کنارگذاشتن توافق موقت به معنای پایان برجام 2015 / آیا برجام از دستور کار دولت بایدن حذف شده است؟

کنارگذاشتن توافق موقت به معنای پایان برجام 2015 / آیا برجام از دستور کار دولت بایدن حذف شده است؟

روزنامه دنیای اختاز با اشاره به تکذیب توافق موقت در خصوص برجام نوشت: صرف نظر از اینکه دیداری بین مقامات ایران و آمریکا صورت گرفته و توافق موقت وجود دارد یا خیر، تکذیب صریح یا ضمنی مقامات آمریکایی نشان می دهد که دولت بایدن در حال حاضر هیچ. به دنبال نسخه 2015 برجام و مذاکره مجدد در اوت گذشته که با پاسخ منفی ایران به بسته پیشنهادی بروکسل مواجه شد، نیست و به دنبال نوع دیگری از توافق برای مدیریت تنش ها بر سر موضوع غنی سازی 60 درصدی ایران است.

این خط بعد از انتشار بیانیه G-7 با جدیت بیشتری فاش شد، اگرچه پیش از آن آمریکایی ها بارها اعلام کرده بودند که برجام از دستور کار دولت بایدن حذف می شود.

بیانیه رهبران گروه هفت در هیروشیما در 30 مه نقطه عطفی در دیدگاه این گروه در مورد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بود.

در این بیانیه تاکید شده است که راه حل دیپلماتیک بهترین راه برای رفع نگرانی های بین المللی درباره برنامه هسته ای ایران است. اما برنامه جامع اقدام مشترک تنها مرجع یا منبع مفیدی برای این راه حل دیپلماتیک خواهد بود. جملات به کار رفته در بیانیه گروه هفت دقیقاً مشابه بیانیه وزرای خارجه کشورهای گروه هفت در 23 آوریل 2023 است. در این بیانیه، برجام به عنوان یک تصمیم نهایی تلقی نمی شود، بلکه به عنوان منبعی مفید برای راه حل های دیپلماتیک تلقی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید