تامین ارز ترجیحی برای واردات؛ کاهش تولید/حذف ارز 4200 امنیت غذایی کشور را افزایش می دهد


ساعت: 10:03
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۸
کد خبر: 1876675

یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با دانا گفت;

این کارشناس اقتصادی گفت: در سال های اخیر تخصیص ارز ترجیحی به واردات منجر به کاهش ظرفیت سرمایه گذاری در تولید و حتی خروج بسیاری از تولیدکنندگان از چرخه تولید شده است.

محمدعلی هادم کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار راه دانا ; وی در خصوص نواقص تخصیص ارز ارزان برای واردات برخی کالاها در دولت دوازدهم گفت:

واردات باعث افزایش خروج فعالان اقتصادی از چرخه تولید می شود

وی ادامه داد: با توجه به تفاوت چشمگیر ارز ترجیحی با ارز نیما، تولیدکنندگان زیادی در 3 تا 4 سال گذشته متضرر شده اند به طوری که از چرخه تولید خارج شده یا ظرفیت تولید را کاهش داده اند. بازگشت این تولیدکنندگان به مرور زمان امکان پذیر خواهد بود.

وی افزود: طی سه سال گذشته وابستگی به واردات به دلیل تفاوت ارز ترجیحی و آزاد افزایش یافته است، زیرا تولیدکننده به دلیل ناکارآمدی اقتصادی تمایلی به تولید نداشت که اولین آثار این سیاست غلط امنیت غذایی را به دنبال داشت. “

قیمت گذاری دستوری دومین منحنی آجر اقتصادی

هادم با اشاره به قیمت گذاری دستوری گفت: این سیاست همچنین باعث سرکوب هزینه های تولید و افزایش زیان تولیدکنندگان شده و بسیاری از این فعالان اقتصادی را از چرخه تولید خارج کرده است. اکنون که ارز ترجیحی را حذف می کنیم امیدواریم تولیدکنندگان به چرخه تولید بازگردند.» اما قیمت گذاری صرفه اقتصادی ندارد و قیمت گذاری باید بر اساس اصول اقتصادی و تابع سازوکارهای عرضه و تقاضا باشد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه توزیع ارز ترجیحی در واردات کالا بر خودکفایی محصولات استراتژیک تاثیر می گذارد، توضیح می دهد: کاهش بهره وری، خودکفایی و استقلال در برخی محصولات.

پس از جنگ و کاهش تولیدات کشاورزی، امنیت غذایی مهم ترین چالش دولت ها در سال های آینده خواهد بود

وی با تاکید بر شعار سال حمایت همه جانبه از تولید و استفاده از دانش بومی برای حفظ امنیت غذایی، ادامه داد: با توجه به جنگ روسیه و اوکراین و نیاز به امنیت غذایی در جهان، حمایت همه جانبه و واقعی از تولید با اصلاح نظام یارانه ای برای افزایش وابستگی به واردات و کشورهای خارجی با افزایش نرخ تولید داخلی، همانطور که در سال های اخیر به دلیل رانت ارز ترجیحی و رشد مصرف، واردات کالاهای اساسی جهش قابل توجهی داشته است.

وی گفت: حذف ارز ترجیحی یک ضرورت در اقتصاد کشور است. در سال های اخیر تفاوت قابل توجه ارز ترجیحی با ارز آزاد باعث شده است که تمامی کالاهای وارداتی قابل مصرف نباشد و پس از خروج رسمی یا غیررسمی ارز آزاد از کشور خارج شود.

ec169fd5 4480 4db4 889d 084359c8270f خبر خاکستری

قاچاق، ایران را به منبع غذایی کشورهای دیگر تبدیل کرده است

هادم اصلاح نظام یارانه ای را یکی از اهداف مبارزه با قاچاق دانست و گفت: با توجه به آزادسازی قیمت ها و همگرایی قیمت ها در بازارهای جهانی، قاچاق کالا از مرزها دیگر صرفه اقتصادی ندارد. مانند روسیه – جنگ در اوکراین و کمبود مواد غذایی در خاورمیانه و سراسر جهان، شاهد گسترش قاچاق مواد غذایی در کشورهای دیگر بوده ایم.

این کارشناس اقتصادی در پایان با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی کشور باعث افزایش امنیت غذایی کشور می شود، خاطرنشان کرد: ما در برخی محصولات سابقه رضایت داریم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید