فیلترشکن به محبوب ترین اپلیکیشن در بین کاربران ایرانی تبدیل شده است

فیلترشکن به محبوب ترین اپلیکیشن در بین کاربران ایرانی تبدیل شده است

بر اساس گزارشی که وب سایت تحلیل داده لایف وب منتشر کرده است، از میان 100 اپلیکیشن محبوب ایرانی، 71 درصد به فیلترشکن متصل هستند.به گزارش تجارت نیوز، حدود 3 ماه از اعمال محدودیت های اینترنتی و فیلتر شدن برخی اپلیکیشن ها می گذرد. مانند اینستاگرام و واتس اپ. پس از این اتفاق، استفاده از فیلترشکن در بین مصرف کنندگان افزایش چشمگیری پیدا کرد و گزارش ها از افزایش 3000 درصدی استفاده از فیلترشکن در ایران خبر می داد، چندی پیش غلامرضا نوری قزلجه، نماینده مجلس اعلام کرد که طبق فعلی طبق آمار، حدود 80 درصد از کاربران داخلی VPN را روی تلفن های خود نصب کرده اند.

محبوبیت 71 درصدی فیلترشکن ها

اخیراً سامانه تحلیل داده لایف وب با پایش و تجزیه و تحلیل داده های گوگل پلی، 100 اپلیکیشن محبوب ایرانی را از اوایل مهر تا اواسط آذر 1393 ارائه کرده است. بر اساس این گزارش، در بین 10 اپلیکیشن پرطرفدار در بین کاربران ایرانی، 8 اپلیکیشن در دسته فیلترشکن قرار دارند، همچنین دسته 100 اپلیکیشن محبوب کاربران ایرانی در گوگل پلی در پاییز 1401 نشان می دهد که 71 درصد اپلیکیشن ها در دسته فیلترشکن ها و 14 درصد آنها در رده پیام رسان ها و شبکه ها اجتماعی هستند.

استفاده از فیلترشکن برای دولت مضر است

اگرچه فیلتر شدن شبکه های اجتماعی جز افزایش استفاده از فیلترشکن ها برای دولت کاری نداشته است، اما برخی اپلیکیشن های ایرانی همچنان فیلتر هستند. مطالعات نشان می دهد که استفاده گسترده از VPN برای دولت نیز مضر است.

اخیرا کیوان آگبرکار، کارشناس فناوری درباره چالش هایی که استفاده از فیلترشکن برای دولت ایجاد می کند، گفت: در چنین مواقعی بزرگترین بازنده خود دولت است. زیرا بالاخره تکنولوژی راه خود را پیدا می کند. با فیلتر شدن اپلیکیشن هایی مانند اینستاگرام و واتس اپ که کاربران زیادی دارند، گردش اطلاعات اینترنتی در کشور کاهش می یابد و پس از آن درآمد و بودجه وزارت ارتباطات و نهادهای مرتبط با آن کاهش می یابد. از سوی دیگر، تعطیلی مشاغل منجر به کاهش مالیات و بیمه (که یکی از مهمترین منابع درآمدی دولت است) می شود.

وی در خصوص تهدید امنیت کاربران و سرورهای ایرانی با استفاده مکرر از فیلترشکن ها افزود: استفاده از راهکارهای دور زدن فیلتر، امنیت کاربر و همچنین امنیت شبکه ای را که فیلترشکن روی آن اعمال می شود، با مشکل مواجه می کند. . محدودیت ها بستری را برای بروز مسائل امنیتی در فضای وب فراهم می کنند. در این مورد می توان به حملات سایبری و هک شدن سایت های برخی نهادهای دولتی و غیردولتی اشاره کرد که در روزهای اخیر شاهد آن بودیم که با این تفاسیر همچنان شبکه های اجتماعی فیلتر هستند و مشخص نیست این روند تا کی ادامه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید