تیغ دو تیغه برای حذف 4200 تومان; خداحافظی با رانت های دولتی یا افزایش تورم / بار قطع سیاست های اجرایی در بودجه 1401 بر دوش مردم

ساعت: 15:16
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۱۶
کد خبر: 1798476

بودجه سال 1401 اخیرا به مجلس ارائه شد و مقرر شد کمیسیون های تخصصی مجلس نظرات خود را در این خصوص اعلام کنند تا به رای گذاشته شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از تیتریکبودجه سال 1401 اخیرا به مجلس تقدیم شد و مقرر شد کمیسیون های تخصصی مجلس نظرات خود را در این خصوص اعلام کنند تا رای گیری شود.

آنچه کارشناسان در این بودجه مدنظر قرار داده اند حذف دلار ۴۲۰۰ دلاری از معادلات اقتصادی و برقراری انضباط مالی است که البته برای رفع این دو موضوع باید به نکول ها نیز توجه شود.

هر کشوری سیاست های پولی و مالی خاص خود را دارد که توسط بانک مرکزی نظارت می شود که از طریق نرخ بهره و عرضه پول عمل می کند، هرچند سیاست های مالی نیز بر عهده دولت است.

محمدرضا اکبری، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار تیتریک گفت: «دولت سیاست های خود را از طریق مالیات و سرمایه گذاری عمومی اجرا کرد و رویکرد دولت در سال 1401 رو به کاهش بود.

بر این اساس، دولت نرخ سود را افزایش می دهد و در عین حال حجم پول را در اقتصاد کاهش می دهد، اگرچه کاهش حجم پول پیامدهایی در اقتصاد دارد، اما نباید از سیاست های انقباضی مالی چشم پوشی کرد.

برای ایجاد انضباط مالی و کاهش حجم پول در جامعه، دولت باید مالیات ها را افزایش دهد و سرمایه گذاری عمومی را کاهش دهد و با اجرای کاهش های دولتی بر دستمزدها و هزینه های جاری نظارت داشته باشد.

قوای سه گانه، کارکنان و خانواده های آنها تعداد قابل توجهی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند، بنابراین این سیاست باعث کاهش قدرت خرید کارکنان و کارگران و کاهش سرمایه گذاری در ساخت و ساز می شود.

یا با توجه به حذف دلار 4200 دلاری از معادلات، حذف هرگونه یارانه کالا و خدمات عواقب جبران ناپذیری دارد که مدیریت آن به طور کلی بسیار دشوار خواهد بود.

متأسفانه با سه برابر شدن قیمت بنزین درآمدی به بخش تولید تزریق نشد و عاملی برای افزایش قیمت سایر کالاها شد و در سال 1401 مبلغ 4200 دلار از مایحتاج اولیه کسر شد.

در این رویه مشخص نیست که افزایش یارانه می تواند افزایش قیمت اقلام و کالاها را پوشش دهد، چرا که یارانه پرداختی به خانواده ها از زمان تصویب طرح تا امروز همان 45 هزار تن است.

در طرح مذکور باید تطابق نرخ ریال در نظر گرفته شود، همچنین تورم عمومی از ابتدای هدفمندی یارانه ها تا به امروز چندین برابر شده است که در نتیجه بار تورمی مضاعف در کشور خواهیم داشت. 1401.

نظام اقتصادی ایران زیرزمینی است و دلالان فعالیت هایی را انجام می دهند که عمدتاً جنبه اقتصادی دارد، در حالی که واسطه ها قیمت کالاها را بالا می برند و باعث کمبود بازار می شوند.

با تصمیم دولت مبنی بر کاهش یک محصول در بازار، آن کالا توسط تجار حذف می شود تا دولت تحت فشار باشد و قیمت های فعلی را بپذیرد، بنابراین سیستم نظارت بر بازار باید قوی باشد.

هیچکس با این موضوع که کسری بودجه وجود ندارد مشکلی ندارد، اما این واقعیت را باید در نظر گرفت، دولت باید در مورد انضباط مالی در هزینه های جاری تصمیم گیری کند.

دولت باید به حقوق های نجومی برخی پرسنل که به 200 میلیون تن می رسد توجه کند، با توجه به اینکه نظام دستمزد برای دولت نمایان است، باید نابرابری دستمزدها را در نظر بگیریم.

با توجه به آسیب های ناشی از کرونا به تولید، دولت باید از این واحدها حمایت کند و مالیات را به سمت خدمات بازرگانی سوق دهد و همچنین به پایانه های فروشگاهی و مالیات تراکنش های بانکی توجه کند.

وی ادامه داد: حذف ارز 4200 تومانی رانت دولتی را به حداقل می‌رساند زیرا عده‌ای با این ارز کالا وارد می‌کنند و آن را به قیمت 30 هزار تومان در بازار می‌فروشند که منجر به فروش برای اقشار کم‌درآمد می‌شود.

در خاتمه باید گفت؛ انضباط مالی اقدام ایده آلی است، اما دولت باید از این مولفه شروع کند و هزینه های جاری را مدیریت کند، شرکت های دولتی زیانده نباید حقوق و پاداش 200 میلیونی دریافت کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید