چرا تورم در سه ماه گذشته کاهش یافته است؟ / دولت سیزدهم باید عوامل اصلی و ساختاری اقتصاد را سامان دهد / کاهش تورم گامی مثبت برای اقتصاد ایران است

ساعت: 10:40
تاریخ انتشار: 14/10/1400
کد خبر: 1795255

استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی در گفت و گو با دانا پاسخ داد؛

هرازمی استاد دانشگاه گفت: با توجه به افزایش نرخ ارز در سال جاری انتظار می رفت تورم افزایش یابد اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم انتظارات تورمی کاهش یافته و این موضوع در کاهش تورم “

وحید شقاقی شهری، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص کاهش نرخ تورم در سه ماهه اخیر گفت: انتظار می رود نرخ تورم با توجه به رشد نرخ ارز و تاثیر مستقیم آن بر صنایع تولیدی و مصرفی افزایش یابد اما آمارهای منتشر شده خلاف این را نشان می دهد. “

نقش کاهش انتظارات تورمی در کاهش تورم

وی افزود: کاهش انتظارات تورمی در کاهش نرخ تورم موثر است که در مرحله اول کاهش نرخ تورم گام مثبتی برای اقتصاد کشور است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: نرخ ارز حدود 23 هزار تنی در خرداد ماه امسال تاکنون به کمتر از 27 تا 28 هزار تن رسیده است. از آنجایی که اکثر کالاها و دارایی ها وارداتی هستند، انتظار می رفت با افزایش نرخ ارز، رشد قیمت ها افزایش یابد، اما عامل اصلی این عدم رشد صرفاً کنترل انتظارات تورمی است.

شقاقی شهری گفت: به عبارت دیگر می توان دریافت که افزایش احتیاط در خرید و فروش به عنوان ترمز افزایش قیمت عمل کرده است. به عنوان مثال، امروزه مردم تمایلی به خرید خانه، خودرو یا حتی بازار سرمایه و ارز و طلا ندارند. با توجه به چشم انداز مذاکره و احتمال کاهش ارزش دارایی ها یا ایجاد رکود، سعی در خرید بهتر دارند.

وی افزود: حوصله و وقفه برای کالاهای اساسی معنا ندارد و نمی توان خرید را به تعویق انداخت. با توجه به این دو عامل، اگر بخواهیم آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار را تفسیر کنیم، تنها نتیجه ای که می توان گرفت این است که به دلیل احتیاط در فروش دارایی ها و کالاهای ناچیز، تورم در حال حاضر رو به افزایش است.

یک استاد دانشگاه حراسمی با اشاره به صحبت های انجام شده گفت: در صورت حصول نتیجه مطلوب، نرخ دلار و افزایش قیمت ها منطقی تر خواهد بود و با تغییر زیرساخت ها زمینه را برای مدیریت شرایط اقتصادی فراهم می کند.

دولت سیزدهم از بانک مرکزی وام نگرفته است

شقاقی شهری اسکناس چاپ نمی کند و سایر اقدامات دولت برای جلوگیری از افزایش تورم، ادامه داد: دولت از پایه پولی در بانک مرکزی وام نگرفته و در زمان روی کار آمدن وی اسناد و مدارک صادر نشده است، البته منابع را از طریق اما تنها عواملی که در کوتاه مدت بر روند تورم تاثیر زیادی دارد، تغییرات قیمت ارز و انتظارات تورمی است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: اصلاحاتی مانند کسری بودجه، رفع عدم تعادل بانکی، ایجاد نقدینگی و پایه پولی و… بر خلاف تغییرات نرخ ارز و انتظارات تورمی به صورت متناوب اثر خود را نشان می دهد. همین سردرگمی های مالی و اقدامات پیشگیرانه است که مانع از شتاب گرفتن روند قیمتی شده است که پیش از این در سال 92 در بازارها رخ داده است و طبق اخبار مذاکرات، اکنون دوباره شاهد همین روند هستیم.

وی با اشاره به اهمیت انتظارات تورمی گفت: امروز دولت سیزدهم وارد میز مذاکره شده است و غربی ها هم برای توافق فشار می آورند؛ اما امروز دولت سیزدهم وارد میز مذاکره شده است. با وجود اختلاف نظر بر سر نحوه مذاکره، تاثیرات این خبر بازار را تحت تاثیر قرار داده است.

دولت باید عوامل بنیادی و ساختاری اقتصاد را سامان دهد

شقاقی شهری گفت: برای اصلاح اقتصاد و اصول بازار، دولت باید بداند که باید عوامل بنیادی و ساختاری اقتصاد را سامان دهد تا انتظارات در همین راستا منطقی و اصولی شود. با خواندن همه اینها در یک نگاه، به نظر می رسد تقریباً با برخی از کشورهایی که مشکلات مشابهی داشته اند، مانند ونزوئلا، موافق هستیم.

برای دستیابی به ثبات اقتصادی، دولت باید مشکلاتی مانند عدم تعادل سیستم بانکی، کسری بودجه، عدم تعادل تجاری را کاهش دهد، ساختار بانک مرکزی را که مانند کاه برای اقتصاد انباشته می شود، به جای کبریت به عاملی مانند انتظارات تورمی اصلاح کند. عمل نکن

انتهای پیام/ آی

دیدگاهتان را بنویسید