نیاز به عرضه مناسب ارز/کالا باید بر اساس مزیت اقتصادی و با ارز تک نرخی شود.


ساعت: 16:02
تاریخ ارسال: 05/04/1401
کد خبر: 1885513

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به توانمندی ایران در کشاورزی گفت: وجود ارز چند نرخی در سال های اخیر باعث شده تا کشاورزی از نظر اقتصادی زیان آور شود و امروز اصلاحات اقتصادی امیدی را برای جبران اشتباهات گذشته ایجاد کرده است. تک نرخی ارز.


همایون دارابی یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص حذف ارز ترجیحی در اصلاحات اقتصادی گفت: مشکلات اقتصادی در سال های اخیر به ویژه دوره دوم دولت دوازدهم باعث کاهش امنیت غذایی کشور و افزایش وابستگی به واردات شده است.


دلیل پایین بودن نرخ ترجیحی ارز واردات افزایش خواهد یافت




وی ادامه داد: مشکل اصلی این بود که ارز ترجیحی و ارز نفتی ارزان بود. این امر منجر به افزایش واردات کالاهای خارجی شده و از آنجایی که بیشتر این کالاها کشاورزی هستند، با این ضریب وابستگی بالایی که از نظر مواد اولیه و مواد غذایی مانند روغن، شکر، برنج، گندم و غیره داریم، یک مشکل جدی است. ضربه ای به کشور وارد شد..


وی افزود: با توجه به اینکه کشور ما بسیار وسیع و دارای امکانات قابل توجهی برای کشاورزی است. حذف ارز 4200 این امیدواری ایجاد می کند که روند اشتباهات گذشته تا حدودی قابل جبران باشد. اما وجود چند نرخی منجر به افت بازده اقتصادی کشاورزی شده و در چند سال اخیر ضربه قابل توجهی به تولید داخلی وارد شده است.




اجناس باید پایه داشته باشند قیمت به ارز تک و مزیت اقتصادی قیمت ها و تعرفه ها




این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: باید قیمت ارز و قیمت و تعرفه کالاها را بر اساس مزیت اقتصادی تک نرخی کنیم. به همین دلیل است که واردات محصولات کشاورزی به کشورهای همسایه و خاورمیانه به راحتی امکان پذیر نیست و همه این کشورها با سیاست های متفاوت سعی در حمایت از صنعت کشاورزی خود دارند.


وی تصریح کرد: اگر ارز نیمایی با نرخ عرضه و تعرفه مناسب تعدیل شود، می توان از بحران واردات فعلی خارج شد.


دارابی با بیان اینکه علاوه بر حذف ارز ترجیحی باید به سبد غذایی خانوار توجه ویژه شود، تصریح کرد: حذف ارز ترجیحی و پرداخت یارانه مستقیم کار درستی بود. در کنار حذف ارز ترجیحی، یارانه جبران افزایش قیمت کالاها و در قالب فهرست کالای الکترونیکی به ویژه دهک های پایین ارائه شود تا سفره خانوار کوچک نشود.




نباید قدرت خرید مردم کاهش یابد




وی با تاکید بر اینکه نباید قدرت خرید مردم کاهش یابد، گفت: صحبت هایی مبنی بر ارائه کارت کالا به مردم وجود دارد، این پیشنهاد منطقی به نظر نمی رسد زیرا نقدی و یارانه بهترین جایگزین برای حذف ارز ترجیحی و حق انتخاب برای خرید کالا است. متعلق به خود خانوار است بر حسب نیاز برای خرید داده می شود و در صورت عدم نیاز می توان از این مبلغ برای سایر هزینه ها استفاده کرد.


این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: اشتباهات دهه های گذشته در پرداخت یارانه ها تکرار نشود. عشرهای پردرآمد و پردرآمد از دریافت یارانه حذف شود و این مبلغ به دست نیازمندان واقعی برسد. همچنین دولت باید رقم خود را در کنار افزایش قیمت محصولات اساسی افزایش دهد تا فشار اضافی بر اقشار کم درآمد برای تامین نیازهای معیشتی خود وارد نشود.

نظر 10 کارشناس اقتصادی در زمینه اعطای یارانه نقدی یا کالایی به مردم

دیدگاهتان را بنویسید