رزمایش نظامی چین برای محاصره تایوان / بیش از 40 جنگنده چینی از خط میانی تنگه تایوان عبور کردند

رزمایش نظامی چین برای محاصره تایوان / بیش از 40 جنگنده چینی از خط میانی تنگه تایوان عبور کردند

رئیس جمهور تایوان در واکنش به این تمرین گفت که مردم تایوان عاشق دموکراسی هستند و به دنبال صلح هستند. او گفت تایوان با “توسعه اقتدارگرایانه” چین مواجه است.

ارتش چین رزمایشی سه روزه را در سواحل تایوان راه اندازی کرده و آن را هشداری جدی در برابر آنچه «تبانی جدایی طلبان تایوانی با قدرت های خارجی» می خواند، خوانده است. این مانور، تمرین محاصره تایوان نام داشت.

به گزارش بی بی سی؛ وزارت دفاع تایوان گفت 42 هواپیمای نظامی چینی و 8 کشتی برای مدت کوتاهی از خط میانی تنگه تایوان عبور کردند.

وزارت دفاع تایوان اقدام چین را “غیر منطقی” خواند و آن را محکوم کرد.

این تمرین ساعاتی پس از بازگشت تسای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان از سفر به ایالات متحده، جایی که با کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا دیدار کرد، آغاز شد.

این دیدار خشم پکن را برانگیخت که مدعی است این جزیره خودگردان بخشی از قلمرو چین است.

تسای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان به این تمرین واکنش نشان داد و گفت که مردم تایوان عاشق دموکراسی هستند و به دنبال صلح هستند. او گفت تایوان با “توسعه اقتدارگرایانه” چین مواجه است.

رئیس جمهور تایوان گفت: در سال های اخیر با توسعه طلبی مستبد مستبدانه مواجه بوده ایم و تایوان به همکاری با آمریکا و سایر کشورهای همفکر خود برای دفاع مشترک از ارزش های آزادی و دموکراسی ادامه خواهد داد.

از سال 2016 که تسای اینگ ون رئیس جمهور تایوان شد، روابط بین چین و تایوان تیره تر شد. چین به ویژه از اینکه رئیس جمهور تایوان از حمایت رسمی از سیاست “چین واحد” امتناع می ورزد عصبانی است. دو کشور در سال 1992 توافق کردند که تنها یک چین وجود دارد، اما معنای آن متفاوت تفسیر می شود.

رزمایش نظامی چین برای محاصره تایوان / بیش از 40 جنگنده چینی از خط میانی تنگه تایوان عبور کردند

تایوان و چین
مقامات دریایی چین به کشتی‌ها هشدار داده‌اند که در طول این رزمایش از تنگه تایوان اجتناب کنند. مانور مشابهی قرار است در 17 و 20 آوریل برگزار شود.

از دیدگاه چین، تایوان یک استان خودمختار است که از سرزمین اصلی چین جدا شده و در نهایت دوباره بخشی از آن کشور خواهد شد.

به گفته دولت تایوان، جزیره تایوان کشوری مستقل با قانون اساسی و رهبران منتخب دموکراتیک است.

شی جین پینگ از زمان به قدرت رسیدن، از هدف دیرینه جمهوری خلق چین برای “اتحاد مجدد مسالمت آمیز” با تایوان حمایت کرده است، اما در عین حال استفاده از زور را برای جلوگیری از حرکت تایوان به سمت استقلال رد نکرده است.

دیدگاهتان را بنویسید