برجام گروگان اهداف انتخاباتی جو بایدن است/ آیا آمریکا به سیاست یک سقف و دو هوا در قبال برجام پایان خواهد داد؟

برجام گروگان اهداف انتخاباتی جو بایدن است/ آیا آمریکا به سیاست یک سقف و دو هوا در قبال برجام پایان خواهد داد؟

روز جدید رئیس جمهور آمریکا در یادداشت خود در مجله واشنگتن پست با بیان اهداف سفر خود به عربستان، قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران را از دستاوردهای دولت خود عنوان کرد. به نظر می رسد بیش از این پیامی به رهبران خاورمیانه است، این پیامی برای اهداف انتخاباتی در ایالات متحده است.

جو بایدن در یادداشتی با عنوان «چرا به عربستان سفر می‌کنم» که روز شنبه در واشنگتن پست منتشر شد، دیدگاه‌های خود را درباره برخی مسائل سیاست خارجی آمریکا بیان کرد.

رئیس جمهور آمریکا در بخشی از این یادداشت که به سیاست واشنگتن در قبال ایران اختصاص دارد، می نویسد: زمانی که دولت قبلی تلاش کرد ایران را در شورای امنیت سازمان ملل محکوم کند، ایالات متحده خود را منزوی و تنها دید. اکنون این ایران است که تا زمان بازگشت به توافق هسته ای منزوی شده است.

وی می افزاید: در مورد ایران، ما با متحدان و شرکای خود در اروپا و سراسر جهان پیوسته ایم تا انزوای خود را رفع کنیم. ماه گذشته بیش از 30 کشور در محکومیت عدم همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای گذشته به ما پیوستند.

آنچه جو بایدن قبل از سفر خود به خاورمیانه در مورد برجام و دریافت قطعنامه شورای حکام آژانس علیه ایران مطرح کرد، بیش از یک پیام به رهبران منطقه است، بلکه یک پیام سیاست داخلی یا بهتر است بگوییم پیامی برای مصرف داخلی است. در ایالات متحده است.

رئیس جمهور آمریکا در یادداشت خود درباره لزوم بازگشت ایران به توافق هسته ای صحبت کرد که یکی از شعارهای تبلیغاتی وی برای شکست دونالد ترامپ نامزدی بود که در 8 می 2018 به طور رسمی از این توافق خارج شد. این کشور توافق هسته ای را از سال 2015 اعلام کرد

هدف از سفر جو بایدن به عربستان سعودی و اسرائیل که در آستانه انتخابات کنگره انجام می شود، از یک سو تلاش برای متقاعد کردن ریاض برای افزایش تولید نفت برای جلوگیری از افزایش قیمت انرژی در آمریکا و افزایش تورم است. در نتیجه و از سوی دیگر با سفر به تل آویو قرارداد خود را با لابی های صهیونیستی تمدید خواهد کرد. رئیس جمهور آمریکا همچنین در تلاش است تا عربستان سعودی را به پیوستن به توافقنامه ابراهیم و عادی سازی روابط با اسرائیل، که صرفاً یک هدف انتخاباتی است و دستاوردهایی برای ارائه به جمهوری خواهان، جلب کند.

این در حالی است که این جمله که او پس از دوره ترامپ موفق به منزوی کردن ایران و حفظ فشار حداکثری بر تهران شده است، هدفی جز هزینه های انتخاباتی بیان نشده است.

چهل و ششمین رئیس جمهور ایالات متحده که یک سال و نیم از ریاست جمهوری خود می گذرد، اکنون با انتخاباتی روبرو است که نه تنها به طور سنتی به قیمت جناح ساکن در کاخ سفید تمام می شود، بلکه این بار به قیمت شکست جو بایدن نیز تمام می شود. برای تحقق شعارهای انتخاباتی خود و بحران اوکراین شرایط سختی را برای دموکرات ها ایجاد کرد.

در این شرایط، روند احیای برجام نیز گروگان سیاست خارجی آمریکا و اهداف انتخاباتی جو بایدن و دموکرات‌ها است و مشخص نیست که جو بایدن می‌تواند تصمیم به اجرای یکی از خواسته‌های خود بگیرد. مهمترین شعارهای مبارزات انتخاباتی است یا خیر و آیا با سیاست یک سقف موافقت می کند و به تعارض خود با برجام پایان می دهد؟

دیدگاهتان را بنویسید