روزنامه اعتماد: عوامل مفاسد ساختاری در اقتصاد توسط دولت احمدی نژاد ایجاد شد/ چرا در این سال ها حتی یک نفر از تخلفات فولاد مبارکه شکایت نکرد؟

روزنامه اعتماد: عوامل مفاسد ساختاری در اقتصاد توسط دولت احمدی نژاد ایجاد شد/ چرا در این سال ها حتی یک نفر از تخلفات فولاد مبارکه شکایت نکرد؟

روز جدید عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: گزارش تحقیق و تفحص فولاد مبارکه بدون توجه به سوگیری ها و مشکلات فراوانی که داشت و هنوز هم رسمی نیست بازتاب های جالبی داشت. یکی از آنها آمدن برخی مقامات دولتی و رسانه های مرتبط با دولت بود که می خواستند بگویند این تخلفات مربوط به دولت قبل است نه این دولت و به نوعی خود و دولت قبل را تبرئه کنند.

اگرچه در اصل فساد مشکل این و آن دولت نبوده و نبوده است. در همان دولت قبل، فریاد منتقدان درباره «فساد سیستمی» بلند بود. وقتی از چنین فسادهایی صحبت می کنیم، در واقع منظورمان این است که فساد را نباید به مردم تقلیل داد، هرچند که با تغییر چند نفر می توان آن را کاهش داد یا افزایش داد. اما فساد سیستمی به این معناست که داستان بسیار فراتر از عاملان فساد است. این فساد و تخلف در بستر قانونی، اداری، تشکیلاتی، سیاسی و نظارتی رخ می دهد و تا زمانی که این بسترها وجود دارد، فساد وجود دارد.

اولین مورد ساختار حقوقی شرکت های ایرانی است. این شرکت ها مانند شرکت برق منطقه ای یا سایر شرکت های دولتی نه دولتی هستند و نه خصوصی. آنها بدی هر دو را دارند، اما هیچکدام. کافی است لیست کارکنان شرکت های شهرستانی را بررسی کنید که در تمامی دوره ها چند درصد از سوی نمایندگان مردم معرفی شده اند. هیچ شرکت دولتی چنین حق استخدام ندارد و هیچ شرکت خصوصی چنین حماقتی انجام نمی دهد.

دومین ویژگی ساختاری این شرکت ها که بسیار حائز اهمیت است، نبود سیستم بازار است. در یک سیستم بازار، قیمت گذاری اختیاری است، در نتیجه تفاوتی بین قیمت بازار و قیمت کارخانه (به جز سود بانکدار) وجود ندارد. تقریباً بخش قابل توجهی از ارزش تولید کشور در این راه از بین می رود. در انرژی، خودرو، سیمان و فولاد، چنین فسادی در همه جا وجود دارد.

ویژگی سوم دخالت نهادهای قدرت در امور کارخانه ها و شرکت های ثروتمند است که حتی شرکت های خصوصی نیز از این بلا مصون نیستند. این موسسات به دلیل کمبود اعتبار یا سایر مفاسد، شرکت ها را گاهی به نفع موسسه و گاهی به نفع افراد تخریب می کنند. هیچ مرزی بین این دو وجود ندارد. دولت ها نیز خوشحال هستند که کار نهادها شروع شده است. این ربطی به این و آن دولت ندارد. در تاریخچه کلانشهر آبادان می توان ردپای این وضعیت را در کمک های مالک متروپل به برخی نهادها مشاهده کرد.

دخالت نمایندگان مجلس، نهادهای قوی، دستورات مقامات بالاتر و… همه اینها باعث این بحران ساختاری می شود. پرداخت های گزارش نشده به افراد باعث می شود این شرکت ها آب نباتی در دسترس باشند. کافی است تهدید نمایندگان برای انتصاب دوستان خود در مدیریت این شرکت ها بررسی شود.

یکی دیگر از مهمترین عوامل ساختاری، نبود رسانه های مستقل برای جلوگیری از این تخلفات و فسادها با دسترسی به اطلاعات و انتشار آن است. به همین دلیل است که می بینیم این شرکت ها حتی رسانه های رسمی را خریداری می کنند. در مورد متروپل نیز شاهد بودیم که رسانه های رسمی داخلی هیچ گزارش هشداری از این اقدامات غیرقانونی به مردم ارائه نکردند.

یکی دیگر از مولفه های برخورد موثر با مفاسد ساختاری، ضعف قوه قضائیه مستقل است. مگر می شود این همه تخلف کرد و به او ابلاغ و شکایت نکرد؟ اگر کسی این کارها را نمی کند به این دلیل است که در امان قانون نیست و می ترسد. اگر بتوانید شکایت کنید و دادرسی عادلانه داشته باشید، بسیاری از کارمندان این شرکت ها مایل به گزارش دادن و جلوگیری از تخلف هستند، اما به احتمال زیاد می دانند که نه تنها صدای آنها به جایی نمی رسد، بلکه به احتمال زیاد خودش با مشکلات جدی مواجه خواهد شد. .

اجزای دیگری هستند که باید در زمان دیگری نوشته شوند. بنابراین منظور از فساد ساختاری کیفیت سیاست گذاری از جمله خصوصی سازی شرکت ها، نبود نظام بازار و رواج قیمت گذاری، نبود مدیریت حرفه ای و شایسته سالاری، نبود نهادهای نظارتی رسمی و دولتی یا غیررسمی است. نهادهای نظارتی مانند رسانه ها نه این دولت و نه آن دولت. این عوامل در دولت اول اصولگرا از سال 1383 تا 1391 تشدید شد و اگر می خواهند خود را از پرونده فولاد مبارکه تبرئه کنند، بهتر است مسئولیت بزرگترین تخلفات تاریخ ایران را در دولت اول اصولگرا بپذیرند.

دیدگاهتان را بنویسید