روزنامه همشهری در دفاع از پسر انسیه خزعلی: فیلترشکن به ایرانی ها نفروخته است/ شرکتش معطوف به بازارهای خارجی است.

روزنامه همشهری در دفاع از پسر انسیه خزعلی: فیلترشکن به ایرانی ها نفروخته است/ شرکتش معطوف به بازارهای خارجی است.

روز جدید ردپاها نشان می دهد که شرکت رضازاده از بدو تاسیس خود بر بازار کشورهای خارجی متمرکز بوده و هیچ گونه فعالیتی در بازار ایران نداشته و خدمات VPN رایگان یا پولی به کاربران ایرانی ارائه نکرده است.

همشهری نوشت: برخی حساب‌های توییتری مدعی هستند که حمید رضازاده، فرزند انسیه هزالی که هم‌اکنون در کانادا زندگی می‌کند، «بنیان‌گذار» و «مدیرعامل» و همچنین «مدیر نرم‌افزار» شرکت Beternet است که خدمات VPN رایگان برای ایرانیان ارائه می‌کند. کاربران فراهم می کند، فعال است.

همچنین گفته می شود که او شریکی به نام تیمو بولر دارد که در وین اتریش کار می کند. ادعاهای مطرح شده به این معناست که فعالیت‌های رضازاده برای انتقال اطلاعات کاربران ایرانی به نهادهای امنیتی داخل ردیابی می‌شود و وی از طریق روابط خانوادگی با برخی از نهادهای امنیتی کشور ارتباط کاری دارد.

حقیقت چیست

پس از مطرح شدن این ادعاها توسط یک حساب کاربری توئیتر در خارج از کشور، برخی از سایت‌هایی که فیلترشکن «بین‌نت» را در اختیار کاربران ایرانی قرار می‌دادند از دسترس خارج شدند و با توجه به اخبار منتشر شده مبنی بر ارتباط رضازاده با بین‌ترینت، از وضعیت امنیتی خبر دادند. اطلاعات و حریم خصوصی کاربران برای شفاف سازی از کارکنان شرکت درخواست خواهد شد.

این در حالی است که پیگیری های شرکت «آروآ» به عنوان مالک اصلی «بین نت» نشان می دهد که شرکت «انکرفری» در آبان ماه 1395 با خرید «بینترنت» و ابتدا با شرکت دیگری به نام «گروه پانگو» ادغام شده و پس از آن که تحت مالکیت شرکت “aruA” وارد می شود. سوالی که نشان می داد این یک شرکت آمریکایی است و حمید رضازاده ربطی به آن ندارد.

در واقع پیگیری ها نشان می دهد که مالکیت شرکت اینترنتی در 6 سال گذشته و قبل از آمدن رضازاده به کانادا منتقل شده است.

اطلاعات اینترنتی

همچنین ردیابی همشهری توسط برخی منابع نشان می دهد که فرزند انسیه خزعلی که تمام مراحل تحصیل را در ایران گذرانده و برخلاف ادعای گفته شده حتی در زمان اقامت خود در ایران هیچ دوره ای را در دانشگاه های خارجی نگذرانده است. پس از آن با سفر به کانادا هیچ فعالیتی در زمینه تامین فیلترشکن برای مصرف کنندگان ایرانی انجام نداد.

پیگیری مشارکت رضازاده با فردی به نام بولر نیز نشان می دهد که این ادعا با استناد به وب سایت rocketreach انجام شده است که دروغ است و بررسی لینکدین شخصی این فرد نشان می دهد که بولر یک شرکت انفرادی با نام مشابه در زمینه تاسیس کرده است. طراحی وب سایت در سال 2021 انجام شد.

از سوی دیگر، سایت Rocketreach ذکر شده به عنوان منبع اطلاعات ادعایی در مورد مشارکت بوهلر، یک سیستم «رزومه آنلاین» نیست و اطلاعات موجود در آن توسط خود افراد آپلود نمی شود، بلکه از اینترنت جمع آوری شده است و لزوماً نمی باشد. دقیق و کامل و همچنین در مورد زمان. فعالیت افراد در شرکت های مختلف را توضیح نمی دهد.

از سوی دیگر ادعای ارائه فیلترشکن رایگان به کاربران ایرانی به منظور انتقال اطلاعات آنها به نهادهای امنیتی داخلی در حالی است که پیگیری های انجام شده نشان می دهد شرکت رضازاده از بدو تاسیس به بازارهای خارجی متمرکز بوده و نیست. هیچ گونه فعالیتی در بازار ایران نداشته و به کاربران ایرانی خدمات ارائه می دهد VPN خدمات رایگان یا پولی ارائه نمی دهد.

او پروفایل خود را غیرفعال کرد و رزومه خود را مخفی کرد

همچنین شواهد موجود نشان می دهد که حمید رضازاده با هدف تولید و صادرات نرم افزار گوشی های هوشمند، بدون استفاده از وام دولتی، شرکت «سمانه همور پیچک» را در مرکز رشد دانشگاه شهید بهشتی تأسیس کرده است.

همه اینها در حالی است که شبهات ایجاد شده در شبکه های اجتماعی نیاز به شفاف سازی های لازم در این زمینه از سوی مسئولان مربوطه را دوچندان کرده است و انتظار می رود معاونت زنان ریاست جمهوری و فرزندش شفاف سازی های لازم را در این زمینه به رسانه ها ارائه کنند.

اگرچه جزئیات مربوط به فرزند خانم هزالی از جمله مسائل مربوط به سکونت یا اینترنت صحت ندارد، اما اگر دولت با همکاران پروتکلی امضا کرده باشد، قطعا بر اساس آن مدیران را به عنوان یک قاعده بررسی می کند.

دیدگاهتان را بنویسید