منبع دیپلماتیک: بایدن می‌خواهد قبل از انتخابات کاری انجام دهد تا بگوید به وعده‌اش برای بازگشت به برجام عمل کرده است / جروزالم پست: واشنگتن روی توافق موقت برای جایگزینی برجام کار می‌کند

منبع دیپلماتیک: بایدن می‌خواهد قبل از انتخابات کاری انجام دهد تا بگوید به وعده‌اش برای بازگشت به برجام عمل کرده است / جروزالم پست: واشنگتن روی توافق موقت برای جایگزینی برجام کار می‌کند

اسرائیل بر این باور است که واشنگتن در حال کار بر روی یک توافق موقت با ایران برای جایگزینی برجام است که ایالات متحده در سال 2018 از آن خارج شد. یک منبع دیپلماتیک ارشد گفت که دولت بایدن می خواهد بتواند پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 به رای دهندگان بگوید. به قول کمپین انتخاباتی خود مبنی بر احیای توافق با ایران عمل خواهد کرد و همانطور که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا بیان کرد، “برنامه هسته ای ایران را دوباره به صندوق بازگرداند.”

جروزالم پست نوشت: یک منبع ارشد دیپلماتیک گفت که دولت بایدن می خواهد کاری انجام دهد تا بگوید به وعده تبلیغاتی خود برای بازگشت به توافق ایران عمل کرده است.

زاچی هانگبی مشاور امنیت ملی و ران درمر وزیر امور استراتژیک اسرائیل روز پنجشنبه در بحبوحه نگرانی های تل آویو در مورد تلاش های آمریکا برای دستیابی به توافق با ایران، با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در کاخ سفید دیدار کردند.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: «آنها درباره هماهنگی بیشتر برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و راه‌های مقابله با تهدیدات ایران و گروه‌های نیابتی آن گفتگو کردند».

اورشلیم معتقد است که واشنگتن در حال کار بر روی یک توافق موقت با ایران برای جایگزینی برجام است که ایالات متحده در سال 2018 از آن خارج شد. یک منبع دیپلماتیک ارشد گفت که دولت بایدن می خواهد بتواند پیش از انتخابات ریاست جمهوری 2024 به رای دهندگان بگوید. به قول کمپین انتخاباتی خود مبنی بر احیای توافق با ایران عمل خواهد کرد و همانطور که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا بیان کرد، “برنامه هسته ای ایران را دوباره به صندوق بازگرداند.”

در مخالفت با این اقدام، اسرائیل گفت که نمی توان به ایران برای پایبندی به توافق اعتماد کرد و تهران از پول آزاد شده با لغو تحریم ها برای ادامه اقدامات خود علیه اسرائیل و سایر کشورهای منطقه و برای توسعه خود استفاده خواهد کرد. برنامه موشکی

صحبت از توافق ایران و آمریکا در حالی مطرح می‌شود که اروپا بیشتر نگران تهدید ایران است تا آمریکا، زیرا تهران پهپادهای مورد استفاده روسیه در جنگ با اوکراین را تامین می‌کند. در نتیجه برجام، تحریم‌های بیشتر و بیشتری علیه ایران در طول زمان پایان می‌یابد، اما هر طرف برجام می‌تواند از مکانیسم «سریع» برای بازگرداندن تحریم‌های لغو شده استفاده کند. اگر انگلیس یا فرانسه این کار را انجام دهند، در تضاد با تلاش های آمریکا برای دستیابی به یک توافق جدید با ایران است.

بر اساس گزارش کاخ سفید، سالیوان در دیدار با زاچی هونگبی و ران درمر، نگرانی مشترک آمریکا و اسرائیل در مورد تعمیق روابط نظامی روسیه با ایران و اهمیت حمایت از اوکراین در دفاع از خاک و شهروندان این کشور را مورد بحث و بررسی قرار داد. از جمله دفاع در برابر پهپادهای ایرانی صحبت کرده اند.

انتقاد اسرائیل از آژانس بین المللی انرژی اتمی به دلیل اقداماتش علیه ایران
همزمان با دیدار درمر و هانگبی با سالیوان، اسرائیل از آژانس بین المللی انرژی اتمی به دلیل موافقت با بستن تحقیقات درباره سایت هسته ای اعلام نشده ایران در مریوان انتقاد کرد.

وزارت امور خارجه اسرائیل هشدار داد: ایران همچنان به دروغگویی به آژانس بین المللی انرژی اتمی و فریب جامعه جهانی ادامه می دهد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز گفت: او پیام روشنی به ایران و جامعه بین المللی دارد: اسرائیل هر کاری که لازم باشد برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای انجام خواهد داد.

یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائیل قرار است در ماه جاری در اروپا با همتای آمریکایی خود لوید آستین دیدار کند. تا زمانی که نتانیاهو به کاخ سفید دعوت نشود، وزرای اسرائیلی با همتایان خود در واشنگتن دیدار نخواهند کرد. اسرائیلی ها امتناع نتانیاهو از سفر به واشنگتن را نشانه تنش بین دولت بایدن و دولت فعلی اسرائیل می دانند. این تنش ها ناشی از طرح «اصلاح قضایی» ائتلاف راستگرای دولت اسرائیل و مواضع رادیکال این ائتلاف در قبال فلسطینی هاست.

دیدگاهتان را بنویسید