تک نرخی شدن ارز موجب حفظ قدرت خرید مردم می شود/ اولویت دهک های یک تا سه مصرف لبنیات نیست


ساعت: 11:31
تاریخ انتشار: 1301/04/29
کد خبر: 1884340

این کارشناس اقتصادی در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به ضعف عدم انتخاب کالا از سوی خریداران، یارانه پولی را راهکار مناسب تری دانست و گفت: در صورت توزیع کالا بین مردم، شبکه توزیع باید گسترده باشد و محدود نباشد. به فروشگاه های بزرگ

علی اکبر باغستانی، عضو هیات علمی پژوهشکده برنامه ریزی اقتصاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ وی درباره میزان یارانه هایی که در روش مستقیم و طرح های تغییر رفتار و حمایت دولت سیزدهم از توزیع ارز ترجیحی به هدف دست می یابد، گفت: ارز 4200 تومانی ابزاری بود که رانت را هدفمندتر به بازار رساند. انحصارگر یا واردکننده و انحصار کالاهای وارداتی مانند کالاهای اساسی، گندم و مواد غذایی دامی ایجاد کرد، اما اگر ارز 4200 تومانی نبود، باز هم کشور ما در این شرایط اقتصادی از این انحصار رنج می برد.

وی ادامه داد: الان هم که این ارز در آستانه حذف است، با نگاهی به شرایط کالاهای اساسی می بینیم که انحصار داریم اما ارز 4200 تومانی زمینه ایجاد بهتر این رانت را فراهم می کند. و بیشتر و توزیع

عدم برنامه ریزی دقیق در توزیع یارانه ها، این بار سودجویان را از جیب مردم خارج می کند.

وی با اشاره به اینکه دریافت ارز 4200 تومانی بر اساس برخی ارتباطات بوده است، گفت: اینطور نبود که هر شرکت واردکننده ای ارز دریافت کند، اما واقعیت این است که اکنون که ارز 4200 تومانی حذف شده است، اگر سیاست درستی باشد. نمی پذیرد و اگر مسیر درستی پیش بینی نشود این رانت برای انحصارگر ایجاد می شود. یعنی انحصارگر تاکنون 4200 تومان دیه دریافت کرده و از این پس از جیب مردم دریافت خواهد کرد.

خودرضایتی انحصار واردات را از بین می برد

بگستانی با بیان اینکه دولت یارانه را از ابتدای زنجیره به انتهای زنجیره منتقل کرده است، گفت: حذف ارز ترجیحی ضروری است اما برای اصلاح اقتصادی و حذف کامل رانت از اقتصاد ایران و هزینه های سرسام آور. که از بیت المال گرفته شده و به جیب سودجویان گذاشته شده است. ، ناکافی. تنوع کالاهای وارداتی، انضباط مالی، بازار رقابتی در تولید کالاهای اساسی و خود خواری باعث می شود انحصار کالاهای مورد نیاز مردم کمتر در دست واردکنندگان باشد.

این کارشناس اقتصادی درباره تاثیر حذف ارز 4200 تومانی و آزادسازی زنجیره تولید کالاهای اساسی بر بهره وری اقتصاد کشاورزی گفت: این موضوع بستگی به تدابیری دارد که دولت در نظر می گیرد چرا که نحوه اجرا بسیار مهم است. اکنون سه اتفاق همزمان باعث ایجاد اختلال جزئی در اجرای سیاست حذف ارز 4200 تومانی شده است. بحث معافیت آرد صنعتی، نان و کالاها و معافیت سایر کالاها مانند شیر، روغن و مرغ به طور همزمان مطرح شد.

اولویت دهک های یک تا سه مصرف لبنیات نیست

وی افزود: این سه طرح با سه روش اجرا می شود. یکی از راه ها رهاسازی آرد صنعتی بود که در نتیجه محصولات گران شد اما یارانه ای دریافت نکرد. روش دیگر صدور چند کالای اساسی است که هنوز مشخص نیست برای آن اقلام چگونه کار می کنند. تاکنون مبلغی را به مصرف کننده پرداخت کرده اند تا قدرت خرید داشته باشد اما قطعا اگر این روند ادامه پیدا کند مصرف لبنیات در ایران به شدت کاهش می یابد چرا که اولویت دهک های یک تا سه مصرف نکردن لبنیات است اما اولویت آنها خرید کره و برنج است.

بگستانی ادامه داد: طرح دیگر بحث نان است، بدون اینکه فشار روانی به مردم وارد شود، یارانه به آخرین نانوا پرداخت شد. برخی کارشناسان معتقدند قیمت نان باید آزاد شود چرا که دوباره شاهد مفاسد اقتصادی خواهیم بود.

وی اجرای همزمان این سه طرح را عامل سردرگمی خواند و افزود: مردم و کارشناسان متوجه نحوه اجرای این طرح نشدند و مشخص نشد برای کدام جایگاه ها یارانه 300 و 400 هزار تومانی به مردم پرداخت شده است. به همین دلیل انتقادات زیادی در مورد عدم درج مشتقات کالایی مطرح شده است. در مجموع به نظر می رسد منطقی ترین اقدام در حوزه نان انجام شده است و این طرح آینده بهتری دارد اما سایر طرح ها دارای ابهامی هستند که کار را سخت می کند.

تک نرخی شدن ارز منجر به حفظ قدرت خرید مردم می شود

بگستانی با اشاره به اقدام دولت برای انتقال مستقیم یارانه ها به مصرف کنندگان پس از حذف ارز 4200 تومانی، گفت: نکته مهم اینجاست که همچنان ارز نیمه ارزی و ارز آزاد وجود دارد که به معنای بقای ارز چندگانه است. نرخ ارز نرخ ثابت موضوع مهمی است که منجر به حفظ قدرت خرید مردم می شود.

باگستانی در پایان درباره پرداخت کوپن نقدی یا یارانه نقدی در ازای حذف ارز 4200 تومانی گفت: شرایط کوپن نقدی یا یارانه نقدی مواردی است که هنوز شرایط آن مشخص نشده است، اما مهمترین نقطه ضعف کوپن این است که تعیین می کند کدام کالا را می توان از کوپن خریداری کرد، به عنوان مثال وقتی کوپن وجود داشت، مردم نمی توانستند کالای دیگری را با کوپن شکر خریداری کنند. علاوه بر این، شبکه توزیع باید گسترده باشد و محدود به فروشگاه های بزرگ نباشد. اگر دولت نتواند شبکه توزیع را گسترش دهد، مغازه های کوچک و سوپرمارکت ها حذف خواهند شد. از یک طرف قدرت خرید کالاهای ضروری از مردم سلب می شود و از طرف دیگر ممکن است به مرور زمان کالاها محدودتر شده و در نهایت همه کالاها از کوپن خارج شوند. بنابراین پرداخت یارانه نقدی از این نظر بهتر از کالابرگ است. علاوه بر این، کیفیت محصول در حالت کوپن نیز به خطر می افتد.

بیشتر بدانید: نظر کارشناسان اقتصادی درباره مزایا و معایب هر یک از راهکارهای جایگزین برای انتقال یارانه در پایان چرخه مصرف چیست؟

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید