مجازات شدید گوگل برای خونخواهی روبیکا

مجازات شدید گوگل برای خونخواهی روبیکا

روز جدید : روز جمعه فروشگاه نرم افزار اندروید به طور ناگهانی یک نرم افزار موبایل ایرانی که به ادعای جایگزینی برای اینستاگرام، واتس اپ، مولدهای پرداخت و سایت های پخش فیلم به صورت همزمان است را خطرناک اعلام کرد و درخواست حذف آن از روی گوشی های موبایل را داد، اما فقط برای چند مورد. ساعاتی بعد او مجازات را احساس کرد

پلی استور، فروشگاه رسمی گوگل، تنها چند ساعت پس از اعلام جنگ ناگهانی علیه ابر اپلیکیشن روبیکا، به طور کامل در دسترس کاربران ایرانی قرار نگرفت. ماجرا از صبح جمعه شروع شد. درست پس از اینکه سپر امنیتی گوگل پیامی را برای کاربران ارسال کرد مبنی بر اینکه اپلیکیشن ایرانی روبیکا به پیام های متنی، عکس ها، صداهای ضبط شده و تاریخچه تماس های آنها دسترسی غیرمجاز دارد. سرویس Play Protect که برای چنین مواقعی طراحی شده است، بی رحمانه با این نوع اپلیکیشن ها برخورد می کند و ضمن توصیه به کاربران برای حذف آن ها، خودسرانه اپلیکیشن را مسدود کرده و عملکرد آن را متوقف می کند.

اولین واکنش به اقدامات خصمانه گوگل علیه اپلیکیشن روبیکا توسط مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات در توییتر مطرح شد. احسان هرمید در حساب شخصی خود این اقدام گوگل را نتیجه «رقابت و نقض انحصار» خواند و آن را سناریویی فرسوده در مقابل تشویق کاربران به استقبال روبیکا توصیف کرد. روبیکا با انتشار بیانیه ای رسمی از خود دفاع کرد: این اتفاق افتاد تا اینکه روبیکا به تازگی آپدیت جدیدی را منتشر کرد و دسترسی های قبلی خود را تغییر داد و این دسترسی ها کاملاً متعارف و مشابه دیگر پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی است.

در این بخش، بیانیه روبیکا به مقایسه دسترسی فنی و تخصصی اپلیکیشن‌های مشابه در گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی اشاره می‌کند، اما در ادامه به دلایل احتمالی دیگر می‌پردازد: به دلیل محبوبیت گسترده کاربران روبیکا، به گواه ارسال روزانه تعداد بیشتری از 500 میلیون پیام منحصر به فرد نزدیک به 35 میلیون کاربر فعال در ماه گذشته از نزدیک به 50 میلیون نصب فعال، احتمال وجود انگیزه های سیاسی در این اقدام بیشتر تقویت می شود. حمله ای که اخیرا توسط اپل به بهانه تحریم های آمریکا علیه ایران انجام شد. همانطور که قبلاً اعلام کردیم، ما از اعمال محدودیت به دلایل سیاسی و امنیتی برای دسترسی کاربران به خدمات بین‌المللی حمایت نمی‌کنیم، اما معتقدیم تلاش پلتفرم‌های بین‌المللی برای اعمال محدودیت برای کاربران ایرانی با ادعای آنها در تضاد است.

گمانه زنی ها در مورد دلایل اقدام گوگل علیه روبیکا هنوز شکل نگرفته بود که عصر جمعه اخباری مبنی بر در دسترس نبودن کامل پلی استور برای کاربران ایرانی رسید. محدودیت‌های مربوط به فعالیت‌های فروشگاه Play نیز یک ماه پیش برطرف شد. از زمان شروع شورش ها و فیلتر شدن شبکه های اجتماعی مانند واتس اپ و اینستاگرام، دسترسی به پلی استور به عنوان فروشگاه مجازی اندروید و اپ استور به عنوان فروشگاه مجازی نرم افزار آیفون تقریبا غیرممکن بود، اما حداقل تا عصر جمعه می توانید باز کنید. فروشگاه Play و حتی در بخش جستجو برنامه ها و بازی ها را جستجو کنید. Play Store همچنین به برنامه هایی که نیاز به به روز رسانی دارند اطلاع داده است. از عصر جمعه اما همین دسترسی به طور کامل قطع شد و با توجه به زمان وقوع اتفاقات، بلافاصله شبهه اتصال فیلتر گوگل پلی استور به مسدود شدن ابراپ ایرانی روبیکا مطرح شد.

مجازات شدید گوگل برای خونخواهی روبیک پلی استور و چندین سرویس گوگل تنها چند ساعت پس از اعلام جنگ علیه برنامه فوق العاده روبیک در دسترس نبودند.

در آن سوی زمین، اوضاع برای روبیکا نیز چندان خوب پیش نمی رود. آنها تقریباً از روزی که پلی استور و اپ استور به دلیل شایعات در مورد عملکرد و مالکیت آنها با محدودیت هایی مواجه شدند، با مشکل مواجه شده اند. روبیکا بناچار در بیانیه‌ای رسمی ضمن ابراز تاسف از شرایط فعلی دسترسی به اینترنت و محدودیت‌های اینترنت بین‌المللی، گفت که ترجیح می‌دهد در یک فضای رقابتی مبتنی بر مزیت‌های محلی با سایر پلتفرم‌ها حضور داشته باشد. در این بیانیه شرکت حمال اول و ایرانسل نیز به عنوان سهامداران روبیکا درج شده است. در این قسمت از بیانیه به شایعات مربوط به مالکیت روبیکا اشاره شده است و در پاسخ به آنها گفته می شود که این اپلیکیشن برای سهامداران آن سودآور بوده و با توجه به مدل درآمدی بر اساس سهم درآمد از محل، نیازی به حمایت مالی دولت ندارد. کاربران با ارائه سرویس درآمد روبیکا، بیش از 100000 نفر توانسته اند با کار و تولید محتوا در این برنامه کسب درآمد کنند.

یکی از شایعاتی که اخیرا در مورد اپلیکیشن روبیکا شنیده شده، احتمال انتخاب آن به عنوان جایگزین اینستاگرام است. روزنامه سازندگی در یکی از این موارد نوشت: ظاهرا مدیران دولتی با حذف و فیلتر اینستاگرام به دنبال جایگزینی اپلیکیشن روبیکا هستند. آنها همچنین سعی دارند با تبلیغ این اپلیکیشن ایرانی، مردم را تشویق کنند تا کسب و کار خود را به آن منتقل کنند، اما سوال مهم این است که آیا افرادی که در اینستاگرام شروع به کار کرده اند، آمادگی پیوستن به پلتفرم جدید و ایرانی را دارند؟

نگاهی به صفحه معرفی روبیکا روی دیوار نشان می دهد که جایگزینی اینستاگرام تنها بخشی از ایده های طراحان و صاحبان این اپلیکیشن است. در حالت ایده آل، روبیکا می تواند یک پیام رسان با قابلیت ارسال پیام های صوتی، تصویری و زنده، عمل به عنوان یک شبکه اجتماعی برای عکس ها و فیلم ها، استفاده برای تماشای آنلاین فیلم و سریال، امکان درآمدزایی و ارائه به کاربران خود باشد. تراکنش های تامین مالی مانند کارمزد خرید و غیره

روبیکا به عنوان یک پیام رسان، بخشی از قابلیت های تلگرام، بخشی از قابلیت های واتس اپ و قسمت هایی از وایبر را به امانت می گیرد، شکل و ظاهر اینستاگرام را از صفر تا 100 می گیرد و حتی می تواند نقش اپلیکیشن های فیلم و سریال را نیز بر روی آن ایفا کند. تلفن. سرویس خبری، خدمات پرداخت، آموزش و غیره از دیگر ویژگی های روبیکا است. با این حال، کاربران Rubio اخیرا از عملکرد کند این برنامه شکایت کرده اند. ردپای این شکایات را در بیانیه جدید روبیکا می توان یافت. از آنجایی که خودشان ادعا می کنند 50 میلیون نصب و 35 میلیون کاربر فعال دارند، احتمالاً این موضوع در کنار شایعات و اتفاقات اخیر فعالیت باعث می شود روبیکا حتی در دنیای بدون اینستاگرام، واتس اپ و پلی استور کمتر محبوب شود.

دیدگاهتان را بنویسید