رضازاده (همسر انسیه خزعلی) نقش اساسی در تخریب داشت / زمانی که خود تولیت دنبال توسعه نبود رضازاده به دنبال آن بود / تخریب در زمان سلطنت او انجام شد; او همچنان به دنبال آن طرح است

رضازاده (همسر انسیه خزعلی) نقش اساسی در تخریب داشت / زمانی که خود تولیت دنبال توسعه نبود رضازاده به دنبال آن بود / تخریب در زمان سلطنت او انجام شد;  او همچنان به دنبال آن طرح است

محمدمهدی کلانتری، دبیر کمیته میراث فرهنگی اتحادیه انجمن های علمی معماری، مرمت و شهرسازی ایران: همزمان با سفر هیات دولت استان به فارس در مهر 1400، طرح 57 هکتاری شیراز مجددا ارائه شد. تحت عنوان “طرح ها، روی زمین مانده یا طرح های ناتمام”. / این تخریب ها به نام بین الحرمین و اتصال الحرمین شاهچراغ و سید علاءالدین حسین انجام شد / در سال 1373 دکتر. حناچی به عنوان قائم مقام وزیر راه در دولت روحانی در اولین اقدام این طرح را لغو کرد/ یکی از افرادی که نقش اساسی در تخریب رضازاده که استاندار فارس و معاون عمرانی شاهچراغ بود انجام داد.

محمدمهدی کلانتری، دبیر کمیته میراث فرهنگی اتحادیه انجمن های علمی معماری، مرمت و شهرسازی ایران، انسیه خزعلی، همسر معاون رئیس جمهور را یکی از چهره های تاثیرگذار پشت پرده در تاریخ توسعه ایران می داند. حرم شاهچراغ و تخریب بافت تاریخی شیراز.

کلانتری این سخنان را در جلسه ای در 16 دی 1401 در فارس بیان کرد، اما به دلیل اهمیت موضوع و همزمان با شروع کار لودرهای مخرب در شیراز، برگزیدگان این متن را منتشر کردند.

محورهای اصلی اظهارات وی به شرح زیر است:

همزمان با سفر استانی هیات دولت به فارس در مهر 1400، طرح 57 هکتاری شیراز با عنوان پروژه های زمین مانده یا پروژه های ناتمام مجددا مطرح شد.

پس از این سفر، اپوزیسیون عظیمی شکل گرفت.

تخریب بافت تاریخی شیراز از سال 1353 تا 1355 آغاز شد، 8 هکتار با عجله و بدون برنامه انجام شد.

این تخریب ها به نام بین الحرمین و ارتباط بین حرم شاهچراغ و سید علاء الدین حسین انجام شد اما قسمتی به حرم اضافه نشد.

بعد از 11 سال مجتمع تجاری، پارکینگ طبقاتی، سالن جلسات شورای شهر، هتل و دفتر نمایندگان در مسیر تخریب ساخته می شود.

در دولت احمدی نژاد در سال 1388 طرح 57 هکتاری گورنا شوا به تصویب رسید. در این طرح میزان تخریب فوق العاده زیاد است.

در سال 94 دکتر حناچی به عنوان قائم مقام وزیر راه در دولت روحانی در اولین اقدام این طرح را لغو کرد.

شورای عالی در طرح جایگزین، توسعه حرم در شمال شاهچراگی را محدود کرد که تخریب شد.

یکی از افرادی که در این تخریب نقش اساسی داشت، رضازاده بود که استاندار فارس و معاون عمرانی شاهچراغ بود. رضازاده زمانی به دنبال توسعه بود که خود تولیت به دنبال توسعه نبود و تخریب در زمان او انجام شد. آنها همچنان به دنبال آن طرح هستند.

وزیر کشور نیز عضو هیئت امنای شاهچراغ است و 100 میلیارد تومان هزینه صدور را برای وزارت کشور قبول کرد/ در مصوبه دوم حرم شاهچراغ تهیه و تصویب استانی را تفویض کردند. طرح به شورای عالی

یکی از کسانی که دنبال توسعه بود گفت الان به این میزان ساخت و ساز نیاز نداریم اما ظهور می کنیم، امام زمان حرم ها را تطهیر کند، ظرفیت زیادی داشته باشد.

سخنگوی شورای شهر شیراز گفت: نه تنها بین الحرمین توسعه خواهیم یافت، بلکه سه طرح دیگر نیز در حوالی شاهچراغ در دست تملک داریم.

دیدگاهتان را بنویسید