حذف ارز ترجیحی به نفع اقتصاد و مردم کشور است/ زیرساخت ها را هدفمند کرده ایم اما یارانه ها هدفمند نیست

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی یونسی از اعضای هیات علمی دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با دیار آفتاب؛ وی در خصوص موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز گفت: اصولاً حذف ارز ترجیحی به نفع اقتصاد کشور و مردم است چرا که انحراف از یارانه داریم. وقتی به چیزی یارانه می‌دهیم، فضایی برای اجاره ایجاد می‌کنیم و آن‌هایی که بیشتر مصرف می‌کنند، یارانه بیشتری دریافت می‌کنند.»

وی افزود: اصل اقتصاد می گوید یارانه باید به دست نیازمندان برسد. در اقتصاد کلان وقتی وارد فضای یارانه می‌شویم، فضا را به نفع ثروتمندان تغییر می‌دهیم نه فقرا، اما حذف آن قطعاً برای فقرا مشکل ایجاد می‌کند.»

یونسی افزود: اگر بتوانیم درآمد را عادلانه و بر اساس یارانه بین فقرا تقسیم کنیم، مشکل حل می شود. ما زیرساخت هدفمندسازی یارانه ها را داریم، اما چون نتوانستیم این اقدام را جهت دهی کنیم، در حال حاضر به 60 میلیون نفر یارانه می دهیم، آن ها جزو کسانی هستند که لزوماً نیازی به آن ندارند.

این مدرس دانشگاه گفت: برای ذرت ارزان قیمت یارانه داده می شود اما بعد توزیع آن مختل می شود و این ذرت به گروه هدف نمی رسد در حالی که انبارها مملو از ذرت است و فقط یک هفته بعد توزیع می شود. «به همین دلیل است که کمبود مصنوعی در کشور قیمت‌های داخلی را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: فساد در توزیع باعث شده تا یارانه 4200 تومانی ارز به هدف خود نرسد چرا که زنجیره توزیع یک زنجیره دلالی است و این ارز یارانه ای به دلیل سیستم توزیع معیوب قادر به توزیع بهینه نیست.

این کارشناس اقتصادی گفت: اگر سیستم توزیع درست باشد و توزیع هدفمند باشد، می توان امیدوار بود که وجود ارز 4200 تومانی کمک کند، اما چون این ساختار را نداریم، تفاوت این ارز با سود ارز آزاد است. سود در زنجیره توزیع “به جیب دلالان می رود.

یونسی با اشاره به اینکه دولت قصد دارد از این ارز ترجیحی در قالب یارانه ریالی حمایت کند، افزود: اکنون این سوال مطرح است که آیا واقعا سیستم حمایتی ما دقیق و هدفمند است، اگر چنین باشد این روش جواب می دهد وگرنه این سیاست جواب می دهد. نیز موثر نیست.

وی با تاکید بر اینکه روی روش حذف ارز 4200 تومانی حساسیت هایی وجود دارد، گفت: بعد از حذف این ارز رسانه ای نیست، زیرا اثرات روانی دارد، یعنی اگر این ارز حذف شده باشد و کسی متوجه نشده باشد. اما وقتی این ارز را از رسانه ها حذف می کنید، همان توزیع کننده ای که قبلاً ذرت یارانه ای را به درستی توزیع نمی کرد، اکنون دلیل قانع کننده ای برای عدم توزیع آن دارد.

این استاد دانشگاه افزود: در حوزه اقتصاد، گاهاً اینکه متغیرهای اقتصادی و فعالان این حوزه نمی توانند دست دولت را بخوانند، خود یک نظریه است، به طوری که دولت می تواند سیاست خود را بدون اینکه کارگزاران اقتصادی بدانند دولت چیست، اجرا کند. پاسخ می دهد.”

یونسی بیان کرد: اگر فضا به گونه ای بود که دلال، تحریم و نفوذی وجود نداشت، دولت می توانست قاطعانه عمل کند اما اکنون حذف ارز 4200 تومانی باید با توجیه و ترغیب جامعه هدف انجام شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید