عواقب حذف اپلیکیشن های ایرانی از گوگل پلی برای کاربران

عواقب حذف اپلیکیشن های ایرانی از گوگل پلی برای کاربران

گوگل پلی استور بار دیگر تعدادی از اپلیکیشن های ایرانی را از پلتفرم خود حذف کرده و کاربران اپلیکیشن های مختلف را با مشکل مواجه کرده است. در 27 ژوئن خبر حذف تپسی، دیجی کالا، دیوار و اپ از گوگل پلی منتشر شد. حذفی که البته پیش از این چندین بار سابقه حذف اپلیکیشن های ایرانی را از کاربران داشت.

تحریم های آمریکا علیه ایران دلیل حذف اپلیکیشن های مذکور از این اپ استور اندروید بوده و کاربران و اپلیکیشن های ایرانی را با مشکل مواجه کرده است. کاربران از یک سو با مشکل عدم امکان استفاده از این پلتفرم برای دانلود و به‌روزرسانی اپلیکیشن‌های دیوار، دیجی کالا، تپسی و آپ مواجه هستند و از سوی دیگر کسب‌وکارهای صاحب این اپلیکیشن‌ها تحت تاثیر این حذف قرار می‌گیرند.

یکی از مشکلاتی که در نتیجه ممنوعیت و حذف اپلیکیشن های ایرانی به وجود می آید، عدم دسترسی به اپلیکیشن هایی است که کاربر می خواهد از گوگل پلی دانلود و نصب کند. اگرچه گوگل پلی از مهر 1401 در ایران فیلتر شده است، اما همچنان بسیاری از کاربران به کمک VPN از این پلتفرم استفاده می کنند.

نسخه های جعلی برنامه و چالش امنیت مصرف کننده

البته موضوع جدی تر، ارائه نسخه های جعلی برنامه های حذف شده ایرانی در صورت عدم وجود نسخه اصلی آن اپلیکیشن ها است. ماجرا از این قرار است که وقتی اپلیکیشن‌های App، Tapsi، Digikala و Divar از فروشگاه Google Play حذف می‌شوند، سودجویان می‌توانند اپلیکیشن‌های جعلی یا حتی بدافزارهایی با نام و نشان‌های مشابه این اپلیکیشن‌ها را در گوگل پلی منتشر کنند. به دلیل عدم آگاهی، کاربران می توانند این اپلیکیشن های جعلی را دانلود کرده و گجت های خود را آلوده کنند.

خطر آلوده شدن گجت های کاربران ایرانی یکی از مهم ترین مسائلی است که در نتیجه حذف اپلیکیشن های ایرانی از گوگل پلی به وجود می آید و تهدیدی برای امنیت اطلاعات و حریم خصوصی کاربران محسوب می شود. با توجه به فیلتر بودن گوگل پلی در ایران، کاربران هنگام دانلود و نصب اپلیکیشن ها یا بدافزارهای آلوده مانند گذشته هشداری از این پلتفرم دریافت نمی کنند و این مشکل امنیت دستگاه های آنها را بیشتر تهدید می کند.

افزایش آسیب به کسب و کارهای اینترنتی با حذف اپلیکیشن های ایرانی

انتشار نسخه های جعلی و اپلیکیشن های جعلی نیز برای کسب و کارها و صاحبان اپلیکیشن ها مشکل ساز است. زمانی که کاربران این برنامه های غیراصلی را نصب می کنند که گاهی اوقات به بدافزار آلوده می شوند یا ماهیت آن ها اصلا مشخص نیست، تجربه کاربری نامناسبی از آن اپلیکیشن خواهند داشت و این امر باعث نارضایتی شرکت هایی مانند دیوار، دیجی کالا، تاپسی و بالا

بنابراین، از یک طرف، صاحبان این مشاغل فرصت حضور در Google Play را از دست می دهند و احتمالاً تعداد نصب آنها کاهش می یابد. از سوی دیگر به دلیل انتشار نسخه های جعلی اپلیکیشن خود، با نارضایتی و مشکل از دست دادن اعتماد کاربران مواجه می شوند.

مشکل دیگری که برای کاربران پیش می آید، تجربه کاربری نامناسبی را برای آنها ایجاد می کند و باعث بی اعتمادی و نارضایتی کسب و کارها و اپلیکیشن ها می شود، این است که تمامی کاربرانی که قبلا اپلیکیشن هایی مانند دیجی کالا، اپ، دیوار و تپسی را حذف کرده اند، از گوگل پلی دانلود و نصب می کنند. با حذف این برنامه ها از Google Play، آنها باید این برنامه را از گوشی خود حذف کنند زیرا فروشگاه های دیگر ارائه دهنده برنامه های اندروید مانند کافه بازار و مایکت به کاربر اجازه نمی دهند برنامه دریافتی از Google Play را از طریق پلتفرم خود به روز کند.

به همین دلیل، کاربران برای به روز رسانی برنامه مورد نظر، علاوه بر تغییر پلتفرم خود، باید مشکلات بیشتری را متحمل شوند و ابتدا برنامه را از گوشی خود پاک کرده و سپس از پلتفرم دیگری برای دریافت مجوز مجددا نصب کنند. از به‌روزرسانی‌های بعدی این برنامه‌ها استفاده کنید. این مشکل علاوه بر اتلاف وقت کاربر و فشار روانی به او، می تواند تجربه کاربری ناخوشایندی را نیز برای او ایجاد کند.

بنابراین تحریم های اعمال شده توسط پلتفرم های خارجی علیه اپلیکیشن های ایرانی از یک سو مشکلاتی را برای کاربران و اپلیکیشن ها ایجاد می کند و از سوی دیگر فیلتر شدن گوگل پلی استور امکان دریافت پیام و هشدار از این پلتفرم را از کاربران سلب می کند. بنابراین، تنها راه حل برای جلوگیری از به خطر افتادن امنیت کاربر، توجه به مشخصات اپلیکیشنی است که دانلود می کند و از نصب برنامه ای که صحت و اعتبار آن نامعلوم است، خودداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید