ارز 4200 تومانی باعث ایجاد رانت های زیادی در مسیر واردات می شود / آزاد شدن ارز و عدم پشتیبانی کاربران مشکل ساز می شود

ساعت: 11:24
تاریخ انتشار: 1400/08/20
کد خبر: 1783434

علی جدی گفت: ارز 4200 برای متعادل نگه داشتن قیمت کالاهای اساسی تعیین شده است اما رانت های زیادی در مسیر واردات کالاهای اساسی برای توزیع در شهرها و رسیدن به دست مصرف کننده وجود دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی جدی عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با عصرترک اظهار کرد: ارز 4200 تنی برای تامین کالاهای اساسی و اساسی و متعادل نگه داشتن قیمت ها و با قیمت مناسب به دست مردم می رسد.

وی با اشاره به اینکه وقتی قیمت ارز در بازار آزاد به 28 هزار تن می رسد، یارانه 24 هزار تنی برای هر دلار در نظر گرفته می شود، گفت: اما اتفاقی که در واقع در حال رخ دادن است این است که در مسیر واردات کالاهای اساسی رانت های زیادی وجود دارد. در شهرها توزیع شود و به دست مصرف کنندگان برسد.

جدی ادامه داد: علاوه بر این در مسیر واردات، امضاهای طلای زیادی وجود دارد و سوء استفاده های جدی صورت می گیرد که در نهایت همه این اتفاقات مانع از آن می شود که کالا با قیمت واقعی به دست مصرف کننده برسد.

وی با بیان اینکه درصد زیادی از یارانه های پنهان در جاده ها با مصارف مختلف هدر می رود و درصد کمی به دست مصرف کننده می رسد، گفت: یارانه ای که با ارز 4200 داده می شود باید در واردات برداشته شود و در پایان سال داده شود. زنجیره ای. مصرف کننده نهایی تا محصول با قیمت واقعی وارد بازار شود.

حذف ارز 4200 تومانی قیمت کالاها را واقعی می کند

وی یادآور شد: متاسفانه در شرایط فعلی دارو و مواد اولیه با قیمت 4200 تن وارد می شود اما در بازار آزاد به قیمت آزاد به فروش می رسد و یا مجددا به خارج از کشور وارد می شود.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان شمالی در پاسخ به سوال خبرنگار عصرتراک مبنی بر اینکه تضمین می شود با حذف ارز 4200 تومانی رانت به طور کامل حذف شود، گفت: البته زمانی که ارز آزاد شود، وجود خواهد داشت. طلا جمع آوری شود و در انتهای زنجیره با مدیریت صحیح دولتی کالا با قیمت واقعی به دست مصرف کننده برسد.

جدی گفت: گروه زیادی از اقتصاددانان، دولت های مختلف، رؤسای برنامه های بودجه، وزارت اقتصاد علاقمند به حذف ارز 4200 تنی هستند، زیرا معتقدند این ارز به نفع کشور نیست، بلکه به این دلیل است که ارز 4200 تنی را حذف کنند. یک تصمیم و کار بزرگ است، شجاعت بزرگ برای برآوردن خواسته ها.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در شش ماهه نخست امسال هشت میلیارد دلار برای واردات دارو اختصاص یافت و مصوب شد که معادل 200 هزار میلیارد تن یارانه پنهان است که رقم بالایی است.

آزادسازی ارز و عدم حمایت مصرف کننده مشکل ساز خواهد بود

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی افزود: بنابراین تصمیم برای حذف ارز 4200 تومانی و مدیریت آن در جای دیگر تصمیم سختی است و اگر دولت بخواهد تحول اساسی اقتصادی ایجاد کند یکی از این تصمیمات است. تصمیمات.”

وی با اشاره به اینکه در تصویب بودجه سال گذشته ارز 4200 تومانی حذف شد اما دولت تاکید دارد که این پایان دوره است، مجلس باید این ارز را برای 6 ماه اول تامین کند، گفت: دولت تا حدودی ارز 4200 را حذف کرد.

عضوکمیسیون کارمندان مجلس تاکید کرد: با اجرای این کار بزرگ در حوزه اقتصاد کشور اتفاقاتی در جامعه می تواند رخ دهد اما مدیریت شرایط به مدیریت دولت مربوط می شود.

جدی یادآور شد: دولت باید یارانه ها و یارانه ها را از ارز 4200 تومانی به گونه ای برداشت کند که به وضعیت اقتصادی آنها فشاری وارد نشود چرا که آزادسازی ساده ارز بدون حمایت مصرف کننده مشکلاتی را ایجاد می کند.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان شمالی گفت: اگر برنامه حذف ارز 4200 تومانی به درستی مدیریت و اجرا شود، قطعا رانت ها حذف می شود و به نفع دولت و مصرف کننده نهایی است و مصرف کننده قطعا به یک معقول و منطقی می رسد. قیمت متعادل.”

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید