کمال حرازی در واکنش به اظهارات چین و اعراب: گویی درباره وضعیت تایوان که بخشی از خاک چین است اظهار نظر کردیم/ پکن باید اشتباه خود را به طور کامل جبران کند.

کمال حرازی در واکنش به اظهارات چین و اعراب: گویی درباره وضعیت تایوان که بخشی از خاک چین است اظهار نظر کردیم/ پکن باید اشتباه خود را به طور کامل جبران کند.

کمال حرازی گفت: اخیرا رئیس جمهور چین به منطقه سفر کرد و ما از این سفرها استقبال می کنیم تا جاده ها و کمربندی های بیشتری را در این کشورها برنامه ریزی کنیم و منطقه خود را بیشتر توسعه دهیم، اما اشتباهی که رخ داد ورود به مسائل سیاسی و تمامیت ارضی بود. کشور ما بود البته سعی کردند این اشتباه را جبران کنند. اما این اشتباه به گونه ای بود که انگار آمده بودیم در مورد وضعیت تایوان که بخشی از خاک چین است اظهار نظر کنیم.

ایلنا: کمال حرازی در افتتاحیه «مجمع گفتگوی تهران» در خصوص مسائل منطقه گفت: منطقه ما نیاز به گفت وگو دارد و کشورهای منطقه باید مسائل و مشکلات خود را با گفت وگو حل کنند. ما همیشه از گفتگو استقبال کرده ایم و هرگز به کشور دیگری حمله نکرده ایم. از 200 سال پیش تا کنون ایران هرگز متجاوز نبوده و امروز مخالف تجاوز هستیم. ما به کشورهای دیگر کمک کرده‌ایم و این بخشی از برنامه ماست و طبیعی است که مردمی که در منطقه بیدار شده‌اند و می‌خواهند به دنبال حقوق خود باشند، ما در سوریه و لبنان به آنها کمک کرده‌ایم تا به دنبال حقوق خود باشند. شرط موفقیت گفت و گو عدم تهاجم، عدم مداخله بیگانگان و ایجاد زمینه گفتگو است و ما آمادگی کامل برای این امر را داریم.

وی ادامه داد: اخیرا رئیس جمهور چین به منطقه سفر کرد و ما از این سفرها استقبال می کنیم تا سرمایه گذاری بیشتری در این کشورها برای برنامه ریزی جاده و کمربند انجام شود و منطقه ما توسعه بیشتری پیدا کند، اما اشتباهی که رخ داد ورود به مسائل سیاسی بود. و تمامیت ارضی این کشور ما بود، البته سعی کردند این اشتباه را جبران کنند. اما این اشتباه به گونه ای بود که انگار آمده بودیم در مورد وضعیت تایوان که بخشی از خاک چین است اظهار نظر کنیم. امیدواریم دیگر چنین اشتباهاتی تکرار نشود و به طور کامل جبران شود.

دیدگاهتان را بنویسید