دولت جدید اقدامات موثری برای کاهش رشد تورم انجام می دهد / کاهش تورم به معنای ارزان شدن کالا نیست

ساعت: 13:09
تاریخ انتشار: 1300/09/16
کد خبر: 1790280

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت و گو با خبرنگار دانا;

عضوکمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اهمیت اقدامات دولت سیزدهم برای کاهش تورم گفت: دولت باید به اقدامات اقتصادی برای کنترل عوامل غیراقتصادی مانند انتظارات تورمی ادامه دهد.

محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی راه دانا؛ وی در خصوص کاهش نرخ تورم در دولت سیزدهم گفت: بخشی از این کاهش نرخ تورم ناشی از اقدامات دولت جدید در حوزه کالاهای اساسی و روند تامین و کنترل توزیع آنها، تورم در کالاهای صنعتی است. مانند لوازم خانگی.»

این نماینده مجلس توضیح داد: کاهش تورم به معنای ارزان شدن کالا نیست، یعنی نرخ افزایش تورم کاهش یافته است، به عنوان مثال اگر در ماه های اخیر شاهد افزایش 10 درصدی قیمت ها باشیم، زمانی که تورم کاهش یابد شاهد کاهش خواهیم بود. 10% و سپس همچنان رشد دارد.

وی ادامه داد: امروز دو منبع مختلف در تورم نقش اساسی دارند. اول، شاخص های افزایش قیمت ارز، افزایش تقاضا، تورم ناشی از افزایش هزینه های تولید و سایر شاخص های کلان اقتصادی، عامل دوم تورم مورد انتظار است.

وی با اشاره به فضای رسانه ای و ضعف دولت در این حوزه، تاکید کرد: تورم مورد انتظار یک عامل غیراقتصادی است که به تورم کمک می کند، چرا که عامل روانی، اجتماعی، فرهنگی، حتی سیاسی یا بین المللی در ذهن شهروندان وجود دارد. چه کسانی این شهروندان می توانند نقش های متفاوتی را در جامعه ایفا کنند.

وی افزود: وضعیت واقعی باید توسط کارشناسان مورد اعتماد برای مردم تشریح شود تا با اطلاع رسانی و کمک های رسانه ای، درک درستی از تورم ایجاد شود و اشتباهات دولت های قبلی که کاملاً منفعل بودند، تکرار نشود. “با حداکثر هزینه به مردم دسترسی پیدا کنید.

a2c066ba ca38 4daa 89f1 9f67b4b4b99a خبر خاکستری

زنگنه در نهایت پیشنهاد داد تا دولت کارگروهی را برای کاهش این انتظارات با شفاف سازی در رسانه ها و اطلاع رسانی به مردم از انتظارات تورمی تشکیل دهد تا کالاها با قیمت مناسب توزیع شود و جنگ اقتصادی در بازی رسانه ای برنده شود.

به گزارش خبرنگار راه دانا؛ دولت سیزدهم در زمانی کار خود را آغاز کرد که نقدینگی زیادی در اقتصاد وجود داشت و رشد آن شتاب می گرفت. حجم نقدینگی در پایان مرداد 1400، یعنی. در آستانه شروع دولت به 392 تریلیون تن رسید که نسبت به مرداد 1399 39.1 درصد افزایش داشت. سال گذشته در مرداد ماه میزان نقدینگی حدود 281 میلیارد تن بود.

بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی، در صورت پوشش غیرآماری (افزودن خلاصه اطلاعات اداره دارایی و بدهی اصلی بانک مهر اقتصاد به بانک سپه)، رشد نقدینگی در پایان مهرماه 1400 نسبت به پایان سال 1399 است. معادل 19.3 درصد و در دوازده ماه مهر 1400 معادل 40.1 درصد است.

رشد پایه پولی نیز در دوازده ماه منتهی به مهرماه 1400 به 36.4 درصد رسید، لازم به ذکر است که پایه پولی در پایان مهر ماه 1400 نسبت به پایان سال 1399 معادل 15.5 درصد افزایش داشته است که نسبت به رشد رشد داشته است. این متغیر در مدت مشابه سال قبل (10.1 درصد) 5.4 درصد افزایش داشته است. نقطه E.

اگرچه روند نقدینگی و پایه پولی همچنان در حال افزایش است، اما نتیجه اقدامات دولت برای جبران کسری غیرتورمی ممکن است به نوعی ترمز رشد نقدینگی باشد و تورم نقطه‌به‌نقطه نیز به همین دلیل باشد. مسئله.

بر اساس آخرین آمار، تورم مهر 1400 واحدی نسبت به ماه قبل 4.5 واحد درصد کاهش داشته است. تورم نقطه‌ای گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات با 1.1 واحد درصد کاهش و گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات با 5.9 واحد کاهش به 29.5 درصد رسید.

این کاهش تا حدودی در تورم ماهانه و سالانه مشاهده می شود. تورم ماهانه مهر 1400 به 3.7 درصد رسید که نسبت به ماه قبل 0.2 درصد کاهش نشان می دهد. تورم سالانه در اکتبر 45.4 درصد بود که 0.4 درصد کاهش داشت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید