سیاست یک بام و دو هوا بایدن در قبال چین و تایوان

ساعت: 09:22
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۲۶
کد خبر: 1784982

رئیس جمهور آمریکا به شی جین پینگ گفت: موضع آمریکا در قبال سیاست چین تغییر نکرده است، اما تایوان باید خودش تصمیم بگیرد!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش رویترز، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا دیروز پس از دیدار مجازی با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین گفت: «در این گفتگو به صراحت به شی جین پینگ گفتیم که ایالات متحده به حمایت از سیاست قدیمی چین ادامه می دهد.» این یک واحد است، اما در در مورد تایوان، تایپه در نهایت باید تصمیم بگیرد.

مقامات کاخ سفید گفتند بایدن و شی جین پینگ در دیدار مجازی بین روسای جمهور ایالات متحده و چین به طور مفصل درباره تایوان صحبت کردند.

رئیس جمهور آمریکا اخیرا در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره واکنش واشنگتن به حمله احتمالی چین به تایوان به خبرنگاران گفت که آمریکا تایوان را بخشی از خاک خود می داند و در صورت حمله از این جزیره دفاع خواهد کرد.

تنش ها بین چین و تایوان در سال های اخیر به دلیل مداخله آشکار آمریکا و عرضه جدیدترین سلاح های جنگی به تایوان افزایش یافته است.

دولت چین بارها اعلام کرده است که اگر آمریکا از مداخله در امور داخلی چین و تایوان دست بردارد، همه اختلافات بین پکن و تایپه از طریق مذاکره قابل حل است.

رئیس جمهور آمریکا بارها گفته است که واشنگتن موضع روشنی در قبال تایوان دارد و قطعا از استقلال منطقه دفاع خواهد کرد.

سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز گذشته در یک وبینار گفت: «هر گونه تلاش برای برهم زدن صلح و ثبات در منطقه تایوان باعث نگرانی عمیق واشنگتن خواهد شد».

تنش‌ها در اطراف تایوان در ماه‌های اخیر به دنبال بازدید هیئت‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا از این جزیره که پکن آن را سرزمینی جدا شده می‌داند، افزایش یافته است.

چین همیشه شبه جزیره تایوان را بخشی از خاک خود می دانست، اما تایوان همیشه از استقلال خود دفاع کرده است. بزرگراه دریای چین یکی از مناطق مورد مناقشه بین پکن و تایپه است. پکن می گوید اگر ایالات متحده از ایجاد اختلاف بین چین و تایوان دست بردارد، اختلافات سیاسی قابل حل است.

برای سال ها، واشنگتن تایوان را برای رویارویی احتمالی با چین تجهیز کرده و انواع تسلیحات نظامی مدرن را در اختیار تایپه قرار داده است.

ایالات متحده و چین در حال حاضر بر سر موضوعاتی مانند منشاء ویروس کرونا، قوانین تجارت و رقابت بین‌المللی و گسترش سلاح‌های هسته‌ای در پکن و تایوان درگیر هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید