مقابله با رانت و کوچک شدن توده مردم؛ تیغ دو تیغه برای حذف ارز 4200 تومانی از دولت امکان پذیر است

ساعت: 09:48
تاریخ انتشار: 1400/08/29
کد خبر: 1785596

محمدرضا اکبری گفت: چه تضمینی وجود دارد که پس از حذف ارز 4200 تومانی، مواد اولیه و عوامل تولید با قیمت های برآورد شده از سوی دولت به لباس ها برسد و رانتی ایجاد نشود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ یک کارشناس اقتصادی درباره تبعات حذف دلار ۴۲۰۰ دلاری از معادلات و بودجه دولت به تیتریک گفت: افزایش نرخ ارز به دلیل تحریم ها، کاهش تولید و وابستگی به کالاهای وارداتی بر اقتصاد و معیشت مردم تاثیر می گذارد.

محمدرضا اکبری افزود: اخیراً پیشنهاد حذف دلار ۴۲۰۰ دلاری و صرف درآمدهای تولیدی و یارانه آن برای اقشار کم درآمد برای اصلاح کسری بودجه مطرح شده است. دولتی شده و نیازی به تخصیص ارز برای کالاهای اساسی نیست.

وی با اشاره به اینکه بدون شک حذف ارز 4200 تومانی به اقشار کم درآمد آسیب می زند، گفت: اگر منابع اختصاص یافته به دولت در قالب یارانه به دست نیازمندان برسد، مابقی صرف هزینه های دولت در صنعت و تولید می شود. اقدام خوبی است

اکبری تصریح کرد: روی کاغذ با این اقدام شوک تورمی به ضرر ثروتمندان پایان خواهد یافت، اما با توجه به اینکه نظارت و پیگیری در مسائل اقتصادی ضعیف است، تبعات اقدامات دولت در اقتصاد منعکس خواهد شد. مانند افزایش قیمت بنزین در دولت قبل «که باعث افزایش قیمت کالاهای اساسی نیز شد.

وی گفت: تبعات اقتصادی در کشور ما مانند گردباد قوی‌تر شده و همه بخش‌ها را فرا گرفته است. بانک مرکزی گاهی اعلام می کند که کالاهای اساسی در بازه های زمانی دو ماهه 60 درصد افزایش قیمت پیدا می کند که به معنای تامین اقلام ارزی است.

اکبری افزود: بدون شک تبعات حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی و تورم به دلیل اینکه دولت قصد دارد در ازای آن به مردم یارانه بدهد نمی تواند مردم را با گرانی زنده نگه دارد. از سوی دیگر دولت در حال حذف برخی از یارانه‌گیران است.

وی با تاکید بر اینکه تبعات مشکلات اقتصادی بیش از مسائل سیاسی است، گفت: رانت.

اکبری با اشاره به اینکه حذف ارز 4200 تومانی باعث از بین رفتن رانت می شود، تصریح کرد: شکر وارداتی با ارز 4200 تومانی به جای اینکه در کارخانه های شکلات سازی به دست مردم برسد تبدیل به شکلات می شود، این شکلات با ارز 28 هزار تومانی فروخته می شود. سود او به جیب افراد محدود می رود.

وی گفت: امروزه اکثر اقشار جامعه از توان مالی لازم برای شوک جدی اقتصادی برخوردار نیستند، بنابراین باید حجم طرح را در نظر گرفت تا با شروع طرح با این مشکل مواجه نشویم. وضعیت فقرا را بسنجید تا سفره مردم کوچک نشود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید