ارز 4200 تومانی رو به اتمام است/ ریشه مشکل را باید در رانت ارز دولتی جستجو کرد نه در خود!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; در سال 1397 که سیاست تثبیت نرخ ارز اتخاذ شد، حدود چهار ماه بعد دولت وقت تحت فشار مجلس شورای اسلامی سیاست بازار ثانویه ارز را در پیش گرفت. در فروردین 1395 دولت دوازدهم اعلام کرد که تمامی نیازهای وارداتی کشور با 4200 تن تامین می شود و صادرکنندگان باید ارز صادراتی خود را با همان نرخ در اختیار دولت و سیستم بانک مرکزی قرار دهند.

در پی تصمیم دولت مبنی بر تثبیت نرخ ارز 4200 تنی در فروردین 97، موج قابل توجهی از درآمدهای دولت شکل گرفته است; با توجه به اینکه قیمت در بازار آزاد حدود پنج تا شش هزار تن بود و با اتخاذ این سیاست نرخ ارز به 18 هزار تن افزایش یافت. بنابراین طبیعی بود که بسیاری از مردم به هر بهانه ای وسوسه شوند که کالا را وارد کنند و با نرخ ارز آزاد بفروشند..

بر این اساس، با گذشت حدود 10 ماه از تصمیم دولت، مرکز مطالعات مجلس با تاکید بر اینکه سیاست تخصیص 4200 تنی کالاهای اساسی منجر به ثبات قیمت آنها در بازار نمی شود، خواستار حذف ارز ترجیحی شد، اما برای برخی از کالاهای اساسی. دلیل حل نشده است، اما این روزها دوباره به محافل اقتصادی بازگشته است.

با وجود توزیع ارز دولتی برای تامین کالاهای اساسی، بسیاری از مردم از افزایش قیمت مایحتاج اولیه خود گلایه دارند. آمارها نشان می دهد که قیمت برخی اقلام در یکی دو سال اخیر بیش از 120 درصد افزایش یافته و اقتصاد ضعیف خانوار ایرانی این روزها عناصر جدول شما را نیز به چالش کشیده است.

e0e9789c fb7c 443a 865d 4ad05083c662 خبر خاکستری

از جمله دلایلی که حامیان برای لغو سیاست پولی ترجیحی عنوان می کنند، مشکلات رانت برخی افراد خاص است.این گروه تاکید می کند که اگرچه چند سالی است که دولت ارز در اختیار واردکنندگان قرار می دهد، اما کالاها با نرخ ارز آزاد به دست مصرف کننده نهایی می رسد. .

مخالفان ارز 4200 اما بر این باورند که حتی با حذف این ارز دیگر شوکی به اقتصاد وارد نمی شود اما همین تجربه حذف ارز 4200 تومانی از برنج و شکر در سال گذشته این موضوع را تایید نمی کند. ادعای کالا در طول زمان به طور خلاصه، قیمت ها سه تا چهار برابر شده است، اگرچه مردم هرگز طعم پول ملی را نچشیده اند و ظهور رانت و فساد در توزیع این ارز به طور کلی مشهود است، اما در هر صورت این راه حل حاشیه ای در اقتصاد ایران باید طوری مدیریت شود که زندگی مردم دچار تلاطم نشود.

نحوه صرف ارز 4200 نیاز به تعدیل دارد

حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس در گفتگو با دیار آفتاب؛ وی با اشاره به چالش حذف پرداخت 4200 تنی گفت: 4200 تن به مذاق عده ای رفته و با وجود اینکه 4200 تن برای کالاها نیاز است، اما افزایش قیمت آنها بیشتر از سایر کالاها است. و این نشان می دهد که باید در این زمینه اقدامات ویژه ای انجام شود.«این به این معنا نیست که ارز 4200 تومانی به طور کامل حذف شود، بلکه باید نحوه پرداخت تغییر کرد.

وی افزود: متأسفانه امروز ثروتمندان از ارز 4200 تومانی بیشتر از فقرا استفاده می کنند و بالعکس و ثروتمندان سرمایه دارتر و فقرا فقیرتر می شوند و باید راه های جدیدی برای پرداخت ارز از 4200 وجود داشته باشد. تومان. دنبال شود تا حذف نشود.» و جامعه هدف می تواند به درستی از این فرصت برای تحریک صادرات استفاده کند.

46c61a73 48b2 4598 af5d a1413b278bd6 خبر خاکستری

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: ارز باید برای ملت 4200 تومان می شد اما امروز همه از آن استفاده می کنند و حتی خارجی ها در ایران از ارز 4200 تومانی استفاده می کنند و این نباید به مردم داده شود جز مردم ایران. روش پرداخت تغییر کرد.

سلیمی ادامه داد: نکته دیگر در این زمینه این است که به جای پرداخت در ابتدای زنجیره باید به انتهای زنجیره داده شود و در واقع به کاربر نهایی پرداخت شود که در اینجا می توان گفت این موضوع باعث تورم می شود که می تواند به صورت کارت اعتباری پرداخت شود.

ارز 4200 تومانی زمانی مفید است که منافع آن مستقیماً به سفره فقرا برود

بیاتی، نماینده مردم تفرش آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیار آفتاب درباره موضوع ارز 4200 تومانی، گفت: هدف از توزیع این ارز بین کالاهای اساسی ارزان شدن این کالاها و سوددهی در افراد کمی. درآمدها، اقشار آسیب پذیر و دهک های پایین جامعه می روند.

وی افزود: اما به دلایل مختلف از جمله نظارت ناکافی بر واردات و توزیع کالاهای اساسی دولت در این زمینه موفق نبوده و عده ای از این ارز بهره مند شده اند. به نظر می رسد در جاهایی که نظارت کافی وجود ندارد، دخالت نکردن بهتر از ایجاد مشکل است. این ارز زمانی مفید است که مزایای آن مستقیماً به سفره فقرا برود.

عضو کمیته شورا ادامه داد: البته به نظر می رسد حذف ارز یارانه ای 4200 تنی، آزادسازی قیمت ها و پرداخت یارانه به مردم گرهی از اقتصاد کشور باز نمی کند، بلکه باعث تورم لجام گسیخته می شود. در مجموع دولت باید با برنامه ریزی مناسب و از پیش تعیین شده سیستم جایگزین ارائه دهد و سپس ارز یارانه ای را حذف کند.

ریشه مشکلات اقتصادی را باید در رانت ارز دولتی جستجو کرد نه در خود آن

پر واضح است که دولت قبل نتوانست منابع ارزی نرخ ارز دولتی را که برای واردات مواد اولیه و کالاهای اساسی برای واردات مواد اولیه و کالاهای اساسی برای تحویل به تولیدکنندگان و مردم با نرخ یارانه ای پیش بینی شده به درستی مدیریت کند، جیب عده ای خاص سرازیر شد. .

با این حال، حذف یا تداوم ارز دولتی برای برخی کالاها همچنان یکی از مبهم ترین نکات در اقتصاد ایران است، اما به نظر می رسد قبل از ارسال لایحه بودجه در آذرماه به مجلس، تکلیف ارز دولتی مشخص شود. شنیده ها حاکی از آن است که این هفته یا حداکثر هفته آینده لایحه دولت برای اصلاح توزیع ارز و قیمت کالاهای اساسی تقدیم مجلس می شود.

اما نکته مهم این است که چگونه می توان از ورود شوک اقتصادی به بازارها جلوگیری کرد و چگونه با آن مقابله کرد؟ به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، رویکرد مجلس این است که مابه التفاوت ارز دولتی و بازار آزاد در قالب کارت اعتباری مصرف کننده توزیع شود.

23af333f c9b6 4176 8161 0cfb3685d042 خبر خاکستری

با توجه به کاهش ارزش پول ملی و متعاقب آن کاهش قدرت خرید مردم با یک پنجم اولین یارانه نقدی پرداختی، یارانه نقدی برای حفظ قدرت خرید از سال 89 باید 5 برابر شود و اکنون سوال این است که با چه مالی منابع باید برای توزیع کارت های اعتباری تامین شود؟

کارشناسان معتقدند تصمیم دولت در مورد سیاست نرخ ترجیحی ارز در شرایط فعلی اقتصادی کشور از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است. تصمیم گیران اقتصادی باید به ابعاد، پیامدها و زوایای هر تصمیم اقتصادی فکر کنند و از نظرات متخصصان این حوزه استفاده کنند، چرا که تحمل مشکلات زندگی برای مردم بسیار خسته کننده است..

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید