حذف ارز ترجیحی گندم به نفع تولید و اشتغال کشور/ تخریب خودکفایی گندم از آثار زیانبار ارز 4200 تنی


ساعت: 14:54
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۲/۲۶
کد خبر: 1839290

در سال های اخیر در تولید گندم به خودکفایی رسیده ایم اما به دلایل مختلف متأسفانه تولید گندم در کشور به تدریج کاهش یافته و از خود رضایتی نسبت به این محصول استراتژیک خارج شده ایم، باز هم در تولید گندم خودکفا باشیم. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از فردا پدرخوانده، تولید گندم مهمترین بخش کشاورزی و اقتصاد کشاورزی است زیرا نان مردم را تامین می کند و به گفته مسئولان سرانه مصرف این محصول اساسی در کشور به بالای 160 کیلوگرم در سال می رسد. از این رو تمامی کشورها به ویژه کشورهای توسعه یافته به تناسب مزیت های طبیعی و نسبی خود سعی می کنند جدی ترین و دقیق ترین حمایت ها را داشته باشند تا در تولید این محصول مهم و اساسی خودکفایی کنند تا از رکن مهم غذایی صیانت کنند. امنیت.
در سال‌های اخیر، نگرانی‌های مربوط به امنیت غذایی در طول اپیدمی کرون افزایش یافته است و برخی از کشورها را مجبور کرده است تا محصولات خود را برای رفع کمبودهای آینده ذخیره کنند و آنها را از بازار جهانی دور نگه دارند و زنجیره تامین را مختل کرده است.
از سوی دیگر، عملیات ویژه روسیه علیه اوکراین در ماه فوریه چشم انداز قیمت مواد غذایی را به شدت بدتر کرد، به طوری که سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد اعلام کرد که قیمت ها در ماه فوریه و مارس رکورد شکسته و به بالاترین قیمت در تاریخ رسیده است. روسیه و اوکراین روی هم حدود یک سوم گندم و جو جهان و دو سوم صادرات روغن آفتابگردان برای سرخ کردن را تولید می کنند. اوکراین همچنین چهارمین صادرکننده بزرگ ذرت در جهان است.
در همین حال، رهبر معظم انقلاب نوروزی 1401 با تاکید بر لزوم تامین امنیت غذایی از طریق تولید محصولات اساسی کشاورزی، گفتند: کشور باید با مواد غذایی اساسی به امنیت کامل و خودکفایی لازم دست یابد. اما ما باید از این امکاناتی که در کشور وجود دارد، بالاتر از همه محصولات غذایی مهم و اساسی، کالاهای اساسی تولید کنیم.
یکی از راه های تامین امنیت غذایی در کنار تولید، خرید تضمینی گندم است. این موضوع از سال 1386 قانون بوده و حتی ایران نیز با اجرای صحیح این سیاست از چند سال پیش به خودکفایی در بخش گندم رسیده است.

حذف ارز ترجیحی گندم به نفع تولید و اشتغال در کشور است
قدمعلی بوربورعضو هیات مدیره بنیاد ملی گندم کاران ایران در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به سیاست ارز ترجیحی برای واردات گندم گفت: این امر کشور را راکد و بی اهمیت می کند و باعث می شود کشور بیش از واردات گندم وابسته است. در قیمت گذاری صحیح خرید تضمینی گندم، علاوه بر بحث عرضه گندم در کشور، افزایش اشتغال و درآمد خانوارهای روستایی، جلوگیری از تولید آبزیان که بحران آب را تشدید می کند، حائز اهمیت است.

c3b18461 5656 4854 a570 cb945bd35585 خبر خاکستری

از بین بردن خودکفایی گندم یکی از مضرات 4200 تومان
محمدرضا عبدالهی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به حذف ارز ترجیحی گفت: کارشناسان از روز اول نسبت به ارز ترجیحی هشدار می دادند.
وی ادامه داد: 4200 ارز پدیده ای به نام قاچاق معکوس یا صادرات مجدد را تشدید کرده است. متأسفانه واردکنندگان در کشور شکر را با دلار 4200 دلاری خریداری کرده و آن را تبدیل به شکلات کرده و با نصف ارز به کشورهای دیگر صادر کردند.
این کارشناس اقتصادی افزود: علاوه بر این آمار ما از واردات کالاهای اساسی به تدریج در حال افزایش است اما میانگین مصرف مردم کاهش چشمگیری داشته است. بنابراین این احتمال وجود دارد که این کالاهای وارداتی با کمترین فرآوری به کشورهای همسایه بازگردانده شوند.
وی ادامه داد: از بین بردن خودکفایی گندم یکی از مضرات 4200 تومانی است.

پیش بینی تولید 9 میلیون تن گندم
با توجه به اهمیت تامین امنیت غذایی، خرید تضمینی گندم در استان های کشور بسیار حائز اهمیت است و دولت برای ایجاد انگیزه برای کشاورزان و افزایش ذخایر گندم در کشور، قیمت خرید تضمینی گندم را افزایش داده است.
مهاجر معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی نیز گفت: دولت تصمیم دارد قیمت خرید تضمینی گندم را به 10 هزار و 500 تن افزایش دهد و برای افزایش تمایل کشاورزان به کشت گندم، 1000 تن پاداش در نظر بگیرد.
به گفته وی، سال گذشته حدود 4.5 میلیون تن گندم تضمینی توسط دولت و 2 میلیون تن از کارخانه های صنعتی به عنوان تولیدکننده ماکارونی خریداری شد و امسال نیز 1.5 میلیون تن دیگر توسط کشاورزان صرفه جویی شد. این بدان معناست که تولید گندم در سال گذشته حدود 8 میلیون تن بوده و نزدیک به 7 میلیون تن وارد شده است.
آقای مهاجر می گوید دلیل این واردات فقط تامین نیازهای فعلی نیست، بلکه در شرایط خاص در سطح بین المللی موظف هستیم تا یک تا دو سال آینده گندم را در کشور ذخیره کنیم.
معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی همچنین گفت: کاهش 25 تا 30 درصدی بارندگی در سال گذشته باعث شد تا کشاورزان به جای گندم آب با درآمد بالاتری بکارند و افزایش قیمت کودهای اساسی نیز افزایش یافته است. کاهش عملکرد در واحد سطح اما دولت جدید حمایت خود را افزایش داده و علاوه بر افزایش قیمت خرید تضمینی گندم، قیمت این کودهای اساسی تقریباً 45 درصد کاهش یافته است.
به گفته وی، پیش‌بینی می‌شود در سال آینده این عملکرد افزایش یابد، چرا که امسال می‌توانیم ۵ میلیون تن خرید تضمینی داشته باشیم و کل تولید گندم به ۹ میلیون تن برسد.

83dc7281 9937 4922 9240 78d563702925 خبر خاکستری

وضعیت ذخیره سازی گندم در کوم بسیار مساعد است
از سوی دیگر، سعید محمدی، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی کوم در جمع خبرنگاران با اشاره به ذخایر گندم استان، گفت: ذخیره و در اختیار مصرف انسان قرار می گیرد و هیچ نگرانی از این بابت نداریم.
وی افزود: کیفیت آرد تولیدی استان کوم به دلیل یکنواختی گندم مصرفی بسیار بالا و مطلوب است و به همین دلیل نانی که از این آرد به دست مردم می رسد نیز از استانداردهای معینی در حد قابل قبولی برخوردار است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید