بلاتکلیفی دولت با مصوبه کمیسیون مشترک تخصیص ارز ترجیحی در سال آینده/ نیاز دولت به 18 میلیارد دلار ارز ترجیحی

بلاتکلیفی دولت با مصوبه کمیسیون مشترک تخصیص ارز ترجیحی در سال آینده/ نیاز دولت به 18 میلیارد دلار ارز ترجیحی

روز جدید رئیس شورای تحقیق و تفحص درباره نحوه هزینه کرد ارز ترجیحی گفت: شورای تحقیق و تفحص به دنبال این است که ببیند از 60 میلیارد دلار منابع ارزی باقی مانده از دولت قبل چقدر به جیب مردم برگشته و چقدر به جیب مردم رفته است. جیب دلالان

جبار کوچکی نژاد رئیس استفساریه مجلس در خصوص نحوه هزینه کرد ارز ترجیحی در گفت وگویی با اشاره به جلسه غیرعلنی صبح امروز مجلس و رایزنی دولت برای بازگرداندن مجلس به لایحه دولت و حذف ارز ترجیحی گفت: دلار ارز ترجیحی برای سال آینده، تکلیف مشخص نیست و دولت نمی تواند با این میزان ارز برنامه ریزی خوبی داشته باشد.

وی افزود: دولت به 18 میلیارد دلار ارز ترجیحی نیاز دارد که از این میزان 13.5 میلیارد دلار صرف لوازم دامی و کشاورزی و مابقی صرف دارو و تجهیزات پزشکی می شود که با این 9 میلیارد دلار وظیفه مدیریت این بخش است. عملاً ناشناخته است او باید یک تصمیم روشن و دقیق بگیرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: امکان بازگشت به لایحه ارز ترجیحی دولت وجود دارد، اما دولت در این زمینه یکسان صحبت نمی کند، به عنوان مثال راه های جبران حذف چیست. ارز ترجیحی برای حمایت از دهک های مختلف به همین دلیل مجلس با نگرانی نظاره گر کار است.

باید دید از 60 میلیارد دلار ارز ترجیحی چقدر به جیب مردم رفته است.

کوچکی نژاد تاکید کرد: فکر می کنم دولت باید ظرف یکی دو روز آینده طرح جامعی را در خصوص نحوه هزینه کرد وجوه حاصل از حذف ارز ترجیحی به مجلس ارائه کند تا نمایندگان در جریان بودجه آن را بررسی و تصمیم درستی بگیرند. صورت حساب.”

وی خاطرنشان کرد: یکی از راه های جبران حذف ارز ترجیحی و توزیع مجدد منابع دریافتی پرداخت مستقیم یارانه است که البته بار تورمی را به همراه دارد و باید راه های جبران دقیق تری ارائه شود در غیر این صورت مشکل دارند.”

گزارش کمیسیون تحقیق و تفحص از ارز ترجیحی تا پایان خردادماه تهیه می شود

رئیس شورای استفساریه درباره نحوه هزینه کرد ارز ترجیحی همچنین با بیان اینکه اولین جلسه هیات مدیره با بانک مرکزی برگزار شد، گفت: اطلاعات اولیه از منابع مصرف شده برای ارز ترجیحی دریافت کردیم و بودجه هستیم، پس از آن. با بررسی لایحه بودجه از سال 1401، کار شورای تحقیق و تفحص با دقت بیشتری پیگیری خواهد شد.

کوچکی نژاد گفت: تیم تحقیق و تفحص در حال بررسی نحوه هزینه کرد ارز ترجیحی است تا مشخص شود از 60 میلیارد دلار منابع ارزی خارج شده از کشور در دولت قبل چه مقدار به جیب مردم و چه میزان به جیب دلالان بازگشته است.

وی افزود: وزارتخانه های صنعت، بهداشت و کشاورزی محور اصلی بررسی های داخلی هستند و منبع توزیع ارز که بانک مرکزی است نیز بررسی می شود.

رئیس کمیته تحقیق و تفحص با اشاره به نحوه هزینه کرد ارز ترجیحی خاطرنشان کرد: شورای تحقیق و تفحص 6 ماه فرصت دارد تا به ماموریت خود عمل کند و به مردم و نمایندگان مجلس گزارش دهد، اما تلاش می کنیم این کار را دقیق و سریع و زودتر از موعد مقرر انجام دهیم. گزارش تا پایان ژوئن

دیدگاهتان را بنویسید