مجلس برای اصلاح نظام اقتصادی در کنار دولت قرار گرفت/دولت باید طرح حذف ارز 4200 را با دقت برای مردم تشریح کند.


ساعت: 11:14
تاریخ انتشار: 1401/02/18
کد خبر: 1837131

احمد راستین گفت: طبیعتاً با روی کار آمدن دولت مردمی آقای رئیسی و اراده ای که ایشان در ساختار اقتصادی کشور از خود نشان دادند، مجلس نیز برای این اصلاح اقتصادی به دولت کمک کرد و در سال 1401 لایحه بودجه توسط آقای رئیسی به تصویب رسید. اصلاح مواد، از نظر اقتصادی تشویق می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ احمد راستین نماینده مردم شهرستان های شهرکرد، سامان و بن در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با جهانبین نیوز؛ وی بیان کرد: با توجه به وجود یارانه های پنهان در اقتصاد کشورمان و عدم توزیع مناسب به بخش تولید و مصرف، شاهد انحراف در تخصیص یارانه ها هستیم، بنابراین بیشتر این یارانه ها یا واسطه ای یا واسطه ای است. شبکه هدف یا محصولات قاچاق به خارج از کشور.

وی افزود: با توجه به عدم تمرکز بر افزایش بهره وری در کاهش ارزش فناوری از بین رفته است، بنابراین برای بهبود عملکرد اقتصادی و بهبود توزیع یارانه های پنهان باید به سمت اصلاحات جدی در اقتصاد به ویژه در حوزه حرکت کنیم. واحد پول.”
راستینه ادامه داد: مجلس شورای اسلامی از سال گذشته با اصلاح نظام اقتصادی کشور گام های هوشمندانه ای برای حذف ارز 4200 در مقابل تولید و مصرف کننده برداشته است.

وی اذعان داشت: با توجه به اینکه دولت آمادگی اجرای لغو 4200 ارز در سال 1400 را نداشت و زیرساخت های لازم به دلیل جابجایی دو قلب فراهم نشد، طبیعتاً اجرای زیرساخت های لازم توسط دولت زمان بر بود. تنظیمات

متاسفانه دولت قبل اراده ای برای اصلاح ساختار نداشت

راستین خاطرنشان کرد: متأسفانه دولت قبل اراده ای برای اصلاح ساختار نداشت، بنابراین میلیاردها دلار برای توزیع 4200 ارز در اقتصاد کشورمان صرف شد، نه اینکه صرفاً نظام تولید ارتقا یابد و نظام کشور از آن بهره مند شود. تحت فشار قرار نگرفت و نه تنها بین مصرف کننده توزیع نشد، بلکه مقدار زیادی از این ارز 4200 در شبکه دلالی و قاچاق کالا و ارز از بین رفت.

وی توضیح داد: طبیعتاً با روی کار آمدن دولت مردمی آقای رئیسی و اراده ای که در ساختار اقتصادی کشور نشان دادند، مجلس نیز برای این اصلاح اقتصادی به دولت کمک کرد. اقتصادی تشویق شد.

راستین اذعان داشت: در این راستا در سال 1400 312 میلیارد هزار میلیارد تن ارز ترجیحی بین کالاهای اساسی توزیع کردیم اما نه تنها رضایت مصرف کننده وجود نداشت، بلکه تولیدکننده از یارانه خود در تولید کالا نیز بهره مند نشد.

250 هزار میلیارد تن در لایحه اصلاح ارز 1401 در اختیار دولت قرار گرفت

وی اذعان داشت: در سال 1401 برای کمک به دولت علاوه بر اینکه اصلاح نظام پولی کشور در لایحه پیش بینی شده بود، به درخواست دولت 80 هزار میلیارد تن و در لایحه 1401 250 هزار میلیارد تن ارز اضافه کردیم. اصلاحات ما قدرت را به دولت دادیم.

راستین گفت: خوشبختانه دولت زیرساخت های لازم را فراهم کرده است و باید با کمک دولت به سمت اصلاحات اقتصادی برویم.

وی گفت: امروز رویدادهای بین المللی امنیت غذایی جهان را در معرض خطر جدی قرار داده است، ذخایر استراتژیک بسیاری از کشورها به دلیل بحران روسیه و اوکراین و شرایط خاص در صادرات غلات و گندم و جو این کشور به بی ثباتی نزدیک شده است. مبدا که نقش مهمی در تامین مواد دامی و غلات و دانه های روغنی کشورهای اروپایی داشت، امروزه به دلیل مشکلات جدی در جنگ روسیه و اوکراین شکل گرفته است.

راستینه تصریح کرد: بسیاری از کشورها برای حفظ بهبود ذخایر فیزیکی خود حرکت کرده اند و با توجه به همسایگی ما با پنج کشور، تامین مواد اولیه دام، غلات و دانه های روغنی در جهان با شرایط خاصی که هنوز برای کشور ما وجود دارد، تضمین می شود. اگر نتوانیم خط مشی درست و دقیقی در توزیع پول ملی برای مواد اولیه دامی، محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی ایجاد کنیم، حجم زیادی از قاچاق کالاهای اساسی و مواد اولیه به خارج از کشور را خواهیم داشت. ما به طور جدی

وی ادامه داد: اصلاحات اقتصادی و هدفمندی یارانه‌ها به مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از جمله نیازهای اصلاحات اقتصادی در کشور امروز است، بنابراین وقتی از اصلاحات ساختاری در اقتصاد حمایت می‌کنیم باید به اصلاحات نظامی مردم خود توجه ویژه داشته باشیم. آسیب می رساند و نیازهای اولیه مصرف کننده را تامین نمی کند و با توجه به وفور کالا و خرید تضمینی، دولت سال گذشته آن را در دستور کار خود قرار داد.

خرید قراردادی گندم معامله بزرگی بود که دولت انجام داد

راستین گفت: خرید قراردادی گندم کار بزرگی بود که دولت انجام داد که نه تنها کشاورز را متقاعد کرد که محصولاتش را بفروشد، بلکه در راستای پیش بینی های دولت در این قرارداد و دفع آن کمک های لازم را انجام داد. که ما به سمت اصلاحات جدی در حوزه اقتصادی پیش می رویم.

وی افزود: دولت نیاز به گفت وگوی زیاد با مردم و تبیین دقیق این طرح دارد، در بحث اصلاح یارانه آرد و نان اقداماتی انجام می شود و در سطح کمی در استان زنجان اجرا می شود.

راستین در پایان گفت: مردم باید بدانند چه خبر است. با توجه به اینکه در لایحه بودجه دولت موظف است کالاهای اساسی را با قیمت 1400 ارز در اختیار مردم قرار دهد، هیچ هزینه سنگینی بر مردم تحمیل نخواهد شد، بنابراین مجلس به دقت نظاره گر خواهد بود و اجازه افزایش قیمت کالاهای اساسی را نخواهد داد. ، گندم، آرد و نیازهای مصرف کننده و مردم نگران نباشند.

وی تاکید کرد: مهمتر از آن اینکه امروز این جراحی اقتصادی نیازمند همدلی، اتحاد و همراهی مردم است تا مردم همراه با دولت و مجلس به عنوان نهادی که توسط مردم راه اندازی شده، بر اجرای اصلاحات ساختاری نظارت داشته باشند. “





انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید