ارز 4200 تومانی باعث تورم و نارضایتی مردم می شود/ ارز ترجیحی به تدریج حذف شود و قدرت خرید مردم جبران شود.

ساعت: 10:03
تاریخ انتشار: 1400/08/29
کد خبر: 1785619

نایب رئیس کمیته برنامه، بودجه و محاسبات گفت: تصمیم برای حذف ارز 4200 تنی از دارو، کالاهای اساسی و مواد اولیه آسان نبوده و از سوی دولت ارائه نشده است.

سید محمدرضا میرتاج الدینی نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا در خصوص حذف ارز. 4200 تومان با بیان این مطلب سیاست ارزی راضی کننده نیست، گفت: با وجود وام ها و منابع گسترده ای که برای ارز 4200 جلدی تخصیص داده شده، نتیجه آن تورم و نارضایتی عمومی است و این امر به هدف دولت نرسیده است.

باید برای استفاده بهینه از منابع ارزی تصمیم گیری شود

وی افزود: در بودجه امسال 8 میلیارد دلار ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی، دارو و مواد اولیه دامی در نظر گرفته شده است که در نیمه اول امسال تقریباً توزیع شده و به پایان رسیده است. اکنون برای شش ماهه دوم سال نیازمند تصمیم اجلاس و مجلس درباره این ارز هستیم.

این نماینده مردم در مجلس با اشاره به نظر منفی کارشناسان اقتصادی در خصوص ارز 4200 تنی گفت: در شرایط خاص، مسئولان مجبور به انجام برخی اقدامات اقتصادی هستند. تصمیم برای حذف ارز 4200 جلدی از دارو، کالاهای اساسی و مواد اولیه آسان نیست. زیرا این امر منجر به مشکلاتی خواهد شد، اما در نهایت باید با توجه به بحث استفاده بهینه از منابع ارزی و محدودیت های بودجه ای تصمیم گرفت.

میرتاج الدینی افزود: ما در مجلس و کمیسیون های تخصصی به دنبال راه حلی هستیم که علاوه بر حل مشکلات چند ارزی و افزایش تورم، قدرت خرید مردم را نیز افزایش دهد.

ارز ترجیحی نیز به تولید ضربه زد

وی درباره تاثیر ارز 4200 تومانی بر تولید گفت: معتقدم علاوه بر وابستگی بیشتر کشور به واردات، ارز ترجیحی (دولتی) نیز به تولید ضربه زده است. اگر یارانه ای هم برای ارز تعلق می گیرد، باید به تولید داخلی اختصاص داده شود تا کشاورز تمایل به تولید و کاشت گندم داشته باشد. البته یکی دیگر از راه های افزایش انگیزه، خرید تضمینی محصولات است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره سیاست ارز جایگزین گفت: خرید مرغ، روغن و… کالاهای اساسی کاهش قدرت خرید مردم را جبران می کند.

برنامه دولت چیست؟

میرتاج الدینی حذف تدریجی ارز 4200 تومانی را بهترین راهکار دانست و گفت: در حال حاضر اقدام در حال بررسی است و بسیاری از کارشناسان نیز موافق هستند.

وی در خصوص صورتحساب 4200 تنی دولت گفت: بر اساس این لایحه منابع ارزی ترجیحی از 8 میلیارد دلار به 12.6 میلیارد دلار افزایش می یابد. دولت به فکر خرید مردم بوده که در چند ماه گذشته 27 هزار میلیارد تومان پیشنهاد داده است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای ملی وی تاکید کرد: الف.این لایحه در واقع تغییری در نحوه پرداخت مستقیم یارانه ارزی ترجیحی به خود مردم است که در قانون بودجه نیز مجاز است و عامل گرانی نخواهد بود.

میرتاج الدینی در پایان با اشاره به موضوع هدایت یارانه ها، محرومیت ده ساله خود در دوره آقای روحانی را مضر دانست و گفت: برای تصمیم گیری صحیح در این زمینه، عزم عمومی و گفتمان سازی نیاز داریم تا 5 تا 6 ماه کار کارشناسی، گفتگو در مجلس، دولت و رسانه های عمومی مانند صدا و سیما.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید