امروز دشمن در راس جنگ نرم احساس خطر کرد/ محدودیت اپلیکیشن های داخلی توسط گوگل نشانه موفقیت آنهاست.


ساعت: 09:38
تاریخ انتشار: 1301/08/16
کد خبر: 1909001

یکی از اعضای شورای عالی انفورماتیک ایران محدودیت اپلیکیشن های داخلی گوگل را نشانه موفقیت آن دانست و گفت: دشمن امروز در جبهه جنگ نرم احساس خطر کرد و بر لزوم آموزش و سرمایه گذاری برای امنیت گوگل تاکید کرد. شبکه های مجازی.”

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر راه دانا; مشاهدات نشان می دهد که گوگل پلی روش شناسایی کشور کاربر از IP به فعالیت های حساب کاربری را تغییر داده و باعث شده بسیاری از کاربران ایران، کوبا و روسیه نتوانند هیچ اپلیکیشنی را از گوگل پلی نصب کنند.

در گذشته نصب تعداد بسیار کمی از اپلیکیشن ها در ایران با محدودیت مواجه بود که با پاکسازی کش گوگل پلی و تغییر آدرس IP این مشکل برطرف می شد، اما اکنون اگر کشور کاربر از طریق حساب کاربری شناسایی شود، کاربر اجازه ندارد. برای نصب هر برنامه ای (حتی برنامه های ایرانی).

این مشکلات زمانی بیشتر مورد توجه قرار گرفت که گوگل برنامه هایی مانند Rubica را که اخیراً مورد توجه عموم قرار گرفته و تعداد نصب آن را خطرناک اعلام کرد.

بیشتر بخوانید:
اجرای سیاست های استعماری، این بار با محدودیت در اپلیکیشن روبیکا/ استعمار گوگل در فضای مجازی

اکنون با شرایط کنونی کشور و تجربه مشابه حوادث اخیر در سال 2018 و موضوع هک وزارت نفت و موارد مشابه، لازم به نظر می رسد اقداماتی در این زمینه انجام شود تا از تکرار آن جلوگیری شود. از سوء استفاده از شبکه های اجتماعی از احساسات مردم و دامن زدن به احساسات عمومی در راستای اهداف نامشروع جلوی این شبکه ها و اربابان سیاسی آنها را بگیریم.


محدودیت گوگل برای اپلیکیشن های داخلی نشانه موفقیت آنهاست

امیرحسین سعیدی نائینی، رئیس سابق هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های انفورماتیک ایران در این باره به خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا گفت: در شرایط کنونی کشور بسیار طبیعی است که گوگل محدودیت هایی را ایجاد کند. برنامه داخلی و نشان می دهد که گوگل این برنامه را محدود کرده است. خود را به عنوان یک رقیب معرفی می کند و با توجه به افزایش کاربران برنامه خاصی مانند روبیکا، می بینند که تعداد زیادی از مردم به آن برنامه روی آورده اند، آن برنامه را تهدید و رقیب می دانند و آن را مسدود می کنند.

وی ادامه داد: اگر این برنامه خطرناک بود چرا قبلا این ریسک را اعلام نکرد و حالا در شرایطی که از این برنامه استقبال شد اقدام می کند. محدودیت آنها آن را انجام داده اند

این عضو شورای عالی سیاستگذاری انفورماتیک گفت: جنگ های جدید ابزار جنگ رها شده و غرب امروز از این نوع است جنگ نرم به ایجاد تهاجم فرهنگی در فضاهای مجازی متوسل می شود تا امنیت کشورهایی را که برای خود احساس می کند متزلزل کند.

وی ادامه داد: شعار آنها قاره ششم است و تلاش می کنند این قاره مجازی را که مردم در آن زندگی می کنند تحت کنترل خود نگه دارند و نحوه نفوذ آنها شبکه های مجازی است که در اختیار دارند و هر جا که احساس کنند این برتری مجازی را نسبت به خود دارند. با محدود کردن این نقطه که امروز در ایران و در ارتباط با کاربردهای داخلی اتفاق افتاد، سعی خواهند کرد مزیت خود را حفظ کنند.


امروز دشمن در جبهه جنگ نرم احساس خطر کرد

این کارشناس کامپیوتر بر آمادگی برای این امر تاکید کرد جنگ مجازی وی بیان کرد: اینکه گوگل احساس خطر کرد نکته مثبتی است که نشان می دهد ما در این زمینه موفق بوده ایم و یا مسیر درستی را طی می کنیم و این خود باعث شده آنها احساس خطر کنند.

وی با تاکید بر تداوم این روند گفت: آنچه در اینجا مهم است این است که مسئولان بخش خصوصی و دولتی باید گام های بعدی را برای تکمیل این گونه پروژه ها در نظر بگیرند تا بتوانند شرایط تعالی مجازی را در کشور حفظ کنند.

وی با اشاره به تجربیات گذشته از جمله مشکل بنزین و تبعی بودن این مشکل گفت: فیس بوک با تمام عظمت ساختاری و میلیاردها دلار سرمایه در مدت 7 ساعت هک شد و سهام آن نزدیک به 7 میلیارد دلار از دست رفت، به طوری که این مشکل همیشه وجود دارد و نیست. ما می توانیم یک بار برای همیشه از این اتفاق جلوگیری کنیم.

پیشکسوت فناوری اطلاعات این کشور ادامه داد: امروز مسئولان امنیتی کشور باید بیشتر هزینه کنند موضوع امنیت در فضای فناوری اطلاعات آمارهای مربوط به کشور و هزینه‌های سخت‌افزاری خارجی نشان می‌دهد که بیش از 30 درصد از هزینه‌ها صرف می‌شود امنیت شبکه قبلاً این هزینه در سال های اخیر افزایش یافته است.

گفت: بس است جنگ مجازی وجود نداشت، کشورها پول زیادی را صرف هزینه های نظامی کردند و حتی امروز هم شایسته است دولت و بخش خصوصی این هزینه ها را در اولویت امنیت و امنیت قرار دهند. هزینه های امنیتی به پس انداز نگاه نکنید، زیرا در صورت بروز مشکل، اصلاح این فرآیند چندین برابر هزینه خواهد داشت.


نیاز به آموزش و سرمایه گذاری در امنیت شبکه مجازی و پشتیبانی بخش خصوصی

وی در خصوص راهکار دوم گفت: مهم این است که متخصصان این امر نیز در داخل کشور آموزش و آموزش ببینند تا با برنامه ریزی دقیق بر این امر مسلط شوند. امنیت شبکه داخلی کشور و ایجاد یک مرکز واحد برای تدوین ملاحظات امنیتی مهم است تا همه زیر مجموعه ها بتوانند از یک محصول بهره مند شوند. مرکز امنیت جامع استفاده کنید که همه اینها همراه با اقدامات پدافند غیرعامل و سایر ابزارهای مدیریتی به صورت هماهنگ در نهایت منجر به امنیت سایبری قوی بودن

بالاخره دوباره تاکید کرد از بخش خصوصی حمایت کنید وی آن را عامل پیشرفت می داند که با حمایت، برنامه ریزی و انگیزه در نهایت می تواند عاملی برای پایداری این اقدامات باشد.

دیدگاهتان را بنویسید