حذف ارز ترجیحی اولین گام در اجرای عدالت در دولت سیزدهم / تخلیه منبع اصلی مفاسد کلان اقتصادی با حذف ارز ترجیحی


ساعت: 12:05
تاریخ انتشار: 1401/02/19
کد خبر: 1837452

ارز ممتاز میراث شوم دولت روحانی است که دولت سیزدهم برای برقراری عدالت و ریشه کنی فساد چاره ای جز حذف آن ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کوم فردا، «اقدامی که در دولت خاتمی اصلاح شد، به اصلاحات دردناکی در دولت روحانی و عملیاتی در دولت سیزدهم تبدیل شده است که در صورت تداوم منجر به قطع عضو می شود». این سخنان سعید لیلاز همراه، مشاور و اندیشمند دولت های اصلاح طلب و تدبیر و امید به ارز ترجیحی است که نشان می دهد اصلاح نرخ ارز و حذف ارز ترجیحی باید مدت ها قبل از آن انجام می شد.

پرداخت یارانه به کالاهای اساسی در کشور ما به یک معضل جدی تبدیل شده است. چون می بینیم قسمت قابل توجهی از آن به جیب مفسدان می رود و به زبان ساده این یارانه ها خود باعث فساد می شود. اما همه این ارقام از جیب هر یک از مردم و به عبارتی از بیت المال می رود، سوالی که مورد تایید همه کارشناسان است.

حذف ارز ترجیحی منبع بزرگ فساد اقتصادی کلان را خشک می کند

056926ce 8a1f 49f8 a952 5266e32126d6 خبر خاکستری


حجت‌الاسلام محمد ملک‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار کوم فردا، با اشاره به هجمه‌های اخیر به دولت، گفت: اینکه من خمینی (ره) را دارم می‌گوید: اگر دشمن از کار شما عصبانی و ناراحت است، بدانید که کار شما درست است، این معیاری برای تشخیص رفتار درست است.» اینکه این روزها حقانیت آن یک بار دیگر ثابت شده است، درست نیست.
وی ادامه داد: نمونه این سخنان امروز را می توان در فریادهای دشمنان نظام در خارج از کشور یا جنجال غربی ها و عوامل رسانه ای بومی علیه اقدامات پاک ترین و کارآمدترین رئیس جمهور ایران در سال های اخیر مشاهده کرد.
یکی از اعضای هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: آرد و نان هنوز گران نشده است برخی عزای عمومی اعلام کرده اند. انتشار عکس های جعلی کارت یارانه نان در فضای مجازی; جریان های داخلی غربی همصدا با مخالفان خارجی برای نابودی نظام و قدرت متحد شدند و سعی در راه اندازی شورش های خیابانی داشتند! به نظر می رسد که امروزه عده ای هدفی جز ایجاد ناامیدی در بین مردم ندارند.
وی افزود: در این میان رسانه های میهن دوست هیچ گاه در این مدت کوتاه به خدمات ارزنده دولت اشاره ای نمی کنند. بیمه درمانی رایگان برای دهک های پایین جامعه؛ استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول بدون حمایت و روند تعطیلی کارخانه ها و بیکاری را متوقف کنید. پرداخت ماهانه ده ها میلیارد بدهی به دولت قبل همراه با پرداخت به موقع حقوق، موفقیت دولت در واکسیناسیون عمومی و کاهش چشمگیر مرگ و میر ناشی از کرونا، دور زدن تحریم ها و احیای قوی منابع ایران از خارج، عضویت در شانگهای، بهبود موجودی انبارها. شرایط بازار و صدها اقدام مثبت دیگر؛ این تنها بخشی از اقدامات ارزشمند دولت در مدت نسبتاً کوتاه 9 ماهه علیرغم حجم وحشتناک تخریب است.
حجت الاسلام ملک زاده خاطرنشان کرد: در کنار این اقدامات مثبت، افتادن به دست مالکان و صاحبان ویلاهای مجلل که با اجاره بها این املاک را در اختیار داشتند، مخالفت با بی عدالتی ها و حقوق های نجومی، افتادن به دست بدهکاران بانکی و ارائه اختلاس به مردم و … خشم و بدبختی خیلی ها را به دنبال داشته است.

فراریان با جنجال رسانه ای در حال فرار هستند
وی گفت: زمزمه حذف ارز ترجیحی از مایحتاج اولیه و افزایش قیمت آرد ماکارونی که بیشتر آن صرف درآمدها و سودهای کلان دو تابعیتی ها و تفریح ​​و سرگرمی در کشورهای دیگر می شود، البته به ضرر مردم نخواهد بود. دوست داشتن این سرمایه داران رانت خوار; زیرا منبع بزرگ این فساد کلان اقتصادی خشک خواهد شد. به همین دلیل است که این روزها با کمک رسانه های خارجی و داخلی سعی دارند علیه فقرا و مردم حرف بزنند و جامعه را به قیام دعوت کنند!
یکی از اعضای انجمن تحقیقات سیاسی حوزه علمیه کوم گفت: شکی نیست که این جریان هیچ گاه به نفع ملت نبوده و جز دشمنی نباید انتظار داشت چرا که این گروه هرگز دل در وطن نداشته اند، اما جریان انقلابی و همه کسانی که از نظام و ملت شریف ایران دل شکسته اند و خود را پاسدار ارزش ها و خون پاک شهدا می دانند، انتظار دیگری است.
وی گفت: «البته هیچکس مدعی وضعیت کنونی کره زمین نیست که نباید باشد. همه ما از ابعاد مشکلات اقتصادی و هزینه ها و غیره آگاه هستیم. مشکلات عظیم بعد از هشت سال مدیریت ناکارآمد کارکنانی که لبخند و ترحم آمریکا و اروپا را به ملت ایران و در کشاورزی و دامداری و آب و برق و نیروگاه و مسکن و اشتغال و صادرات و… دیدند. هر اقدام مثبتی انجام دهند و به جای خنثی کردن تحریم ها، از لغو تحریم ها خوشحال شدند. البته در مدت زمان کوتاهی نمی توان آنها را لغو کرد. اکنون همه این مشکلات و همه این ناهماهنگی ها همراه با خشم انباشته مردم به دولت آقای رئیسی منتقل شده است و ما باید صبر داشته باشیم تا آنها را حل کنیم.
حجت‌الاسلام ملک‌زاده افزود: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار ماه مبارک رمضان با جمعی از دانشجویان با تأکید بر مطالبات بحق گفتند: نکنید. در هر صورت، ما باید از این توصیه رهبری برای انتقاد از عملکرد کارکنان هدف خود استفاده کنیم. در این شرایط باید واقع بین بود و مشکلاتی را که قطعاً قابل حل است با درایت و حوصله حل کرد.
وی تاکید کرد: در شرایط کنونی اقتصاد ایران باید اقدامات اساسی و جراحی اقتصادی انجام دهد نه رفتار نمایشی; ما چاره ای جز این عملیات نداریم تا اقتصاد کشور را در مسیر پیشرفت قرار دهیم. جراحی نیاز به تسکین درد دارد. پس باید کمی مدارا کرد. به نام وطن دوستی و پاسداری از مردم مراقب باشیم در دام میهن پرستان گرفتار نشویم و با بازنشر مطالب و هشتگ های آمریکا و عربستان و رژیم صهیونیستی عزت و حیثیت ملت ایران را از بین ببریم. .

ارز ترجیحی باید همزمان با توانمندسازی اقشار آسیب پذیر حذف شود

شاهین صادقی نسب در گفت و گو با قم فردا با اشاره به لغو ارز ترجیحی آرد و کارخانه ها اظهار داشت: و این لغو معیشت مردم است که قابل تقدیر و خواست مردم و همفکران است. مردم.

4a89d6e4 ab79 45a6 bd6e 27428bf69889 خبر خاکستری
وی ادامه داد: دولتی که آیت الله رئیسی در دست گرفته، دولتی است که کمبودها و بدهی های فراوانی دارد که البته رفع این مشکلات زمان بر است و نیازمند برنامه ریزی گسترده و اصلاح برخی سیاست هاست.
صادقی نسب تاکید کرد: در حوزه های مختلف به ویژه در مسائل اقتصادی، سیاست ها بلندمدت نیست و تصمیم گیری ها عرضی و با هدف رفع مشکلات به موقع است.
وی ادامه داد: این رویکرد باعث شده نتوانیم در عرصه اقتصادی موفق باشیم و اتفاقی که افتاده این است که همین نگاه کوتاه مدت ادامه دارد و سیاست کوتاه مدت تبدیل به سیاست بلندمدت شده است.
این استاد دانشگاه تهران افزود: نمونه عینی این سیاست ها را می توان در ارز ترجیحی دید، سیاستی که باید برای مدت کوتاه و مشخصی اتخاذ می شد، اما تا امروز ادامه داشته و ادامه دارد.
وی افزود: مقاوم بودن ارز ترجیحی اقتصاد را فنری کرده و این مشکلات اخیر به وجود آمده است در حالی که قیمت ها باید به تدریج محقق می شد و در عین حال اقشار نیازمند جامعه را توانمند کرد.

دولت سیزدهم ارز ترجیحی را به ارث می برد
صادقی نسب گفت: دولت سیزدهم وارث ارز ترجیحی است و چاره ای جز کنار گذاشتن ارز و واقعی سازی قیمت ها ندارد.
وی افزود: در عین حال جنگ روسیه و اوکراین را داریم که امنیت غذایی جهان را به خطر انداخته است، چرا که بیشتر تولید گندم و دانه های روغنی در این دو کشور انجام می شود، بنابراین ارزانی محصولاتی مانند آرد در … کشور اجازه قاچاق را می دهد.
این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: زمانی که نیاز به حذف ارز ترجیحی باشد قطعا با افزایش قیمت مواجه خواهیم شد و این افزایش قیمت برای اقشار پایین جامعه بسیار سخت خواهد بود و بنابراین اقدامی که باید انجام شود این است. سیاست‌های آسیب‌پذیر در حال آماده‌سازی است.

دولت باید جلوی اثرات تورمی آزادسازی را بگیرد
وی افزایش تعداد نان ها و شیرینی های مرغوب را مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: دولت باید از ابزارهای خود برای جلوگیری از اثرات تورمی این آزادسازی استفاده کند و یارانه آرد باید بین خود مردم توزیع شود در حالی که این سیاست باید کوتاه باشد. تورم وجود خواهد داشت، زیرا یک کالا فقط برای خودش نیست و باعث گسترش تورم می شود، مانند خودرویی که پایه قیمت آن باعث افزایش قیمت سایر کالاها می شود.
صادقی نسب گفت: مواد غذایی یکسان است و تورم یک کالا به سایر مواد غذایی نیز سرایت می کند، بنابراین این سیاست پرداخت یارانه نقدی باید کوتاه مدت باشد.

لزوم ایجاد سیستم های مختلف و شفافیت برای جلوگیری از قاچاق
وی به معضل قاچاق پرداخت و گفت: این بهانه که برای جلوگیری از قاچاق باید قیمت آرد را با قیمت های جهانی و منطقه ای برابر کنیم اشتباه است. قاچاق استراتژی خاص خود را دارد که شامل راه اندازی سیستم های مختلف و شفافیت است. دستگاه های نظارتی به خوبی کنترل می شوند ما شاهد قاچاق نخواهیم بود.
صادقی نسب تصریح کرد: دولت می تواند آرد مازاد را صادر کند و نیازی نیست این مهم را به نهادها و شرکت های خصوصی بسپاریم و از سود حاصل از صادرات بهره ببریم.
وی ادامه داد: برای بهبود کیفیت اقتصاد و بازارهای داخلی حذف ارز ترجیحی کار درستی است که البته باید به آرامی و بدون عجله انجام شود.
این استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: در قالب یارانه به مردم بهترین راه این است که این یارانه ها به صورت اعتبار برای خرید کالا داده شود و از واریز پول به حساب مردم خودداری شود، زیرا افزایش می یابد. تورم و پایه پولی کشور

اقناع ناموفق مردم در حین حذف آرد دولتی
سیده زهرا موسوی فعال رسانه ای در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به لزوم حذف ارز ترجیحی گفت: در اینکه ارز ارزان دولتی فضا را برای سودجویان و مفسدان مهیا می کند شکی نیست، اما لغو ارز صنفی باید تا این زمان اعلام شود. اعلام کردند و شروع به پرداخت یارانه به مردم کردند.
وی ادامه داد: حذف ارز ترجیحی آرد به یکباره فضا را برای تخریب دولت به ویژه در رسانه های معاند باز کرد در حالی که این طرح به نفع مردم و بیت المال است.

619676ed 962b 423e 8933 bcd619ef50a9 خبر خاکستری
موسوی گفت: عدم اعتقاد مردم کاملا مشهود بود، به ویژه تجربه افزایش قیمت بنزین و تبعات آن را در دولت قبل دیدیم، بنابراین باید قبل از افزایش قیمت مردم را متقاعد می کردیم، زیرا این طرح در علاقه مردم.”
به گزارش کوم فردا، حذف ارز ترجیحی بهترین اقدام برای برقراری عدالت در جامعه است که باید با دقت انجام شود و همانطور که رئیس جمهور گفت یارانه قبل از لغو آن به خانوارها پرداخت شود.
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید