لزوم همکاری مجلس با دولت در اصلاح ارز ترجیحی/ امیدواریم سال آینده ارز تک نرخی شود.

ساعت: 09:04
تاریخ انتشار: 1400/09/30
کد خبر: 1793765

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه امیدواریم مجلس برای اصلاح ارز ترجیحی حمایت لازم را داشته باشد، گفت: ارز 4200 تومانی علاوه بر تاثیر مخرب باعث رانت و فساد می شود، بنابراین امیدواریم بحث حذف ارز ترجیحی مطرح شود. در بودجه سال آینده به تصویب می رسد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مسعود حنصاری امروز در بیست و نهمین جلسه شورای اتاق بازرگانی تهران با اشاره به توسعه اقتصادی امروز گفت: به نظر می رسد دنیا توانسته با بحران تاج و تا حدودی اپیدمی جهانی تاج و رشد اقتصادی کنار بیاید. کشورهایی، به ویژه کشورهایی که واکسیناسیون جهانی انجام داده اند، خوب است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: آثار آن نیز قابل مشاهده است که یکی از آن ها افزایش قیمت نفت است که در ماه های اخیر افزایش چشمگیری داشته است و همچنین شاهد افزایش قیمت جهانی مواد غذایی بوده ایم که تقریبا افزایش یافت. . قیمت جهانی مواد غذایی چنین افزایشی از سال 2011 بی سابقه بوده است. بیشترین افزایش قیمت گندم است که علاوه بر افزایش قیمت گندم به دلیل کاهش صادرات از کشورهای کانادا، روسیه و آمریکا، قیمت گندم نیز افزایش قابل توجهی داشته است.

وی گفت: خوشبختانه در ایران به دلیل واکسیناسیون خوب در ماه های اخیر به نظر می رسد اثرات اقتصادی و اجتماعی خوبی داشته است، اضطراب و استرس مردم کاهش یافته و مرگ و میر نیز به شدت کاهش یافته است.

حنصاری مهم ترین مسئله پیش روی کشور را بعد از ولیعهد مسایل و مشکلات اقتصادی دانست و افزود: مهمترین موضوع در بحث اقتصادی تورم است و همچنان تورم بالای 40 درصد داریم و اگرچه در ماه های اخیر اندکی کاهش داشته است، اما طبق آخرین آمار 44 درصد کشور تورم دارند و بسیار نگران هستند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: خوشبختانه در لایحه بودجه به این موضوع توجه شده است و امیدواریم مجلس با ما همراهی کند و بودجه متعادل ارائه کند و در سال آینده با کسری کمتر و تورم مواجه شویم. خواهد افتاد. ”

وی با اشاره به آثار مخرب ارز 4200 تومانی گفت: امیدواریم مجلس همکاری کند و ارز در سال آینده تک نرخی شود چرا که ارز 4200 تومانی علاوه بر تاثیر مخربی که دارد باعث رانت می شود. و فساد «و دولت باید آن را تأیید کند.

حنصاری با بیان اینکه بخش خصوصی خواستار پیگیری مذاکرات برجام است، گفت: امیدواریم هر چه سریعتر تحریم ها برداشته شود و دولت جمهوری اسلامی ایران با همه کشورها همکاری کند.

وی گفت: تحریم ها لطمات جبران ناپذیری به اقتصاد کشور وارد می کند و برآوردها نشان می دهد بین 10 تا 20 درصد به قیمت معاملات اضافه شده است و بنابراین باید کالاها را با قیمت های بالاتر خریداری و با قیمت های بالاتر صادر کنیم. بیش از ده ها میلیارد دلار در سال که وارد چرخه اقتصادی کشور می شود، قطعا برای تولید و شکوفایی اقتصاد کشور بسیار موثر خواهد بود و امیدواریم هر چه سریعتر تحریم ها برداشته شود.

رئیس اتاق بازرگانی تهران درباره تحولات اخیر در محله گفت: در ماه ها و هفته های اخیر شاهد کاهش شدید ارزش پوند در ترکیه بودیم که شاید به دلیل سیاست های اشتباهی باشد که باعث افزایش تورم در این کشور شده است.ترکیه توانسته از این شرایط استفاده کند و افزایش نرخ ارز در رونق صادرات آن بسیار موثر بوده است.

وی افزود: در یک ماه در اکتبر 2011، صادرات ترکیه 20 درصد افزایش یافت و در دو ماه سپتامبر و اکتبر، درآمد صادراتی ترکیه هر ماه 21 میلیارد دلار بود و پیش بینی آنها این است که تا پایان سال صادرات به 220 میلیارد دلار خواهد رسید.» این بی سابقه ترین صادرات به ترکیه در یک دهه اخیر است.

حنصاری گفت: اگر در سال 97 برای کشور همین اتفاق افتاد و دلار در ایران یک بار جهش کرد، متاسفانه به جای اینکه دولت از صادرکنندگان حمایت کند، با نگاه به اصطلاح بدبینانه، باعث شد نه تنها ما. ما از این فرصت استفاده کردیم که مشابه ترکیه بود، اما صادرات نیز کاهش یافت.

حنصاری با اشاره به اتفاقات اخیر در افغانستان گفت: چند ماه است که افغانستان از وضعیت اقتصادی خوبی برخوردار نیست و تعداد زیادی از سرمایه داران افغانستان را ترک کرده و یا به فعالیت اقتصادی نمی پردازند و صرافی ها در این کشور بسته شده است. بورس ما با افغانستان به حداقل رسید.

حنصاری گفت: توصیه من این است که دولت از این موقعیت استفاده کند و اکنون بهترین فرصت برای سرمایه گذاری مشترک دولت با افغانستان به ویژه در رابطه با معادن است.

وی گفت: در صورت انتقال آب می توان با افغانستان اقداماتی انجام داد تا به جای انتقال آب از خلیج فارس با افغانستان تفاهم نامه امضا شود.

حنصاری گفت: اکنون بهترین زمان برای استفاده از شرایط کنونی افغانستان برای اقتصاد خود و افغانستان است.

وی با اشاره به واردات نفت چین گفت: چین به طور متوسط ​​روزانه 10 میلیون بشکه نفت وارد می کند و در مهرماه واردات این کشور به 9.8 میلیون بشکه در روز رسید که به نظر می رسد محدودیت دولت چین برای پالایشگاه های دولتی باشد. و خصوصی برای مقابله با افزایش قیمت نفت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید