برخی اقدامات هسته ای ایران به سرعت توازن توافق وین را بر هم زد/ متاسفیم که ایران هنوز از فرصت دیپلماتیک برای احیای برجام استفاده نکرده است.

برخی اقدامات هسته ای ایران به سرعت توازن توافق وین را بر هم زد/ متاسفیم که ایران هنوز از فرصت دیپلماتیک برای احیای برجام استفاده نکرده است.

در بیانیه بریتانیا، فرانسه و آلمان آمده است: «توسعه هسته ای ایران نه تنها خطرناک و غیرقانونی است، بلکه تهدیدی برای از بین بردن توافقی است که ما با دقت برای احیای آژانس به دست آورده ایم». تحقیق و توسعه مداوم و استفاده گسترده از سانتریفیوژهای مدرن به طور مستمر پتانسیل غنی سازی ایران را بهبود می بخشد. ایران اکنون با بیش از 2000 سانتریفیوژ مدرن قدرتمند غنی شده است که می توانند چندین برابر سریعتر از مدل مجاز در برجام غنی سازی کنند. هر چه ایران در انباشت دانش با پیامدهای غیرقابل برگشت به پیشروی خود ادامه دهد، بازگشت به برجام دشوارتر می شود.

این همچنین در مورد تحقیق و توسعه برای تولید فلز اورانیوم که گامی کلیدی در توسعه سلاح های هسته ای است، صدق می کند. ضروری است که ایران این فعالیت ها را از سر نگیرد یا کارهای دیگری را شروع نکند، به خصوص در رابطه با تبدیل UF6 به UF4 که همگی دارای توجیه مدنی معتبر در ایران نیستند. پیشرفت در این زمینه به سرعت توازن توافقی را که ما در وین نهایی کردیم به هم می زند.

سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا از آوریل 2021 به منظور احیای برجام در حال مذاکره فشرده با ایران هستند. سه کشور اروپایی از هیچ تلاشی دریغ نکرده اند و زمانی که ما سه ماه پیش وین را ترک کردیم، یک توافق کاری روی میز داشتیم که ایران و آمریکا را به توافق برمی گرداند. ما متاسفیم که ایران هنوز از فرصت دیپلماتیک برای دستیابی به توافق استفاده نکرده است.

ما همیشه به صراحت گفته ایم که اولویت ما بازگشت برجام است. به همین ترتیب، ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که توافق نمی‌تواند به طور نامحدود روی میز بماند، دقیقاً به این دلیل که ایران به توسعه قابلیت‌های هسته‌ای خود ادامه می‌دهد و مزایای عدم اشاعه و در نتیجه امکان دستیابی به توافق را تضعیف می‌کند. ما از ایران می‌خواهیم که از افزایش برنامه هسته‌ای خود دست بردارد و فوراً روی میز مذاکره به توافق برسد. همچنین به آژانس اجازه می دهد تا بررسی و نظارت کامل را احیا کند، آگاهی مستمر خود را از برنامه مجدداً ایجاد کند و جامعه بین المللی را از ماهیت بسیار صلح آمیز آن اطمینان دهد.

دیدگاهتان را بنویسید