ارز 4200 تومانی و توزیع پنهان یارانه ها نمی تواند موثر باشد/ ارز ترجیحی باعث افزایش تورم و رانت در اقتصاد شده است.


ساعت: 12:45
تاریخ انتشار: 1401/01/25
کد خبر: 1821977

مدیرکل دفتر هماهنگی سرمایه گذاری استانداری زنجان:

مدیرکل دفتر هماهنگی سرمایه گذاری استانداری زنجان با تاکید بر اینکه ارز ترجیحی موجب افزایش تورم و رانت اقتصادی شده است، گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی و توزیع یارانه های پنهان نمی تواند موثر باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ عباس قنبری در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; وی با اشاره به مزایای انحصار ارز گفت: این امر به نفع بازار سرمایه است زیرا ریسک بازار را کاهش می دهد و شفافیت معاملات را افزایش می دهد.

وی با بیان اینکه از نظر فضای اقتصادی کشور بر همگان ثابت شده است که ارز 4200 تنی و توزیع یارانه های پنهان نمی تواند تاثیرگذار باشد، گفت: بازرگانان.

مدیرکل دفتر هماهنگی سرمایه گذاری استانداری زنجان گفت: هدف از تخصیص ارز ترجیحی تثبیت قیمت کالاها بود اما با افزایش قیمت این اقلام، این سیاست نتوانست به هدف خود برسد و تنها تورم و رانت باقی ماند.

وی با اشاره به تاثیرات ارز ترجیحی بر بورس توضیح داد: با وجود ارز 4200 به دلیل اعمال قیمت های دستوری، ریسک بازار افزایش یافته و منجر به کاهش ارزش سهام شرکت ها می شود.

قنبری در ادامه با بیان اینکه با حذف ارز ترجیحی، در ابتدا تامین مواد اولیه مورد نیاز شرکت ها با چالش مواجه می شود، ادامه داد: اما به مرور زمان می توان انتظار داشت که حاشیه سود شرکت ها بهبود یابد. زیرا قیمت ها تنظیمی نیستند و با توجه به تقاضای بازار به قیمت های واقعی تمایل دارند و به قیمت های جهانی نزدیک هستند.

وی با بیان اینکه شرکت های کوچک و متوسط ​​بیشترین تاثیر منفی را در کوتاه مدت خواهند داشت که تاثیر تورمی بر تولیدکنندگان این شرکت ها دارد، گفت: ارزش و قیمت هر سهم را افزایش می دهد.

مدیرکل دفتر هماهنگی سرمایه گذاری استانداری زنجان با اشاره به صنایع آسیب دیده از لغو ارز ترجیحی افزود: دام و کشاورزی، صنعت قند، تولیدکنندگان روغن های غذایی و صنعت داروسازی متاثر از این سیاست هستند.

وی گفت: اگر افزایش قیمت محصولات متناسب با افزایش هزینه ها باشد، نمی توانیم تاثیر قابل توجهی بر عملکرد شرکت ها داشته باشیم و حتی سیاست های دولت برای مهار تورم منطبق است.

قنبری با اشاره به تاثیر کلی حذف ارز ترجیحی بر اقتصاد کشور گفت: وجود ارز ترجیحی در چرخه اقتصاد باعث افزایش تورم می شود چرا که دولت برای تامین منابع و منابع لازم مجبور به استقراض از بانک مرکزی می شود. همچنین دولت را از حمایت از اقشار منحرف می‌کند.» کم‌درآمد خواهد بود، اما با حذف آن در کوتاه‌مدت، دوباره این فشار تورمی بر افراد کم‌درآمد وارد می‌شود.

وی ادامه داد: حذف ارز ترجیحی منجر به کنترل عرضه و تقاضا از نظر قیمت و تغییر در سبد مصرفی خانوارها می شود که در بلندمدت به نفع اقتصاد کشور است.

مدیرکل دفتر هماهنگی سرمایه گذاری استانداری زنجان با بیان اینکه از منظر کلان اقتصادی حذف 4200 تنی می تواند با کاهش فشار بر بانک مرکزی، کسری بودجه کشور را کاهش داده و خلق پول را کاهش دهد، خاطرنشان کرد: اما در شرایط فعلی. مخاطره آمیز است و به دلیل توزیع جزئی بین مردم تورم مورد انتظار و حتی واقعی ایجاد می کند.

وی گفت: در حالی که این سیاست موجب افزایش انضباط مالی دولت و کاهش رانت و فساد می شود، عموم مردم انتظار کنترل و کاهش تورم را دارند که این امر در کوتاه مدت محقق نمی شود مگر اینکه درآمدهای انحصاری کاملا کارشناسی و تدریجی باشد. برای مصرف و دسترسی افراد و گروه های کم درآمد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید