بیشتر اقدامات دولت جنبه مسکن دارد. شاهد افزایش قیمت خواهیم بود/دولت برای بلندمدت برنامه موثری ارائه نکرده است/ ایران با برجام بهتر از ایران بدون برجام است.

بیشتر اقدامات دولت جنبه مسکن دارد.  شاهد افزایش قیمت خواهیم بود/دولت برای بلندمدت برنامه موثری ارائه نکرده است/ ایران با برجام بهتر از ایران بدون برجام است.

یکی از اساتید اقتصاد دانشگاه تهران در پیش بینی خود از وضعیت اقتصادی کشور بدون احیای برجام می گوید آنچه من می بینم این است که بیشتر اقدامات دولت مربوط به مسکن است و باید شاهد افزایش قیمت ها باشیم. علیرغم اینکه تحریم های دیگر تاثیر خود را گذاشته است و هر اتفاقی که بیفتد باز هم با افزایش قیمت ها و نوسانات همراه است. این نشان می دهد که دولت برنامه بلندمدت موثری ارائه نکرده است. قطعاً نیاز به رفع جارخند است، اما مثل این است که پزشک بگوید بیمار فلان دارو را مصرف کند، اما حالا که پیدا نشد، یا باید دعا کنیم یا منتظر معجزه باشیم، در حالی که داروی اصلی هنوز است. هنوز سر جایش با این تفاصیل، من معتقدم ایران که در آن برجام احیا شده است، بهتر از وضعیت فعلی است.

یکی از اساتید اقتصاد دانشگاه تهران در پیش بینی خود از وضعیت اقتصادی کشور بدون احیای برجام می گوید آنچه من می بینم این است که بیشتر اقدامات دولت مربوط به مسکن است و باید شاهد افزایش قیمت ها باشیم. علیرغم اینکه تحریم های دیگر تاثیر خود را گذاشته است و هر اتفاقی که بیفتد باز هم با افزایش قیمت ها و نوسانات همراه است. این نشان می دهد که دولت برنامه بلندمدت موثری ارائه نکرده است. جارخند حتما باید حل شود اما مثل این است که دکتر بگوید مریض فلان دارو را بخورد حالا که پیدا نشد یا باید دعا کنیم یا منتظر معجزه باشیم در حالی که داروی اصلی هنوز است. هنوز سر جای خود با این تفاصیل، من معتقدم ایران که در آن برجام احیا شده است، بهتر از وضعیت فعلی است.

آلبرت بگزیان در گفت و گو با «انتخاب» در پیش بینی خود از شرایط اقتصادی آینده در حالی که هر روز تحریم ها و قطعنامه هایی علیه ایران صادر می شود و خبری از احیای برجام نیست، گفت: شرایط آینده می تواند همین حالا باشد. مشاهده گردید . کمبود ارز، کسری بودجه دولت، عدم انتقال تکنولوژی، عدم سرمایه گذاری خارجی ها، عدم خرید یا خرید نفت ارزان، هزینه انتقال پول از خارج و انحلال اجباری، همه ناشی از تحریم هاست. بنابراین هر کاری که انجام می دهیم فقط مسکن است.»

این استاد دانشگاه ادامه داد: نمی توان کشوری را در تحریم پیدا کرد که مستقل از کشورهای صنعتی که ثروتمند هم هستند، به کار خود ادامه دهد و درآمدزایی داشته باشد. به همین دلیل الان وقتی صحبت از فاکتورهای الکترونیکی، اوراق قرضه ارزی، سهمیه اعتباری و… می شود، همه چیز از این مشکل نشات می گیرد. با وجود اینکه همیشه اعلام کرده اند این افزایش قیمت موقتی است، شاهد افزایش قیمت و بدون افت بوده ایم، اما وقتی پراید 20 میلیون تومانی 200 میلیون تومان می شود، چه اتفاقی می افتد؟

بغزیان با اشاره به اینکه در کنار قضیه تحریم باید به خود تحریم ها نیز نگاه کنیم، تاکید کرد: برخی نیز از این شرایط سوء استفاده می کنند تا جیب مردم را ردیف کنند. فرار سرمایه از کشور، تبدیل تعدادی از وجوه به ذخایر خارجی در داخل و توانایی دولت در اداره امور بدون ایجاد کسری بودجه غیرمستقیم نیز باید مورد توجه قرار گیرد. آنچه من می بینم این است که بیشتر اقدامات دولت مسکن محور است و باید شاهد افزایش قیمت ها باشیم. علیرغم اینکه تحریم های دیگر تاثیر خود را گذاشته است و هر اتفاقی که بیفتد باز هم با افزایش قیمت ها و نوسانات همراه است. این نشان می دهد که دولت برنامه بلندمدت موثری ارائه نکرده است.»

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا دولت برای نجات بخشی از اقتصاد کشور راه دیگری جز احیای برجام دارد، گفت: می توانیم بهانه برجام را برداریم. پس الان می گوییم تحریم هستیم و وضعیت همین است. جارخند حتما باید حل شود اما مثل این است که دکتر بگوید مریض فلان دارو را بخورد حالا که پیدا نشد یا باید دعا کنیم یا منتظر معجزه باشیم در حالی که داروی اصلی هنوز است. هنوز سر جایش به تازگی ویروسی کشف شده است که می گوید تحریم ها هر روز سخت تر می شوند. این بدان معناست که آنها راه های دیگری برای ضربه زدن به اقتصاد کشور پیدا می کنند. با این جزئیات، من معتقدم ایران که برجام در آن احیا شده، بهتر از وضعیت فعلی خواهد بود.»

دیدگاهتان را بنویسید