوبات سال 95 و 96 بود.

رئیس رگولاتوری با اشاره به بررسی بسته‌ها و تعرفه‌های جدید گفت: به جز یک مورد ابهام در تعرفه یکی از اپراتورهای ثابت که بلافاصله قبل از اتمام بررسی‌ها عودت داده شد، سایر تغییرات براساس آن بود. بر اساس مصوبه کمیته نظارتی، این افزایش ها باید به حداقل برسد و تلاش شود تا با تعریف بسته های مناسب یا روش های دیگر، اقشاری ​​از جامعه که ممکن است نیازمند هستند، تعریف شوند.

وی سقف فروش یک گیگابایت اینترنت برای سیم کارت های ثابت و اعتباری را به ترتیب حدود 40 هزار تومان و 60 هزار تومان و برای اپراتورهای ثابت مانند 2000 تومان بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات اعلام کرد و افزود: میزان فروش آن به ترتیب 40 و 60 هزار تومان است. منطقه ثابت پیشنهادی کمی بیش از 50 درصد از سقف تعیین شده فروخته شد. البته ما حتی در حال بررسی کاهش سقف تعرفه موبایل هستیم.

عباس شاهکوه با اشاره به اینکه طبق قانون نمی خواهیم اپراتورها تعرفه ها را افزایش دهند، بلکه خواهان پوشش کامل، کیفیت بهتر و ارتقای تکنولوژیکی هستیم که از خواسته های اصلی مردم است. وی افزود: با این افزایش قیمت‌ها و امکان سرمایه‌گذاری اپراتورها، دیگر عذر اپراتورها را نخواهیم پذیرفت و از آن‌ها می‌خواهیم برنامه خود را به عنوان گام‌های یک ساله برای پهنای باند کامل تلفن همراه، دوبرابر شدن کیفیت و پوشش 5G حداقل تا 10 برابر بپذیرند. او گفت. . درصد جمعیت کشور را برای سه سال آینده به ما بگویید.

وی به آغاز سرمایه گذاری اپراتورها پس از واگذاری فرکانس 2300 از وزارت ارتباطات از سال گذشته اشاره کرد و افزود: شبکه ای باشید. از اپراتورها تقاضا دارم هم میزان موثر افزایش و هم دلایل و برنامه های توسعه ای خود را برای مردم محترم توضیح دهند. البته به دلیل فضای نسبتاً رقابتی، مصرف کنندگان نیز حق انتخاب دارند.

عباسی شاهکوه با اشاره به اینکه میزان استفاده 40 درصد از کاربران دیتای تلفن همراه کمتر از 2 گیگابایت است، تصریح کرد: با تاکید وزیر ارتباطات به دنبال برنامه ای برای جبران گرانی اقشار ضعیف یا کل جامعه هستیم. برای بررسی بسته هایی که مشکل دسترسی دارند، «نمایشگاه ایجاد نکنید و این برنامه پس از نهایی شدن اعلام می شود.

وی افزود: ما به عنوان دولت و نهاد ناظر وظیفه داریم همه مردم را به شبکه های باکیفیت با قیمت مناسب دسترسی دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید