پل ارز ترجیحی برای رسیدن به رانت / دولت و مجلس باید مشترکا ارز و نظام ترجیحی را اصلاح کنند.


ساعت: 16:13
تاریخ انتشار: 1401/02/18
کد خبر: 1837292

علیرضا شکیبایی گفت: تصمیم گیری برای ارز ترجیحی باید همزمان با نرخ آزاد باشد، زیرا هر دو رانت بالایی دارند و تصمیم گیری در مورد یکی بدون تجدید نظر در دیگری، نظام ارزی کشور را با چالش و مشکل مواجه می کند. “

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علیرضا شکیبایی یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان در گفتگو با خبرنگار راه آرمان گفت: مشکلات ارز 4200 تنی در سال گذشته مجلس و دولت را به اصلاح نظام واداشته است. ایجاد رانت برای برخی افراد جامعه

وی به مشکلات ارز ترجیحی اشاره کرد و گفت: دلیل اول این بود که تقاضا برای ارز ترجیحی با سرعت فزاینده ای در حال رشد بود به طوری که تقاضا برای ارز ترجیحی بیش از 13 میلیارد دلار در سال بود. اولین مشکل این بود که دولت ناتوانی خود را در ارائه ارز ترجیحی اعلام کرد.

وی افزود: نکته دوم این بود که کالاهایی که ارز ترجیحی دریافت می کردند گاهی به صورت قاچاق از کشور خارج می شد. کالاهایی مانند دارو، آرد، نان معمولاً کنترل نشده است زیرا مرزهای ایران به گونه ای است که قابل کنترل نیست. به طور کلی: «و ما باید با یک سیستم اقتصادی اداره شویم، با یک سیستم قهری و نظامی نمی توانیم مرزها را کنترل کنیم.

وی تاکید کرد: موضوع سوم رانتی است که به عنوان سود به عده ای تعلق می گیرد و به صورت بادی در اختیار تاجرانی قرار می گیرد که این کالاها را وارد یا انبار می کنند.

شکیبای گفت: گاهی این نگرانی وجود داشت که تولیدکنندگانی که مواد اولیه خود را با ارز مورد علاقه خود دریافت می کنند، ترجیح دهند این مواد اولیه را به جای استفاده در خط تولید ذخیره کنند. پدیده ای علیه تولید وجود داشت.

وی با بیان اینکه از سوی دیگر کالاهایی که با ارز ترجیحی خریداری می شوند، کالاهای اساسی هستند و نیازهای اساسی مردم به ویژه قشر کم درآمد جامعه را تامین می کنند، گفت: بنابراین تصمیم گیری در مورد ارز ترجیحی باید همزمان با نرخ ارز آزاد که هر دو دارای رانت بالایی هستند و راه حل یکی بدون در نظر گرفتن دیگری دوباره نظام ارزی کشور را به چالش و مشکل تبدیل می کند.

استاد دانشگاه باهنر کرمان اذعان داشت: باید تصمیم به ایجاد یک نظام ارزی واحد در سراسر کشور شود که اگر بخواهیم تنها یکی از ارزها و سیستم های ارزی ترجیحی را بدون توجه به بقیه اصلاح کنیم، قطعاً دچار مشکل می شود.

وی افزود: اکنون که دولت و مجلس برای حذف ارز ترجیحی وارد شده اند، باید کوپن یا اعلامیه کالاهای اساسی بین همه و بیشتر مردم با توجه به خط فقر رو به رشد توزیع شود، بنابراین ممکن است نظام ارزی کشور برقرار باشد. “

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید