در مجموع لایحه بودجه 1401 مثبت است / عدم اجرای برخی از بخش‌های بودجه در 10 سال گذشته منجر به افزایش نقدینگی و تورم شده است.

ساعت: 10:59
تاریخ انتشار: 14/10/1400
کد خبر: 1797069

یکی از اعضای کمیسیون شهروندی مجلس شورای اسلامی گفت: روح کلی لایحه بودجه 1401 مثبت است اما نکاتی وجود دارد که باید به طور مفصل مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید البرز حسینی در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; وی بیان کرد: لایحه بودجه سال 1401 طبق قانون در موعد مقرر تقدیم مجلس شورای اسلامی شد و بر اساس آئین نامه داخلی مجلس به مدت 10 روز در اختیار نمایندگان قرار گرفت تا بررسی و اظهار نظر کنند.

وی با اشاره به اینکه این لایحه پس از اعلام نظر نمایندگان برابر قانون و با توجه به تبصره ها به کمیته های تخصصی ارائه می شود، خاطرنشان کرد: این لایحه به مدت 10 روز در کمیسیون ها بررسی می شود.

حسینی با بیان اینکه پس از بررسی در کمیسیون ها به کمیسیون تلفیق ارجاع می شود، افزود: در لایحه بودجه امسال به دلیل عدم رای گیری به طور کلی اتلاف وقت و اصلاحاتی انجام شد و نمایندگان مجلس مجبور به فشرده سازی به موقع لایحه شدند. ساعت و قانون بودجه 1400 در دقیقه 90 اعلام شد.

* تغییر در ساختار بودجه زمان بهینه ای را برای بررسی و تعدیل ایجاد کرده است

وی ادامه داد: در صورتی که لایحه بودجه امسال به شدت مورد بازنگری قرار نگرفته و زمان تمام شده است، طبق قانون دولت موظف است با حقوق مدیریت شود، این در حالی است که ساختار جدید این لایحه زمان بررسی دولت را 60 روز نسبت به مدت زمان تعیین شده تغییر می دهد. سال گذشته.» تعدیلات لازم.

عضوکمیسیون شهروندی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تغییراتی در ارائه لایحه بودجه امسال ایجاد شده که نقطه مثبتی است، گفت: لایحه بودجه تا 5 روز دیگر در کمیسیون تلفیق بررسی می شود. .

وی گفت: در صورت تصویب کلیات در مجلس علنی، برای بررسی دقیق پیشنهادها به کمیسیون تلفیق ارجاع می شود، مجلس در راه است.

حسینی گفت: در صورت تصویب کلیات این لایحه به روال سابق ادامه می یابد و در غیر این صورت به دولت بازگردانده می شود تا اصلاحات و بازنگری های لازم را انجام داده و مجدداً به مجلس تقدیم کند.

* ‌ بودجه مهمترین سند مالی کشور است

وی افزود: بودجه مهمترین سند مالی کشور است که تنظیم هزینه های عمومی کشور به مدت یک سال و با همکاری دو حوزه تقنینی و اجرایی برای روابط و موارد یکساله خلاصه می شود. در کنار.”

عضو کمیسیون اتباع مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جزئیاتی در لایحه بودجه سال 1401 دارم، گفت: با توجه به تغییر ساختاری در لایحه بودجه سال آینده، برخی از واقعیت های موجود در بودجه کمی سخت است و باید مورد توجه قرار گیرد. در مورد آنها بحث کنید

وی گفت: کارشناسان مختلف از زوایای مختلف این لایحه را برای سال آینده در نظر گرفته اند اما هنوز به صورت تخصصی و با برجام تدوین نشده است.

حسینی با بیان اینکه فروش روزانه یک میلیون و 200 هزار بشکه نفت واقعیت جامعه است، گفت: دولت در لایحه بودجه سال آینده تلاش می کند تا از اتکا به منابع نفتی جدا شده و به سمت منابع درآمدی پایدار مانند مالیات حرکت کند. ضمن حذف ارز ترجیحی نیز برای برخی کالاهای اساسی در حساب درج شده است.

وی با اشاره به اینکه رشد حقوق کارکنان نیز بحث برانگیز است، خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و پالایش نفت نیز با توجه به شیوه جدیدی که ساختار بودجه با بودجه سال گذشته کاملاً متفاوت است، موضوعاتی است که واقعاً چالش برانگیز است. ، بحث جدی تر خواهد شد.

* ‌ کشور طی سال‌ها با افزایش نقدینگی و تورم مواجه است

عضوکمیسیون مدنی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جامعه سال هاست در شرایطی که نقدینگی بیش از 3000 میلیارد تن در جامعه دارد پیشرفت کرده است، افزود: این نقدینگی در دست کل جامعه نیست و در دست درصدی از جامعه که تمامی بازارهای سرمایه را پوشش می دهد.

وی با بیان اینکه برای حل مشکل نقدینگی باید فکر کرد، گفت: اما چاره آن مفاد لایحه بودجه 1401 نیست.

حسینی افزود: سوال اینجاست که آیا جامعه ای در شرایط کنونی می تواند زمینه رشد اقتصادی 8 درصدی و از سوی دیگر برای بسیاری از درآمدهای دولت، منابع درآمدی جدید از نظر بیمه و مالیات با رشد 67 درصدی را فراهم کند. ، پیش بینی شده است آیا جامعه واقعاً این قدرت و توانایی در اخذ مالیات در حوزه های مختلف را دارد و حجم عظیمی از درآمدهای پیش بینی شده را محقق می کند؟

عضو کمیسیون اتباع مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لایحه بودجه 1401 مانند برخی منابع درآمدی مشابه لایحه 1400 است اما کارایی ندارد، گفت:

* بودجه لایحه بودجه 1401 جسورانه تدوین شده است

وی بیان کرد: لایحه بودجه 1401 جسورانه تدوین شده و بحث های جدی مطرح است که اجرا نشدن آن جامعه را دچار مشکل می کند اما در صورت اجرایی شدن بخشی از مشکلات حل می شود.

حسینی گفت: در 10 سال گذشته آثار بودجه ای وجود دارد که از بسیاری جهات محقق نشده است و به همین دلیل مجبور به چاپ پول و عرضه اوراق بهادار شده ایم که این امر باعث افزایش نقدینگی و تورم در جامعه شده است. “.

وی گفت: روح لایحه 1401 مثبت است، اما نکاتی وجود داشت که باید در مورد آنها بسیار بحث شود: به عنوان مثال; آیا افزایش 10 درصدی حقوق کارکنان با تورم 40 درصدی متناسب است؟ یا مثلا حقوق بازنشستگی که با رویکرد تامین صندوق های بازنشستگی از میانگین 2 سال گذشته به 3 سال آخر خدمت رسیده است که می توان گفت یکی از نکات منفی بودجه، اجراست. که واکنش جامعه را در پی خواهد داشت.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه روحیه کلی بودجه 1401 مثبت است، گفت: در حوزه مسکن نکاتی وجود دارد که باید به مسکن کمک می کرد. کمک به جهش و حرکت مسکن غیرمولد مورد نظر.

وی با بیان اینکه لایحه بودجه سال آینده باید به دقت بررسی شود، گفت: با توجه به حساسیتی که در جامعه وجود دارد، امیدوارم بودجه سال آینده عملیاتی شود، در غیر این صورت دولت مجبور به چاپ پول و آماده سازی برای ترمیم بودجه در شرایط غیرعادی است. مکان ها «اسناد اقدام می کنند.

حسینی با بیان اینکه این کار در مرحله اجرا به جامعه آسیب می زند، گفت: امیدوارم بودجه سال آینده با سبک و سیاق جدید به خوبی بسته شود و مشکلی در جامعه ایجاد نشود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید