سه قصور استراتژیک در خصوص حذف ارز 4200 تومانی / آیا ارز ترجیحی نتوانست تورم نسبی را کنترل کند؟

ساعت: 08:59
تاریخ انتشار: 1400/09/24
کد خبر: 1792262

بررسی لایحه بودجه 1401 نشان می دهد که دولت قصد دارد ارز 4200 کالای خوراک دام (ذرت، سویا و جو)، روغن خام، گندم و دارو را به طور کامل لغو کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ارسلان ظاهری بیرگانی، کارشناس اقتصاد راهبردی در یادداشتی نوشت: دولت سیزدهم 12 آذرماه لایحه بودجه 1401 را تقدیم مجلس کرد. این لایحه نسبت به قانون بودجه 1400 تغییراتی دارد که هر کدام می تواند تبعات سنگینی برای اقتصاد و معیشت مردم داشته باشد. یکی از مهم ترین تغییرات، تصمیم گیری درباره «ارز 4200 تومانی» در سال آینده است. بررسی تبصره 14 لایحه مقدماتی حاکی از آن است که دولت قصد دارد ارز 4200 کالای خوراک دام (ذرت، سویا و جو)، روغن خام، گندم و دارو را به طور کامل حذف کند.

قانون بودجه 1400 سقف 4200 دلاری را فقط 8 میلیارد دلار تعیین می کند، در حالی که خشکسالی و قیمت بالای مواد خام برای واردات این اقلام تا پایان سال جاری به حدود 18 میلیارد دلار نیاز دارد که بیشتر آن در 10 نوامبر است. لایحه یک فوریتی دولت برای حذف ارز از 4200 تا پایان سال جاری رای گیری کنید.

رئیس محترم سازمان برنامه در نشست خبری ۲۲ آذرماه با تایید خبر لغو ۴۲۰۰ با تایید خبر لغو ۴۲۰۰ گفت: ارز ترجیحی عدم تعادل در اقتصاد است و منجر به فروپاشی اقتصادی می شود. اگر قرار باشد سیاست نرخ ترجیحی ارز ادامه پیدا کند، به دلیل نداشتن منابع ارزی کافی، کسری بودجه جدی خواهیم داشت.

میرکاظمی با اشاره به گزارش های کارشناسی بانک مرکزی و مرکز پژوهش های مجلس گفت: حذف ارز ترجیحی تنها 7.6 درصد تورم ایجاد می کند. وی افزود: گزارش مرکز آمار نشان می دهد برخی از کالاهای مشمول ارز 4200 در مهرماه امسال نسبت به مهر سال گذشته بیش از 160 درصد افزایش قیمت داشته که این اتلاف منابع است.

در این یادداشت سعی شده است برخی اظهارات کارشناسی مطرح شده در سخنان رئیس سازمان برنامه بررسی و نقد شود:

1. آیا ارز 4200 نتوانسته تورم نسبی را کنترل کند؟

اولاً طبق اعلام بانک مرکزی؛ تورم نقطه‌به‌نقطه اقلام دریافت‌کننده مستقیم 4200 ارز بین اسفند 1396 تا 1400 تیر حدود 190 درصد بوده در حالی که تورم اقلام غیر مستثنی 433 درصد افزایش یافته است. این مقایسه حاکی از آن است که تخصیص 4200 ارز به کالاها در کنترل تورم موثر بوده است.

ثانیاً طبق اطلاعات منتشر شده از قیمت ها توسط مرکز آمار ایران، هیچ یک از 4200 کالای مشمول از مهرماه سال گذشته تا مهرماه امسال، به گفته ریاست محترم سازمان برنامه، 160 درصد افزایش قیمت نداشته است. میرکاظمی به طور مشخص به کالای خاصی اشاره نمی کند. به عنوان مثال قیمت هر کیلوگرم مرغ در مهر ماه 1399 حدود 19500 بوده که در مهر ماه 1400 با رشد 53 درصدی به 29500، تخم مرغ ماشینی حدود 57 درصد، روغن مایع حدود 76 درصد (عمدتاً به دلیل حدود 50 درصد از قیمت جهانی نفت). بوده اند) افزایش قیمت.

ثالثاً، افزایش 200 درصدی قیمت کالاهایی مانند شکر، شکر، برنج خارجی و … پس از لغو شمول ارز 4200 در اردیبهشت و بهمن 1396، نشان از موفقیت این سیاست برای کنترل قیمت در سطح جهانی دارد. زمان اعطای ارز 4200.

2- همانطور که ریاست محترم سازمان برنامه می فرمایند «حذف ارز 4200 تنها تورم 7.6 درصدی را به همراه خواهد داشت»؟

الف. قبل از پاسخ دقیق به این سوال، در آبان 1388 از حوادث بنزین پرهیز شده است: در سال جاری، برخی از اقتصاددانان معتقد بودند که افزایش 200 درصدی قیمت بنزین – به عنوان یک قیمت کلیدی در ایران – تنها منجر به افزایش قیمت خواهد شد. تورم 3 تا 4 درصد

ب- نکته این است که گزارش های کارشناسی بانک مرکزی و سازمان برنامه در مورد «اثرات تورمی حذف ارز 4200» اولاً نرخ ارز را ثابت فرض می کند و ثانیاً فقط تورم مستقیم و غیرمستقیم را در این حوزه محاسبه می کند و توجه می کند. به تورم مورد انتظار نادیده گرفته شده است.

نگارنده بر این باور است که این «بی‌توجهی راهبردی» است که با وجود آن می‌تواند پیامدهای نامطلوبی برای نرخ ارز آزاد، ثبات کلان اقتصادی و معیشت داشته باشد. با وقوع چنین سهل انگاری در نوامبر 2009، عنان بازار ارز را از دست سیاست گذاران پولی بیرون کشید. همان سیاستمداری که پیش از این مدعی بود این اندازه گیری تورم چندان به دنبال ندارد و سپس در مصاحبه ای مجبور شد اعتراف کند که تصمیم گیری در مورد بنزین و تصادفات و سپس عنان بازار ارز را از دست بانک مرکزی خارج کرد! . تورم مورد انتظار به شدت تحت تاثیر عوامل خارجی است، در این صورت اشتعال داخلی این متغیر ممکن است آن را در بحبوحه جنگ اقتصادی مستعد شوک های خارجی فزاینده کند.

ج- نکته دیگری که در بحث تورم باید به آن اشاره کرد، موضوع «تورم ساختاری» است. اما ظاهراً برخی از کارشناسان نهادهای مذکور کورکورانه به پروفسور میلتون فریدمن، اقتصاددان آمریکایی که گفته است: «تورم یک پدیده پولی است» اعتقاد دارند و معتقدند «تورم در اقتصاد ایران» فقط یک «پدیده پولی» است. این بدان معناست که افزایش تورم ربطی به افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی ندارد و سیاستمداران باید تنها بر محدود کردن نقدینگی تمرکز کنند. در اینجا نیز این تفکر دچار «غفلت راهبردی» دیگر، یعنی بی توجهی به تورم ناشی از افزایش هزینه های تولید به دلیل افزایش قیمت کالاها و افزایش نرخ ارز آزاد است. به همین موضوع در ادبیات علمی «تورم هزینه» گفته می شود. بر اساس اعلام سازمان توسعه و تجارت، بیش از 80 درصد واردات رسمی کشور را کالاهای واسطه ای و سرمایه ای تشکیل می دهند و افزایش نرخ ارز، تولید را به شدت گران می کند.

3- آیا با حذف ارز 4200 و گران شدن ارز کالاهای اساسی مشکل کسری بودجه کشور حل می شود؟

یکی، بی توجهی به تورم انتظاری و ساختاری ناشی از افزایش نرخ ارز و قیمت گذاری عوامل اقتصادی و نگاه تک بعدی به تورم ناشی از رشد نقدینگی، سیاستمداران را به سمت غفلت راهبردی دیگری سوق داده است که در آن معتقد است «کسری بودجه دولت من» این است. یک تراژدی. ” این عبارت به این دلیل است که در ذهن سیاستمداران ایرانی عامل اصلی رشد نقدینگی، کسری بودجه کشور است، بنابراین او به هر نحوی سعی در جبران این کسری دارد، اما مستقیماً از بانک مرکزی وام نمی گیرد! حتی حذف ارز 4200 و ایجاد شوک در ارز کالاهای عمده در بدترین حالت – مذاکرات هسته ای – یا افزایش قیمت بنزین در آبان 88 با توسل به مفاهیم غیرعلمی مانند افشای یارانه های پنهان!

دوم، علاقه دولت به افزایش نرخ ارز به امید پوشش کسری بودجه، سرابی بیش نیست، چرا که دولت خود بزرگترین مصرف کننده در اقتصاد ایران است و تحت تاثیر تورم افزایش نرخ سود و افزایش نرخ سود خواهد بود. مشکل بودجه کسری حل نمی شود

4- آیا رشد نقدینگی با توجه به اظهارات دولت مبنی بر عدم استقراض از بانک مرکزی کنترل می شود؟ خیر

به گفته بانک مرکزی، علیرغم ادعای دولت، نقدینگی همچنان به رشد بیش از 40 درصدی ادامه می دهد که دلیل اصلی آن رشد پایه پولی وام های بانک مرکزی است. یعنی عامل اصلی رشد نقدینگی بانک ها کسری بودجه کشور نیست. علاوه بر این، آمارها نشان می دهد که رشد نقدینگی در دولت آقای رئیسی نیز از طریق نسبت پولی افزایش یافته است. با توجه به افزایش فروش اوراق قرضه دولتی به ویژه به بانک ها، نسبت مازاد ذخایر به سپرده های بانکی طی چند ماه گذشته کاهش یافته و منجر به افزایش ضریب نقدینگی 7.97 و افزایش پایه پولی و نقدینگی شده است.

آقای میرکاظمی در نشست خبری گفت: اگر قرار باشد سیاست پولی ترجیحی ادامه پیدا کند، به دلیل نداشتن منابع ارزی کافی، کسری بودجه جدی خواهیم داشت. ما به اندازه کافی نداریم، یعنی در جریان مذاکرات هسته ای سیگنال ضعف به آمریکا می دهند. دوم اینکه گفته رئیس سازمان برنامه اگر صحت داشته باشد به این معناست که یارانه نمی شود چون به گفته دولت اصولا ارز وجود ندارد!

نتیجه:

اظهارات رئیس سازمان برنامه درباره سه مولفه راهبردی «نرخ ارز، تورم و نقدینگی» از جامعیت لازم برخوردار نیست و این نگرانی را ایجاد می کند که ممکن است از سوی همین مدیران و کارشناسان دولت قبل به اشتباه معرفی شده باشد. به عبارت دیگر آنچه باعث نابسامانی اقتصادی شد، ارز 4200 نبود، بلکه آزادسازی متغیرهای کلیدی مانند ارز بازار آزاد و عدم کنترل و نظارت بر ورود و خروج ارز در کشور بود.

برخلاف نظر نهاد کارشناسی فوق که تمایل به افزایش نرخ ارز را از سال 1397 تا به امروز با توجه به واقعیت های اقتصاد ایران به عنوان یک روند طبیعی نشان می دهد، این بار اینگونه نبوده، بلکه به دلیل عدم مدیریت ارز و نظام ارزی ایران، دشمنان در کنار طمع برخی منفعت طلبان داخلی بودند. بنابراین اقدام درست این است که دولت ضمن حفظ ارزش پول ملی، نه تنها این روند را به رسمیت نشناسد، بلکه همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند این انحراف در مسیر ارزی اقتصاد ایران را اصلاح کنند. با افزایش ارز کالاهای اساسی این انحراف را تایید نکنید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید