کمال حرازی: توانایی تولید بمب اتمی را داریم اما قصد تولید آن را نداریم/ اگر ایران هسته ای شود، کشورهای منطقه در مسابقه تسلیحاتی قصد تولید سلاح هسته ای را دارند.

کمال حرازی: توانایی تولید بمب اتمی را داریم اما قصد تولید آن را نداریم/ اگر ایران هسته ای شود، کشورهای منطقه در مسابقه تسلیحاتی قصد تولید سلاح هسته ای را دارند.

کمال حرازی وزیر امور خارجه اسبق ایران در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: ما با تلاش دانشمندان خود به فناوری هسته ای دسترسی کامل پیدا کرده ایم. زمانی که من وزیر امور خارجه بودم، از تضمین‌های ملموس صحبت می‌کردند که باید تضمین‌های ملموس بدهید که به سمت سلاح هسته‌ای نروید. تضمین عینی از دیدگاه غرب اساساً عدم غنی سازی است. با مقاومت ایران و تلاش دانشمندان به جایی رسیدیم که 19000 سانتریفیوژ در چرخش داشتیم. غربی‌ها مجبور شدند برای حل مشکل هسته‌ای ایران مذاکره کنند و توافقی حاصل شد. اما دیدید که غربی ها به تعهدات خود عمل نکردند و این باعث شد که آمریکا از برجام خارج شود.

مشاور عالی مقام معظم رهبری و وزیر امور خارجه سابق ایران گفت: زمانی که من وزیر امور خارجه بودم درباره این اطمینان عینی صحبت می کردند که باید اطمینان عینی بدهید که به دنبال سلاح هسته ای نیستید. تضمین عینی از دیدگاه غرب اساساً عدم غنی سازی است. با مقاومت ایران و تلاش دانشمندان به جایی رسیدیم که 19000 سانتریفیوژ در چرخش داشتیم. غربی‌ها مجبور شدند برای حل مشکل هسته‌ای ایران مذاکره کنند و توافقی حاصل شد.

کمال حرازی در افتتاحیه «مجمع گفتگوی تهران» گفت: وقتی شما وارد ایران شدید، مهمانان برداشت های متفاوتی داشتند و فکر می کردند تهران اکنون صحنه درگیری است، اما می بینید که اینطور نیست. چرا چنین تصوراتی برای خارج از ایران به وجود می آید؟ این مشکل به دلیل بمباران اخبار و سازماندهی سازمان های اطلاعاتی غرب برای بهانه تراشی است که همیشه می تواند از جهات مختلف علیه ایران اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: شما شاهد این بمباران اخبار بوده اید که اخبار و شبکه های اجتماعی غربی و ورود سلاح به کشورمان از پاسگاه های مرزی سازمان نیروهای تروریستی خارج از ایران و ورود آنها به کشور با این گروهک موفق به ایجاد ناآرامی شده است. در کشور. البته طبیعی است که اعتراض حق هر شهروندی است و ایرانیان نیز باید از این حق برخوردار باشند، اما طبیعتا ناآرامی پذیرفتنی نیست. هیچ کشوری اجازه نمی دهد امنیت کشورش تهدید شود و با اقتدار از ناآرامی جلوگیری می کند. دیدید که چگونه با ناآرامی های فرانسه، آمریکا و دیگر کشورها برخورد می کنند و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی افزود: آنچه در ایران رخ داد یک جنگ هیبریدی بود. در این جنگ، سامانه خبری و عملیات تروریستی و نهادهای سیاسی و اطلاعاتی کشورها به درون آن کشیده شدند و این نقشه و آتش را به راه انداختند که متأسفانه فوت مرحوم امینی این بهانه را به آنها داد و چنین اغتشاش را به وجود آورد.

وزیر امور خارجه سابق ایران در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: ما با تلاش دانشمندان خود به فناوری هسته ای دسترسی کامل پیدا کرده ایم. زمانی که من وزیر امور خارجه بودم، از تضمین‌های ملموس صحبت می‌کردند که باید تضمین‌های ملموس بدهید که به سمت سلاح هسته‌ای نروید. تضمین عینی از دیدگاه غرب اساساً عدم غنی سازی است. با مقاومت ایران و تلاش دانشمندان به جایی رسیدیم که 19000 سانتریفیوژ در چرخش داشتیم. غربی‌ها مجبور شدند برای حل مشکل هسته‌ای ایران مذاکره کنند و توافقی حاصل شد. اما دیدید که غربی ها به تعهدات خود عمل نکردند و این باعث شد که آمریکا از برجام خارج شود.

وی ادامه داد: امروز توانمندی های بالایی داریم و هر روز از سانتریفیوژهای پیشرفته تر و تولید بالاتر خبر می دهیم. ما توانایی داریم، اما قصد نداریم بمب بسازیم. ما ساخت بمب را حرام یا استراتژیک نمی دانیم، زیرا اگر ایران هسته ای شود، کشورهای منطقه هم وارد مسابقه تسلیحاتی می شوند و می خواهند با کمک دیگران سلاح هسته ای تولید کنند و به همین دلیل ما خواهان منطقه عاری از هسته ای هستیم. سلاح های هسته ای از سال 1970. ما سلاح هسته ای هستیم و به همین دلیل است که می گوییم اسرائیل که در این منطقه سلاح هسته ای دارد، باید سلاح های هسته ای خود را نابود کند و به دفاع بپیوندد.

وی افزود: اکنون ایران آماده بازگشت به تعهدات خود در چارچوب برجام است و بسیاری از مسائلی که در مذاکرات بود حل شده است و اکنون تنها مشکل پادمان ها و مسائل گذشته است که در اختیار آژانس است و ما. امیدواریم سفر کارشناسان آژانس به ایران این موضوع را حل کند و برجام به نتیجه برسد.

دیدگاهتان را بنویسید