وجود فناوری هسته ای یک عامل بازدارنده است. ما توانایی تولید بمب اتمی را داریم اما قصد تولید آن را نداریم


ساعت: 11:54
تاریخ انتشار: 1301/09/28
کد خبر: 1918851

مشاور عالی مقام معظم رهبری و وزیر امور خارجه اسبق ایران با تاکید بر اینکه داشتن سلاح هسته ای را ایجاد امنیت نمی دانیم و به مولفه های دیگر در حوزه امنیتی نگاه می کنیم، گفت: البته به این موضوع نیز توجه داریم. واقعیت این است که حضور فناوری هسته ای یک عامل بازدارنده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید کمال حرازی در سومین همایش گفت‌وگو در تهران با اشاره به توان هسته‌ای ایران گفت: زمانی که من وزیر امور خارجه بودم، کشورهای اروپایی حاضر نبودند ایران 15 سانتریفیوژ داشته باشد و صحبت از داشتن جمهوری اسلامی ایران می‌شد. برای ارائه تضمین عینی.» که به دنبال سلاح هسته ای نیست.

وی ضمانت عینی از نظر آنها را عدم غنی سازی عنوان کرد و گفت: تاکید داشتند کشوری که غنی سازی نداشته باشد نمی تواند بمب اتم تولید کند.

وی با بیان اینکه با مقاومت ایران و تلاش دانشمندان ایرانی در حال حاضر 19 هزار سانتریفیوژ به صورت چرخشی داریم، گفت: با توجه به توانمندی های ایران در حوزه دانش هسته ای و پیشرفت کشور در این زمینه، غربی ها مجبور به مذاکره با ایران شدند و بر اساس آن حل ادعای آنها در مورد مشکل هسته ای ایران.

کمال حرازی با اشاره به روند مذاکرات در این سال ها گفت: امروز در حوزه دانش هسته ای توانمندی بالایی داریم. ما قصد تولید بمب هسته ای نداریم، توانایی داریم، اما قصد تولید بمب نداریم و بارها تاکید کرده ایم که تولید بمب را از نظر شرعی حرام می دانیم و همچنین از منظر استراتژیک تاکید می‌کند که تولید بمب راه‌حل نیست، زیرا اگر ایران هسته‌ای شود، طبیعتا کشورهای دیگر منطقه در مسابقه تسلیحاتی قرار می‌گیرند و می‌خواهند سلاح هسته‌ای بسازند. ما سال‌ها و دهه‌ها تاکید کرده‌ایم که منطقه‌ای عاری از سلاح‌های هسته‌ای می‌خواهیم و به همین دلیل است که می‌گوییم سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل در منطقه باید نابود شود و این رژیم باید به دفاع ما بپیوندد.

این دیپلمات ارشد ایرانی با تاکید بر اینکه داشتن سلاح هسته ای را ایجاد امنیت نمی دانیم و به مولفه های امنیتی دیگر نگاه می کنیم، گفت: البته به این نکته نیز توجه داریم که داشتن فناوری هسته ای بازدارنده است.

حرازی با تاکید بر اینکه ایران آماده بازگشت به تعهدات هسته ای خود در صورت عمل سایر کشورها به تعهدات خود است، گفت: در رابطه با مذاکرات اخیر، موضوع پادمان ها و اظهارات آژانس البته همچنان محتوایی است. او پیر است و امیدواریم سفر اخیر کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران مشکل را حل کند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با تاکید بر اینکه تحقق توسعه در منطقه نیازمند صلح، ثبات و امنیت است خاطرنشان کرد: منطقه ما نیازمند گفت وگو است و بارها در مواضع خود بر این موضوع تاکید کرده ایم.

وی با بیان اینکه تاکنون به هیچ کشوری حمله نکرده ایم، ادامه داد: البته به کشورهایی که از ما کمک خواسته اند برای احقاق حق خود کمک کرده ایم که در عراق، سوریه و… شاهد آن بوده ایم.

حرازی در بخشی دیگر از سخنان خود با تاکید بر اینکه شرط موفقیت گفت و گو عدم تجاوز، عدم مداخله بیگانگان در امور کشورهای منطقه و ایجاد زمینه گفتگو است، به سفر اخیر اشاره کرد. رئیس جمهور چین و رهبر حزب کمونیست آن کشور به عربستان سعودی گفت: از این سفرها و بازدیدها استقبال می کنیم. ما از سرمایه گذاری بیشتر در منطقه در قالب طرح یک کمربند یک جاده استقبال می کنیم، اما اشتباهی در این سفر رخ داد و آن ورود به مسائل سیاسی و تمامیت ارضی ایران بود.

وی با انتقاد از بیانیه مشترک چین و کشورهای حاشیه خلیج فارس و ادعاهای مطرح شده در آن درباره تمامیت ارضی ایران، گفت: آنها (چینی ها) سعی کردند این اشتباه را جبران کنند، اما این اشتباه مثل این بود که ما بیاییم. وضعیت تایوان که بخشی از خاک چین است و این موضوع قطعا مورد رضایت چینی ها نیست و امیدواریم چنین اشتباهاتی از سوی چینی ها رخ ندهد و اشتباه صورت گرفته به طور کامل انجام شود. جبران کرد.

این خبر کامل شد

دیدگاهتان را بنویسید