کمال حرازی: دیدار مورا راه را برای از سرگیری مذاکرات در وین هموار می کند

کمال حرازی: دیدار مورا راه را برای از سرگیری مذاکرات در وین هموار می کند

سید کمال حرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با حضور در اجلاس جهان ایرانی و عرب دوحه به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی با ابراز خرسندی از این دیدار که به ابتکار مؤسسه الجزیره الجزیره قطر برگزار شد، گفت: اسلام همواره در قلب روابط ایران و اعراب بوده است، بنابراین تاریخ اسلام سرشار از خدمات و روابط متقابل ایران است. و او عرب است. از لحاظ تاریخی، ایران دروازه ورود اسلام به بسیاری از جهان مدرن اسلامی، از آسیای مرکزی، آسیای صغیر و منطقه قفقاز تا شبه قاره هند و شرق آسیا بوده است. حاصل تلفیق فرهنگ ایرانی و عرب، ظهور تمدن شکوهمند اسلامی است، تمدنی که به درجه ای از عظمت و گسترش رسیده است که در تاریخ بی نظیر است.

به گفته حرازی، بنیان تمدن اروپا از نظر علم و فناوری مرهون ترجمه کتاب های علمی از عربی و فارسی به زبان های اروپایی است.

* امنیت خلیج فارس و هر یک از کشورهای آن، امنیت ایران و ناامنی همه جا، ناامنی ایران
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به اینکه تمدن بزرگ اسلامی مایه افتخار ایرانیان و اعراب است، گفت: تعامل دانشمندان، نویسندگان، فیلسوفان، تجار، صنعتگران و از همه مهمتر سیاستمداران ایرانی و عرب بوده است. آنچه امروز مهم است، درسی است که باید از شکل گیری این تمدن بزرگ گرفت و الگوی آن را دوباره به کار گرفت.

خرازی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران بیش از هر چیز نگاه متمدنانه ای به جهان اسلام دارد و هیچ گاه خود را از سایر ملل مسلمان به ویژه همسایگان عرب زبان جدا نمی کند، بلکه به دنبال توسعه منطقه غرب آسیا و کل جهان است. اسلام باید با کشورهای منطقه همکاری کند. این یک سیاست فرابخشی نیست، بلکه یک سیاست اصولی بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است. اصل 11 قانون اساسی «سیاست مشترک» را تعریف می کند. جمهوری اسلامی ایران به عنوان «وحدت و ائتلاف ملل اسلامی».

وی یکی از مهمترین اهداف جمهوری اسلامی ایران در منطقه در کنار توسعه اقتصادی و افزایش تجارت را ارتقای امنیت و بازدارندگی دفاعی عنوان کرد. این سیاست مبتنی بر سه رویکرد اصلی است: اول اینکه امنیت یک تداوم است و ارتباط مستقیمی با امنیت سایر کشورهای منطقه دارد. ثانیاً امنیت کالایی نیست که بتوان آن را خرید، بلکه در فرآیند تعامل و همکاری جمعی حاصل می شود و در نهایت، ثالثاً روابط اقتصادی با کشورهای منطقه عامل مهمی در تأمین امنیت منطقه است.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با این اعتقاد، امنیت و توسعه کشورهای همسایه خود را لازمه امنیت، ثبات و توسعه خود می داند. پس از نظر ایران امنیت خلیج فارس و هر یک از کشورهای آن امنیت ایران و ناامنی در هر نقطه از آن ناامنی ایران تلقی می شود. مخالفت جمهوری اسلامی ایران با حضور نیروهای خارجی در منطقه و به ویژه مخالفت با حضور آمریکا و رژیم صهیونیستی دقیقاً در راستای حفظ امنیت کل منطقه است.

وی گفت: تاریخ نشان می دهد که حضور نیروهای خارجی در منطقه همواره منجر به تنش های مداوم و حتی جنگ شده است.

* عوامل استرس زا در منطقه غرب آسیا و محیط جغرافیایی ایران و اعراب وجود دارد
وزیر امور خارجه سابق افزود: حیف است که عوامل استرس زا در منطقه غرب آسیا و محیط جغرافیایی ایران و اعراب وجود دارد و تنها راه حل برای همگرایی منطقه ای تغییر نحوه برخورد با آن است. جمهوری اسلامی ایران همواره بر گفت‌وگو به‌عنوان راهکاری مؤثر برای رفع سوء تفاهم‌ها، حل اختلافات و تقویت مشترکات تاکید داشته و از این رو بهترین راه‌حل برای مشکلات امنیتی در منطقه غرب آسیا و خلیج فارس، ظرفیت‌هایی است که در کشورهای منطقه وجود دارد. باید محقق شود و این تنها از طریق گفتگو و افزایش تماس های سیاسی امکان پذیر است و این خود مستلزم تغییر نگرش نخبگان و سیاستمداران کشورهای منطقه است.

هرازی اعلام ابتکاراتی مانند طرح صلح هرمز ایران یا اولویت دادن به سیاست همسایگی را نشانه عزم، اراده و جدیت جمهوری اسلامی ایران برای تقویت و گسترش روابط با همسایگان جنوبی و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس دانست و گفت: علاقه مندی به کشورهای منطقه. مانند تلاش های مسالمت آمیز دولت های قطر، عمان و عراق.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: اعتقاد راسخ داریم که باید از همه فرصت ها برای تقویت روابط دوجانبه و چندجانبه منطقه ای استفاده کرد. بدون شک ایجاد حسن همجواری و ایجاد سازوکارهای همکاری های منطقه ای نقش کشورهای منطقه را در سطح بین المللی افزایش می دهد.

* ایران و عربستان نمی توانند نگاه حذفی نسبت به یکدیگر داشته باشند
وی همچنین چهار موضوع کلیدی در روابط جمهوری اسلامی ایران و جهان عرب را مورد تاکید قرار داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران برای عربستان اهمیت زیادی قائل است، کشوری که قبله های مسلمانان در هر دو حرم و به عنوان کشوری بزرگ در آن واقع شده است. ایران و عربستان سعودی نمی توانند دیدگاهی کل نگر نسبت به یکدیگر داشته باشند و از آنجایی که دو قدرت بزرگ منطقه می توانند ظرفیت یکدیگر را برای تضمین صلح و ثبات و توسعه در منطقه تکمیل کنند، دو کشور اخیراً این مسیر را انتخاب کرده اند. برای حل اختلافات خود با شرکت در پنج دور گفتگو که با تلاش های دولت عراق تسهیل شده است.

حرازی گفت: بحران یمن یکی از مهم ترین نگرانی ها در منطقه است. و تخریب، همه اعتراف می کنند. ما تلاش زیادی کرده ایم تا از کشتار مردم بی گناه یمن جلوگیری کنیم و راه حل های مسالمت آمیز را جایگزین این درگیری خونین کنیم. برقراری آتش بس، رفع محاصره، ایجاد فضای گفتگو بین یمن و یمن و در نهایت تشکیل دولتی بر اساس خواست مردم این کشور، مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران از زمان جنگ یمن بوده و همچنان برای تحقق آن تلاش می کند. .

*تمام جریانات سیاسی عراق را به تشکیل دولت در آن کشور تشویق کنید
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از تشکیل دولت قدرتمند مردمی در عراق حمایت می کند، زیرا امنیت عراق و ایران به یکدیگر وابسته هستند. ما معتقدیم وجود عراق امن و قوی به نفع امنیت ایران و امنیت کل منطقه است و معتقدیم نقش مثبت عراق در توسعه منطقه ای به شکل گیری نظام امنیت جمعی در منطقه کمک می کند. به همین دلیل است که ما همه جریان های سیاسی عراق را تشویق می کنیم تا با تشکیل دولت در این کشور موافقت کنند.

* یک بار دیگر صهیونیست ها نشان دادند که در جنایات خود حد و مرزی ندارند
وی همچنین به موضوع فلسطین اشاره کرد و گفت: رژیم اسرائیل همچنان به نقض حقوق فلسطینیان ادامه می دهد، به طوری که در روزهای اخیر شاهد ترور هدفمند خبرنگار شجاع الجزیره شیرین ابوعقله توسط نیروهای اسرائیلی و باز هم صهیونیست ها بوده ایم. نشان داده اند که در جنایات خود حد و مرزی ندارند و حتی خبرنگاران نیز از قتل در امان نیستند. متاسفانه در حالی که انتظار می رود کشورهای عربی از ملت مظلوم فلسطین در برابر جنایات رژیم صهیونیستی دفاع کنند، برخی عادی سازی روابط با این رژیم را در دستور کار خود قرار داده اند.

* جمهوری اسلامی ایران اجازه نخواهد داد رژیم اشغالگر قدس در منطقه لانه کند
خرازی گفت: جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که گشایش رژیم صهیونیستی به روی منطقه خلیج فارس ثبات و امنیت را به دنبال نخواهد داشت، زیرا رژیم صهیونیستی هدفی جز ایجاد تنش در منطقه خلیج فارس و دوری اعضای خود ندارد. از دیگری به هر حال جمهوری اسلامی ایران اجازه نخواهد داد رژیم اشغالگر قدس در منطقه لانه کند.

وی در پایان گفت: از اقدامات مثبت دولت قطر برای توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی قطر و جمهوری اسلامی ایران استقبال می کنم. قطر بازیگری فعال در همکاری های منطقه ای و جهانی است و هفته گذشته شاهد سفر امیر قطر به تهران بودیم که امیدواریم برای هر دو کشور و منطقه تاثیرات مثبتی داشته باشد.

* مورا به ایران آمد و راه برای از سرگیری مذاکرات باز شد
هرازی همچنین در پاسخ به سوالی درباره برجام تصریح کرد: ما بدون وابستگی خارجی به فناوری هسته ای دست یافته ایم و معتقدیم توسعه فناوری هسته ای صلح آمیز داخلی به نفع منافع ملی است. دیگران حق ندارند تعیین کنند که آیا ایران حق دستیابی به فناوری هسته ای را دارد یا خیر. ایران بارها اعلام کرده است که قصد دارد از انرژی هسته ای تنها به صورت صلح آمیز استفاده کند. در مذاکرات کنونی ایران و کشورهای غربی مسائل کمی وجود دارد که باید حل شود. مور، فرستاده ویژه اتحادیه اروپا به تازگی وارد ایران شده و زمینه را برای مذاکرات بیشتر فراهم کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید