ارز 4200 تومانی فقط جدول رانت و فساد را پهن کرد/ زمان حمایت از تصمیمات اقتصادی دولت فرا رسیده است.


ساعت: 12:46
تاریخ انتشار: 91/02/23
کد خبر: 1838459

زراعت کیش گفت: شاهد اقدامات متهورانه دولت برای اصلاح ارز ترجیحی هستیم و اگر بستر درستی برای تخریب افراد جامعه اتخاذ شود، می تواند برکات خوبی را برای مردم به همراه داشته باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ پذیرایی از یعقوب زراعت کیش، اقتصاددان و تحلیلگر اقتصادی در گفتگوی اختصاصی با صبح زاگرس؛ وی در خصوص اقدامات دولت در اصلاح ارز ترجیحی و یارانه ها گفت: ببینید اتفاقی که در دولت قبل افتاد این بود که بدون برنامه ریزی و حسابداری نرخ ارز را به عنوان ارز ترجیحی 4200 جلدی تعیین کردند که بیش از 70 میلیارد هزینه داشت. دلار تاکنون. «کشور ما قدرت را به دست گرفته است.

وی افزود: بنابراین در عمل چیزی که باید به دست مردم می رسید اتفاق نیفتاد، یعنی این مهم باید مستقیماً به گروه های هدف (مصرف کنندگان) و عموم مردم تزریق می شد، اما به وضوح دیدیم که مردم ناراضی بودند. بلند کردن قیمت. “

زراعت کیش گفت: با وجود اینکه ارز 4200 تومانی برای کالاهای عمده توزیع می شد، اما مردم از این نوع ارز سوء استفاده نکردند، در حالی که ارز 4200 تومانی انبوه دلالان رانت، فساد و قاچاق و اقشار ضعیف و کم درآمد را گسترش داد. آنها از چنین ارزی استفاده نکردند و هیچ گشایشی در زندگی مردم ایجاد نکردند.

این کارشناس اقتصادی گفت: اما منابع ملی به هدر رفت و درآمدهای حاصل از این اقدام دولت قبل به جیب عده ای خاص و سودجویان ریخته شد و باعث مفاسد اقتصادی شد در حالی که شاهد انحراف بسیار زیادی در توزیع این ارز بودیم. در کشور «ما بودیم، از سوی دیگر، مردم از آنچه باید می گرفتند محروم بودند.

وی ادامه داد: بنابراین به نظر می رسید که باید اقدامات اصلاحی انجام می شد و دولت آقای رئیسی نیز وارد این امر شد و موافقت کرد. در واقع ما شاهد روندی بودیم که دولت سیزدهم با جهل و مهجوریت شدید دولت قبل مواجه شد، هرچند دولت آقای رئیسی مجبور شد در این زمینه برادری ها را از بین ببرد.

وی گفت: اگرچه این کار سخت است و شاهد اقدامات متهورانه دولت هستیم، اما کارشناسان راهکارهای مختلفی را برای اصلاح ارز ترجیحی ارائه کرده اند، هرچند هر کارشناس می تواند برای هر روشی مزایا و معایب اقتصادی ارائه دهد. اما در این میان دولت پرداخت مستقیم یارانه ها را برگزیده است.

این تحلیلگر اقتصادی افزود: اما دولت با نیت خیر و به منظور کمک به اقشار کم درآمد، گروه های هدف و توزیع عادلانه درآمد چنین تصمیمی گرفته است، بنابراین با توجه به این روند همه باید کمک کنند. به همین دلیل امکان پذیر است.«کارشناسان اقتصادی روش های دیگر را دوست دارند، اما در انتخاب روش، همه باید از آن حمایت کنند تا بتوانیم مزایای آن را در کشور ببینیم، هرچند با سلیقه برخی اقتصاددانان متفاوت است.

وی گفت: بنابراین همه اقتصاددانان معتقد بودند که این ارز ترجیحی برای اصلاح است اما در نحوه اجرا اختلاف سلیقه وجود داشت. اکنون که چنین تصمیمی از سوی دولت سیزدهم گرفته شده است، پس همه موظف به حمایت از تصمیم دولت هستند و حتی رهبر معظم انقلاب تاکید دارند که همه باید از برنامه های دولت حمایت کنند.

وی گفت: اما اینکه آیا دولت توانسته دهک های درآمدی را تنظیم کند و مردم و خانوارها را بر اساس درآمد در برنامه قرار دهد، سوال دیگری است اما سوال اینجاست که دولت باید این موضوع را جدی بگیرد. سازماندهی و برنامه ریزی کنید. سیستم کارآمدی تا مردم بتوانند نظرات خود را بیان کنند و مشکلاتشان حل شود.

این کارشناس اقتصادی گفت: معتقدم باید مبنای واقعی، روشن و مشخصی برای تخریب افراد جامعه مشخص شود و اگر این اتفاق بیفتد و مبنای درستی برای تخریب مردم مشخص شود، شاید این یکی از مهمترین مواردی باشد که دولت باید در این مرحله انجام دهید، این سوال است، زیرا اگر مبنای درستی برای تخریب افراد جامعه اتخاذ شود، این روند می تواند برکات خوبی برای کشور و مردم ما داشته باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید