عده ای می خواهند پوست خربزه را زیر پای دولت اصلی بگذارند / حذف ارز 4200 تومانی باعث افزایش تورم می شود / 7 پیشنهاد به دولت سیزدهم برای حل مشکلات

ساعت: 11:54
تاریخ انتشار: 1400/08/15
کد خبر: 1781924

این کارشناس اقتصادی در گفت و گو با دانا گفت;

یک کارشناس اقتصاد اسلامی با بیان اینکه شبکه بانکی مقصر رشد بخش غیرمولد در اقتصاد ایران است، گفت: برخی می خواهند با حذف ارز 4200 تومانی، پوست خربزه را زیر پای دولت اصلی بگذارند؛ در حالی که این امر موجب شده است تا با حذف ارز 4200 تومانی، پوست خربزه را زیر پای دولت اصلی بگذارند. زیرا این اقدام در شرایط کنونی مشکلات تورمی به جای مانده از دولت روحانی را تشدید خواهد کرد.

عبدالمجید شیخ، اقتصاددان در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص حذف 4200 تن و اثرات آن بر اقتصاد کشور گفت: یکی از تبعات حذف ارز ترجیحی گذاشتن پوست خربزه زیر پای دولت است که تورم را با مشکل مواجه می کند.

مردم هیچ احساس ارزانی نکرده اند

وی با اشاره به اینکه طرح حذف این ارز در آذرماه سال گذشته به مجلس ارائه شد، گفت: داده شده است اما مردم احساس ارزانی نکرده اند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه برای حذف ارز 4200 تومانی باید چند نکته مهم را در نظر داشت، افزود: اولین مشکل وجود شبکه غیرمولد، رانت و صاحب پول است که به جای استفاده از آن در بخش تولید. و اقتصاد واقعی در بخش غیر تولیدی آنها در حال حرکت هستند زیرا حاشیه سود حاصل از این حرکت نامحدود و بدون نظارت است.

شبکه بانکی مقصر رشد بخش غیرمولد است/ وقتی نقدینگی در 8 سال 10 برابر می شود

شیخ تصریح کرد: شبکه بانکی نیز در رشد بخش غیرتولیدی بسیار مقصر است و در 8 سال گذشته در دولت روحانی حدود 10 برابر نقدینگی را افزایش داده است که به عنوان تزریق سیلاب برای تولید برای واسطه گری توزیع می شود.

مشکل اصلی امروز کشور کمبود نقدینگی در بخش تولید است

وی گفت: بی شک باید جلوی رشد بخش غیرمولد گرفته شود و به جای حل مشکل، به سمت پاکسازی صورت مشکل نرویم. امروز مشکل اصلی کشور کمبود نقدینگی در بخش تولید است. عدم نظارت نیز به دلیل نحوه استفاده از یارانه است. در این شرایط، حرکت دلالان در بازار ارز به معنای پذیرش ادامه وضعیت نابسامان کنونی در اقتصاد کشور است; به عبارت دیگر، رفع این موانع در مسیر باید هدف باشد، نه حذف جریان ارز ترجیحی.

حذف ارز ترجیحی مشکل را حل نمی کند

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: دولت و مجلس باید مراقب باشند که طرح حذف 4200 تنی این دولت مشکل بلندمدت حباب حوزه مجازی اقتصاد را حل نکند، در حالی که سیستم توزیع در کشور نیازمند است. اصلاح شده؛ چون سیاست پولی در کشور بهتر است. به همین دلیل، لغو ارز ترجیحی همچنان به کاهش مداوم قدرت خرید و ارزش پول و تورم کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: وجود نظام تدریجی یارانه دهک های پایین جامعه با قدرت خرید تدریجی ضروری است و باید توجه داشت که در اقتصاد اسلامی بخش واقعی نقش دارد و بخش مجازی باید دستخوش ایجاد شود. . و تجارت «در اقتصاد امروزی، پول هزاران بار در گردش است، در حالی که نه کالا ایجاد می شود و نه کالا در گردش است.

مشکل امروز شکست سیستم تولید و توزیع است

شیخی با تاکید بر اینکه بانک ها تماماً در خدمت کارگزاران نظام مالی هستند، گفت: هیچ توجهی به اجرای سیاست های مشترک نظام و رونق و جهش تولید و اقتصاد مقاومتی ندارند.

این استاد دانشگاه با اشاره به کارکردهای حوزه پولی گفت: این کارکردها، حوزه اصلی حوزه مجازی در اقتصاد است، مشکل ما اکنون از کار افتادن سیستم تولید و توزیع است. نه انحصار و نه ارز چند متغیره مشکل ما را حل نمی کند. هر بار که سعی می کردیم ارز را در انحصار خود درآوریم، نرخ پایه و آستانه نرخ ارز را افزایش می دادیم و هر زمان که می خواستیم نرخ ارز را چند برابر کنیم، نرخ پایه و آستانه نرخ ارز دوباره افزایش می یابد.

الگوی اقتصادی اسلامی; راه نجات اقتصاد کشور است

وی تاکید کرد: الگوی اقتصاد ما باید اسلامی باشد. سیاست های عرضه محور و افزایش تولید مشکل ما را حل می کند. هدف ما عدالت در توزیع است. چرا مردم باید مقصر بی کفایتی حاکمان قبلی باشند؟ چه تضمینی وجود دارد که یارانه نقدی مستقیم در سال 1401 بتواند زیان را جبران کند؟ با تک نرخی شدن ارز، ظلم در دهک های پایین ادامه دارد و با جهش نرخ بازار آزاد، قدرت خرید یارانه های نقدی کاهش می یابد.

دست کسانی که به دنبال رانت از اقتصاد هستند بگذار

شیخ گفت: در کوتاه مدت افزایش فعالیت های تولیدی و تسهیل فضای کسب و کار و برخورد با فضای غیرمولد و رانت خواران. وقتی زمینه فعالیت سالم فراهم شد برای رفع مشکل باید تلاش کنیم تا دلار و یورو را از سیستم مبادلاتی حذف کنیم.

7 پیشنهاد به دولت سیزدهم برای حل مشکلات

در پایان این گفت و گو، استاد اقتصاد هفت مصوبه دولت برای حل مشکلات اقتصادی را پیشنهاد کرد که پس از آن می توان نسبت به حذف ارز ترجیحی اقدام کرد; موارد توصیه شده به شرح زیر است:

1- توسعه سامانه یکپارچه اطلاعاتی مبادلات پولی و مالی و وصول مالیات بر گردش مالی و جلوگیری از فرار مالیاتی در اولویت قرار گیرد.

2- نظارت بر ارزش معاملات به منظور افزایش نظارت و انصاف مالیاتی.

3- اصلاح پایه های مالیاتی، لغو معافیت ها، کاهش ضرایب مالیاتی در تولید و نظارت بر کالاها و اصلاح نظام توزیع باید در اولویت دولت باشد.

4- حذف بازار ثانویه در بورس و ایجاد رقابت غیر دوستانه بین بازار بانکی و بازار سرمایه باعث می شود این دو مکمل یکدیگر باشند و بازار سرمایه ساماندهی شود.

5. تغییر سیاست های تجاری به نفع حمایت از تولید داخلی.

6- تصویب و اجرای نظام بانکداری اسلامی در اولویت قرار گیرد.

7- هماهنگی سیاست های پولی و مالی با تاکید بر سیاست های مالی در سطح کلان اقتصادی در کشور.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید